Fr
Close

INTELLIGENCE

Visual Trends 2018 van Getty Images: mannelijke stereotypes onder de loep

Woensdag 17 Januari 2018

Visual Trends 2018 van Getty Images: mannelijke stereotypes onder de loep

Getty Images heeft zijn 2018 Visual Trends voorgesteld ofwel zijn jaarlijkse voorspelling over welke trends wereldwijd een invloed zullen hebben op visuele communicatie. Het is gebaseerd op de research door mensen  uit zijn team en op de zoekdata op het Getty platform (1 miljard zoekopdrachten en 400 miljoen downloads per jaar).

Een eerste trend omschrijft het als ‘Masculinity Undone’. Daar waar de voorbije jaren vooral aandacht werd besteed aan de stereotypes van vrouwen in reclame en media, groeit het bewustzijn nu dat ook de stereotypes over mannen extreem verouderd zijn. In 2018 zullen mannen worden bevrijd van lang gevestigde visuele stereotypen, omdat we meer beelden zullen zien die mannelijke emoties, kwetsbaarheid en complexiteit omarmen. De gegevens van Getty Images tonen een stijging van 53% in zoekopdrachten van klanten naar 'gay dads', 'Man meditation' is met 126% gestegen en zoekopdrachten van klanten voor 'Single Father' zijn met 60% toegenomen.

Een tweede trend is ‘Second Renaissance’. Nu miljoenen mensen elke dag een hoogwaardige lens in hun zak hebben, is het gemakkelijker dan ooit om foto's te maken. Als reactie hierop richten professionele fotografen zich op kunstgeschiedenis om meer overwogen afbeeldingen te maken die het ambacht van een goede foto in de verf zetten. Gedreven door BAME-makers (wat staat voor Black, Asian, and minority ethnic) die op zoek zijn naar een positiever, cultureel rijk visueel verhaal door klassieke kunsttechnieken te gebruiken, grijpen fotografen terug naar beelden uit vroegere tijdperken zoals luxestoffen die op schilderijen lijken. De vraag naar deze stijl van werken groeit, met zoekopdrachten naar ‘Abstracte Luxe’ met 186% en 'Vintage Portret' met 94%.

Een derde grote trend omschrijft Getty Images als ‘Conceptual Realism’. Een combinatie van evoluerende visuele trends op de lange termijn, nieuwe technologie en de huidige scepsis van het publiek om dingen naar hun waarde te schatten, heeft een nieuwe visuele expressie uitgelokt: 'conceptueel realisme'. Door de opkomst van sociale media is de vraag naar meer 'echte', authentieke beelden aanzienlijk toegenomen. Maar geïnspireerd door wat er in de kunst- en modewereld gebeurt, beginnen fotografen meer conceptuele afbeeldingen te maken die in een realistische stijl worden uitgevoerd. Haalbaarheid en relatibiliteit zijn essentiële componenten bij het verbinden met de consument van vandaag, maar in 2018 zullen we zien dat fotografen verder gaan om deze thema's op steeds meer onverwachte manieren te verkennen. Zoekopdrachten naar 'onverwacht concept' stegen met 116%, terwijl die voor 'realiteit' met 176% stegen.

Getty Images geeft nog mee dat de veranderende paradigma’s in de globale samenleving ook weergegeven worden in de zoekdata voor beelden. Zo zijn de zoekopdrachten voor ‘diversiteit en inclusie’ gestegen met 917%; LGBTQ ( wat staat voor lesbian, gay, bisexual, transgender, queer or questioning) steeg met 809%. Zoekopdrachten voor beelden van personen die stress hebben of angstig zijn hebben ook een significante stijging genoteerd, vooral wat betreft beelden van mannen. Zoeken naar ‘Teen suicide’ steeg met 429%, ‘emotional stress’ en ‘emotional abuse’ met respectievelijk 263% en 110%.  

Meer info over de visuele trends voor 2018 van Getty Images vind je hier.

Archief / INTELLIGENCE