SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Euromonitor International lijst tien consumententrends voor 2018 op

Dinsdag 16 Januari 2018


Euromonitor International lijst tien consumententrends voor 2018 op
Het Britse onderzoeksbureau Euromonitor International stelde een top tien samen van tien consumententrends die 2018 zullen markeren. Daaruit blijkt dat consumenten zich vragen blijven stellen over hun waarden, prioriteiten en aankoopbeslissingen.

Een eerste trends omschrijft het bureau als ‘Clean Lifers’. Dat is een generatie van 20- tot 29-jarigen die als ‘straight-edgers’ door het leven gaan. Integriteit en met mate leven staan centraal. Deze jongeren halen hun neus op voor alcohol of drugs, kiezen voor kleding en voeding die diervriendelijk zijn, maken zeer bewuste aankoopkeuzes en gaan op vakantie met hun ouders

‘The Borrowers’ is een tweede groep die dit jaar invloed zal uitoefenen op de mainstream. Toegang tot iets hebben is voor millennials al belangrijker dan iets bezitten en die denkwijze begint nu ook ingang te vinden bij oudere generaties zoals de babyboomers. Het gevolg is dat gevestigde merken beginnen te investeren in nieuwe spelers uit de zogenaamde deeleconomie.

Een derde trend is de ‘call out culture’ ofwel activisme via de sociale media. Er is een groeiend empowerment van consumenten die hun collectieve stem gebruiken in het bestrijden van onrecht en merken aanspreken op hun gedrag en activiteiten. Als gevolg moeten adverteerders meer investeren in de interactie met hun consumenten op sociale media.

‘It’s in the dna – I’m so special’ gaat over de groeiende interesse van consumenten in het ontdekken van hun dna en hun genen om zo meer te weten komen over hun gezondheid of waar ze vandaan komen. Een heel arsenaal aan bedrijfjes speelt hierop in.

‘Adaptive entrepreneurs’ gaat over het gegeven dat consumenten afstand nemen van traditionele ‘9 to 5 jobs’ en kiezen voor carrières waarin er meer vrijheid en flexibiliteit is. Meer mensen kiezen ervoor om hun eigen werkgever te zijn en al vroeg risico’s te nemen. Het gevolg is dat het kopen van een huis, of kinderen krijgen uitgesteld worden.  

‘View in my roomers’ gaat over augmented reality dat impactvoller wordt in het dagelijkse leven, onder meer door smartphones die gesofisticeerder worden. In 2018 smelten perceptie en realiteit in elkaar, waarbij digitale beelden worden gecombineerd met fysieke ruimte. Consumenten kunnen producten visualiseren voordat ze het proberen of kopen, zowel in de winkel als online.

‘Sleuthy Shoppers’ zijn de groeiende groep mensen die vooraleer ze overgaan tot een aankoop tot in het kleinste detail de producten en het bedrijf erachter scannen. Elke aankoop is een statement van hoe ze in het leven staan. Bedrijven moeten zich dus niet alleen maar een imago aanmeten en positie innemen, maar ook bewijzen leveren.

Een zelfde trend zien we bij ‘I-designers’. De mindere focus op iets bezitten heeft als gevolg dat consumenten zich meer betrokken willen voelen bij het productie- en designproces en producten willen aanpassen aan hun individuele wensen.

‘Co-living’ gaat over hoe meer en meer mensen van verschillende leeftijden samenhokken met gelijkgestemden, niet in het minst bij senioren. Real estate bedrijven spelen hierop in en creëren nieuwe samenwoningsvormen.

‘The survivors’ zijn diegenen die hoewel ze niet als arm worden bestempeld toch de eindjes niet aan elkaar geknoopt krijgen. In de ontwikkelde landen zijn er ongeveer 30 miljoen huishoudens met een inkomen van minder dan 15.000 dollar per jaar. Tweedehandswinkels, discount supermarkten spinnen er garen mee. De discount supermarkten zijn door zich te richten op deze groep beter bestand tegen de disruptie in de retailsector.

Meer details over de tien consumententrends vind je hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier