SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"

Dinsdag 16 Januari 2018


Thierry Geerts (Google):
Net voor de kerstvakantie was Media Marketing uitgenodigd bij de Brusselse vestiging van Google, voor een gesprek over de marketing van de toekomst. Benieuwd zakten we af naar het overigens bijzonder aangename hol van de leeuw – grapje – waar we een afspraak hadden met de beminnelijke en gedreven Country Manager Thierry Geerts.

Jullie pakken uit met een nieuwe visie die de toekomst van de marketing baseert op vijf pijlers. Die kreeg de naam ADFM mee. Kun je even toelichten waar dit voor staat?
Jazeker. Het verwijst naar Automated Data-Driven Full-Funnel Marketing. Een hele mond vol, maar je kunt het ook vertalen onder de noemer 'Marketing 2.0'. Concreet stellen we vast dat ondanks de industriële revolutie van de afgelopen jaren marketing nog steeds zeer traditioneel is. Er zijn tal van nieuwe tools beschikbaar en toch zijn de basics nog altijd dezelfde: marketeers werken nog altijd te veel vanuit hun eigen silo’s, terwijl merken die hun eindklant vandaag nog op een betekenisvolle manier willen bereiken, hun aanpak moeten laten vertrekken vanuit diens bekommernissen, diens journey.

Wat betekent dat concreet?
Als merk ga je tegenwoordig, ook online, de concurrentie aan met de beste ervaring die de consument ooit had. Diens verwachtingen zijn dan ook torenhoog: help me sneller, ken me beter en bezorg me overal een onberispelijke wow-ervaring. Het verklaart de definitieve doorbraak en het alomtegenwoordige gebruik van mobile en betekent onder andere dat consumenten niet meer willen wachten. Het is dus om te beginnen belangrijk dat je mobiele website snel genoeg laadt: meer dan drie seconden is al te lang. Onderzoek heeft verder uitgewezen dat consumenten van merken verwachten dat die leren uit de gegevens betreffende hun vorige aankopen, om de ervaring persoonlijker te maken. First party data en machine learning zijn dus zeer belangrijk. Zo kunnen merken hun consumenten altijd en overal een vlekkeloze beleving garanderen. Digitale marketing moet het met andere woorden mogelijk maken interacties te meten die signalen opvolgen om aan full funnel marketing te doen. Je denkt dus niet alleen na over afzonderlijke of specifieke campagnes, maar over de hele customer journey. Daarom zijn technologie, automatisering en data nodig, zodat je als adverteerder kunt connecteren met de klant zodat die fan wordt. Google kan en wil daarbij helpen.

Data is de new oil, hoor je wel eens bij wijze van boutade. Is dat niet nefast voor onze privacy?
Die boutade wil ik graag weerleggen. Want olie is een schaarstetegoed, terwijl er juist meer creatie van data is en data hergebruikt kunnen worden. Bekijk data eerder als zonlicht, er is er zo veel van voor merken dat we meer moeten kijken hoe we er mee om moeten gaan als middel om ons doel te bereiken. Data dienen niet om te verkopen, wel om te gebruiken. Het ontbreekt ons vandaag nog aan voldoende goede voorbeelden van digitale marketing in België. Wat dat betreft, is het een vergissing om Google als de vijand te beschouwen. Integendeel. We willen mee een rol spelen in de transformatie van de markt en de sector mee verdedigen om aan betekenisvolle marketing te doen; de strijd aanbinden met onwil en onwetendheid, meehelpen om binnen de bedrijven silo’s te doorbreken, onder andere tussen sales en marketing. Marketeers moeten kritischer zijn tegenover hun aanpak. Daarom staan we bijvoorbeeld ook mee aan de wieg van BAM.

Wil je nu beweren dat Google als een grote vriendelijke reus klaarstaat om onze lokale spelers de hand te reiken? Google is toch een van de gewraakte, gevreesde en vooral globale grote vijf?
Ten opzichte van de andere spelers en media, wil ik even benadrukken dat het voor ons ook niet altijd gemakkelijk is. Ook Google moet constant innoveren als bedrijf. Los daarvan willen we een challenger zijn, inspireren en tools aanreiken. En letterlijk zorgen voor ondersteuning, ook aan lokale spelers. Dat doen we bijvoorbeeld via Google DNI dat innoverende initiatieven in de online uitgeverswereld wil stimuleren. In die zin wordt ons reclamegeld dus goed gebruikt. Kortom, we willen betekenisvol zijn, niet alleen voor onze lokale adverteerders die we globaal een stem willen geven, maar ook nuttig in het leven van elke consument. Vertrouwen is in dat verband belangrijk, net zoals veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Dat is de basis waarop we werken.

Je gelooft rotsvast in de betere wereld die digital moet helpen ontstaan?
Wel ja, ook in het lokale ecosysteem, want we denken dat we de concurrentie stimuleren. Het probleem is dat mensen bang zijn van Silicon Valley. En als je bang bent, doe je niks. Maar je verzetten om innovatie tegen te houden, is dom. We zijn een open economie dus is het beter om proactief te evolueren om het hoofd te bieden aan bijvoorbeeld de Chinese concurrentie. Om dat duidelijk te maken is het nodig om te communiceren over de voordelen van de digitalisering. Die zijn velerlei, op verschillende domeinen. Neem nu zelfrijdende auto’s: die zullen ieders leven veranderen en verbeteren. Of in het onderwijs, waar kinderen vandaag nog steeds uit boeken leren, een onpersoonlijke en allesbehalve naadloze manier van kennis opnemen. Vandaag is het nog altijd gevaarlijker de straat over te steken dan je op de digitale snelweg te wagen. Maar je moet wel het juiste wachtwoord hebben. Google investeert dus in macro-economische studies om overheden en bedrijven bewust te maken. Daarbij wil ik er overigens op wijzen dat consumenten in België wel mee zijn met de nieuwste innovaties en veel minder koudwatervrees hebben tegenover de mogelijkheden van de digitale wereld.

Iets anders. Een vraag die iedereen zich in de sector stelt, betreft de metingen van het online bereik.
Je weet natuurlijk dat het digitale bereik tot op de laatste klik gemeten wordt. Momenteel wordt er geijverd om beide werelden, dus de metingen van de traditionele media en digital te fuseren. Dat is technisch gesproken allesbehalve eenvoudig. Ook de meting van mobile is essentieel en we moeten proberen om internationale standaarden op te zetten. Dus niet op typisch Belgische wijze door koterijen bij te bouwen. We zijn beslist bereid om hiervoor mee aan tafel te gaan zitten en voeren nu reeds gesprekken met verschillende partners.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier