SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Visual Trends 2018 van Getty Images: mannelijke stereotypes onder de loep

Woensdag 17 Januari 2018


Visual Trends 2018 van Getty Images: mannelijke stereotypes onder de loep
Getty Images heeft zijn 2018 Visual Trends voorgesteld ofwel zijn jaarlijkse voorspelling over welke trends wereldwijd een invloed zullen hebben op visuele communicatie. Het is gebaseerd op de research door mensen  uit zijn team en op de zoekdata op het Getty platform (1 miljard zoekopdrachten en 400 miljoen downloads per jaar).

Een eerste trend omschrijft het als ‘Masculinity Undone’. Daar waar de voorbije jaren vooral aandacht werd besteed aan de stereotypes van vrouwen in reclame en media, groeit het bewustzijn nu dat ook de stereotypes over mannen extreem verouderd zijn. In 2018 zullen mannen worden bevrijd van lang gevestigde visuele stereotypen, omdat we meer beelden zullen zien die mannelijke emoties, kwetsbaarheid en complexiteit omarmen. De gegevens van Getty Images tonen een stijging van 53% in zoekopdrachten van klanten naar 'gay dads', 'Man meditation' is met 126% gestegen en zoekopdrachten van klanten voor 'Single Father' zijn met 60% toegenomen.

Een tweede trend is ‘Second Renaissance’. Nu miljoenen mensen elke dag een hoogwaardige lens in hun zak hebben, is het gemakkelijker dan ooit om foto's te maken. Als reactie hierop richten professionele fotografen zich op kunstgeschiedenis om meer overwogen afbeeldingen te maken die het ambacht van een goede foto in de verf zetten. Gedreven door BAME-makers (wat staat voor Black, Asian, and minority ethnic) die op zoek zijn naar een positiever, cultureel rijk visueel verhaal door klassieke kunsttechnieken te gebruiken, grijpen fotografen terug naar beelden uit vroegere tijdperken zoals luxestoffen die op schilderijen lijken. De vraag naar deze stijl van werken groeit, met zoekopdrachten naar ‘Abstracte Luxe’ met 186% en 'Vintage Portret' met 94%.

Een derde grote trend omschrijft Getty Images als ‘Conceptual Realism’. Een combinatie van evoluerende visuele trends op de lange termijn, nieuwe technologie en de huidige scepsis van het publiek om dingen naar hun waarde te schatten, heeft een nieuwe visuele expressie uitgelokt: 'conceptueel realisme'. Door de opkomst van sociale media is de vraag naar meer 'echte', authentieke beelden aanzienlijk toegenomen. Maar geïnspireerd door wat er in de kunst- en modewereld gebeurt, beginnen fotografen meer conceptuele afbeeldingen te maken die in een realistische stijl worden uitgevoerd. Haalbaarheid en relatibiliteit zijn essentiële componenten bij het verbinden met de consument van vandaag, maar in 2018 zullen we zien dat fotografen verder gaan om deze thema's op steeds meer onverwachte manieren te verkennen. Zoekopdrachten naar 'onverwacht concept' stegen met 116%, terwijl die voor 'realiteit' met 176% stegen.

Getty Images geeft nog mee dat de veranderende paradigma’s in de globale samenleving ook weergegeven worden in de zoekdata voor beelden. Zo zijn de zoekopdrachten voor ‘diversiteit en inclusie’ gestegen met 917%; LGBTQ ( wat staat voor lesbian, gay, bisexual, transgender, queer or questioning) steeg met 809%. Zoekopdrachten voor beelden van personen die stress hebben of angstig zijn hebben ook een significante stijging genoteerd, vooral wat betreft beelden van mannen. Zoeken naar ‘Teen suicide’ steeg met 429%, ‘emotional stress’ en ‘emotional abuse’ met respectievelijk 263% en 110%.  

Meer info over de visuele trends voor 2018 van Getty Images vind je hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier