SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Naïm Baddich (Serviceplan): "Dit zijn de sleutels, nu is het aan jullie"

Zaterdag 20 Januari 2018


Naïm Baddich (Serviceplan):
In september sloeg Serviceplan een grote slag met de aanwerving van twee perfect complementaire senior profielen die de leiding namen over de creatie van het bureau. Ondertussen hebben Merel Van den Broeck en Naïm Baddich daar vier maanden de teugels in handen en is het tijd voor een eerste balans.
 
Wat heeft jullie overtuigd om de creatieve leiding van Serviceplan over te nemen?
Merel Van den Broeck:
In feite heeft Peter (Peter Vande Graveele, CEO, nvdr) eerst contact met me opgenomen om me te zeggen dat hij me absoluut als creatief Directeur wilde. Hij heeft me lang uitgelegd waarom en zijn uitleg kon me wel bekoren. We zaten helemaal op dezelfde golflengte. Zelf heb ik hem voorgesteld om de uitdaging in duo aan te gaan, met een ‘sparring partner’ die al over een zekere managementervaring zou beschikken. Daarom stelde ik Peter voor ook Naïm te ontmoeten.
 
Naïm Baddich: Karikaturaal uitgedrukt zei Peter tegen ons: “Hier zijn de sleutels, nu is het aan jullie.” Dat was precies wat ik wilde horen. Bij Publicis was ik in een fase van mijn loopbaan terechtgekomen waarin ik mijn eigen visie wilde ontwikkelen. Ik had twee opties: ofwel startte ik mijn eigen bureau ofwel bouwde ik iets op binnen de groepsstructuur, zoals DigitasLBi. Dat is wat ik gedaan heb, maar helaas werd ik al snel afgeremd door de verplichtingen die nu eenmaal bij een netwerk zoals Publicis horen. Dat heeft me ertoe aangezet een andere weg te kiezen. Het feit dat ik Merel – die mijn visie deelt – heel goed ken, heeft ook zwaar doorgewogen.
 
Kun je iets meer vertellen over jullie visie?
MVdB:
We willen in de eerste plaats een bureau dat volledig van al zijn voordelen profiteert. Daarmee bedoel ik voor Serviceplan, van alle bureaus en alle expertise die tot de groep behoren en onder hetzelfde dag zitten in het Huis van de Communicatie. Met een enkele opdracht: ‘Building Best Brands’, te beginnen met het merk Serviceplan zelf.
 
NB: Onze visie bestaat erin dat we ons echt zo ver mogelijk verwijderen van de schema’s en de klassieke reclamerecepten die uit een andere tijd dateren. Dat hebben we samengevat in de zin ‘Destroy bounderies between brands and customers, between advertising and entertainment.’
 
MVdB: Het integratieaspect is primordiaal, net zoals het partnerschap met onze klanten. Onze focus ligt op de verwezenlijking van goede creatieve campagnes die de best mogelijke merken bouwen. Als ze bovendien prijzen halen, is de cirkel helemaal rond.
 
Wat voor balans maken jullie op na vier maanden?
MVdB:
De dingen gaan vooruit, maar we willen niets overhaasten. We nemen de tijd die nodig is om ze in de juiste richting te veranderen, zodat het uiteindelijke resultaat performant en perfect gerodeerd is. Peter en wij zelf zijn het op dat punt helemaal eens: ook hij gaat liever traagt, voorzichtig, maar zeker vooruit.
 
NB: Peter biedt ons de mogelijkheid om in start-up modus te werken. Hij wil geen belemmering vormen, integendeel, hij biedt ons alle middelen en kansen om kort op de bal te spelen en tegelijk de vrijheid om ons te ontplooien. Hij heeft begrepen dat als je een visie hebt, je die moet verwezenlijken en de tijd nemen om ze toe te passen.
 
MVdB: We hebben onze vier eerste maanden besteed aan de analyse van het bureau en al zijn satellieten, met wie we onze visie en onze ambitie gedeeld hebben. We hebben de creatie opnieuw een centrale plaats in het aanbod gegeven, zowel intern als bij de klanten. Het is eerlijk gezegd als vanzelf gegaan. Iedereen is zich ervan bewust dat creativiteit veel meer behelst dan campagnes maken die iedereen ziet. Creativiteit betekent in de eerste plaats de context creëren om goed werk te leveren, werk dat je klant echt helpt.
 
Tot besluit?
NB:
De eerste Best Brand die we moeten bouwen, is ons eigen brand. Dat vraagt enorm veel werk en constante inspanningen. Onze nieuwe opdracht bestaat erin een ‘future-proof’ in het leven te roepen. Zo hebben we bijvoorbeeld pas een junior creatief team aangeworven dat helemaal binnen onze visie past: mensen met ondernemersgeest die de dingen aanpakken en ze helemaal opvolgen. We willen echt de juiste mensen op de juiste plaats, met de juiste instelling. Dat zijn niet noodzakelijk degenen die een hele kast vol awards gewonnen hebben of die kunnen prat gaan op twintig jaar ervaring.
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier