SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De trends in de voedingsindustrie voor 2018

Donderdag 18 Januari 2018


De trends in de voedingsindustrie voor 2018
De ‘Foodoscope 18’ is een witboek dat gepubliceerd werd door de Fransen van Kantar Media. Bedoeling: alle mogelijke toekomstperspectieven van de voedingsindustrie oplijsten, in de huidige evoluerende context en in het licht van de dalende reclamebestedingen. Kantar ziet vier grote maatschappelijke trends: Neofood, Superfood, Ufood en Cofood.
 
Neofood verwijst naar een nieuwe manier om voeding te beschouwen, in termen van economische, maatschappelijke en ecologische impact, om een authentieker beeld te kunnen opstellen.
 
Centraal in deze trend staat de behoefte om zijn engagement in de verf te zetten, zoals Nespresso deed met George Clooney rond het thema van duurzame ontwikkeling in deze film.
 
Riskanter is de strategie die erin bestaat zich frontaal te engageren, zoals Carrefour dat onlangs campagne voerde tegen een Franse wet die het kweken van bepaalde zaden verbood.
 
Een versterkte traceerbaarheid wordt ook een nieuwe uitdaging. Vorig jaar associeerden verschillende fabrikanten en distributeurs, waaronder Unilever, Nestlé en Walmart, zich met IBM in een project dat IoT en blockchain combineert voor een optimale traceerbaarheid van voedingsproducten.
 
Superfood integreert het idee dat foodtech voor de samenleving moet handelen, door het creëren van jobs en sociale banden, maar ook door ieders verantwoordelijkheidszin te stimuleren. Getuige hiervan deze film van Ubrew voor de lancering van een bier dat ‘Responsibly’ gedoopt werd.
 
Tegelijk staat het voor het idee dat het voedsel van morgen moet worden uitgevonden. Dat inspireert merken en organisaties zoals het Internationaal Centrum van de Aardappel dat samenwerkt met de NASA om te ebwijzen dat je de groente op Mars kunt laten groeien.
 
Het komt er ook op aan te sensibiliseren voor duurzamere consumptiewijzen en in te spelen op de ‘do it yourself’ trend.
 
Ufood valoriseert een gepersonaliseerde en real time toegang tot voeding dankzij innoverende, stedelijke en alternatieve distributiesystemen. Kantar heeft het ook over de toename van het aantal autonome stadsboerderijen die verse kwaliteitsproducten produceren in een gesloten circuit, alsook functionele, praktische en verantwoorde packagings, zoals de start-up Ohoo die eetbare watercapsules aanbiedt.
 
Cofood wil economische gemeenschappen bouwen rond voedselnetwerken door in te spelen op onderwijs. Het komt erop aan samen te investeren om de stadslandbouw diepgaand te veranderen, een merk te bouwen in functie van de prioriteiten van de consumenten. Zoals bij de Kitchen Community van Kimbal Musk.
 
Samengevat roept Kantar op om co-marketing strategieën op te starten, de bevoorradingsketen kenbaar te maken, producten te maken die aansluiten op de verwachtingen die de merkcommunicatie van morgen zullen motiveren. Plezier, delen en gezondheid.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier