Fr
Close

BRANDS

Wanneer marketeers dichters worden, door Bart Cattaert (MM)

Zondag 14 Januari 2018

Wanneer marketeers dichters worden, door Bart Cattaert (MM)

“You need to move a lot first
in order to know how you move in the right direction
You need to do a lot first...
in order to know how you get a lot of things done
You need to give a lot first...
in order to get a lot back later
Focus on movement first.
Focus on progress later.
Of course, you need both. 
But the truth is that you'll never see any progress without movement.
Even if it's stupid movement - at first.
Most of the people only want success without struggle: - 50% doesn't want to move (a lot).
40% keeps moving without making -  quick - progress (and stops moving because the race is really long).
Too bad for them, it's just like that.
Luckily for some, it is just like this.
Be the 10%. Hustle on.”


Het leek wel of elke marketeer in 2017 een psycholoog, zelfhulpgoeroe of mental coach was geworden. Telkens we aan het begin van onze dagtaak op ons LinkedIn profiel inlogden, stond er gratis en voor niks dit soort hapklaar levensadvies – het ene al kleffer dan het andere – bovenaan de timeline. Als een virtuele versie van de Chinese gelukskoekjes. Of eufemistischer gesteld, als een haiku in een b2b-uitvoering.

Een verklaring voor dit verschijnsel, dat tussen ons gezegd en gezwegen, ons geloof in de mens danig op de proef stelde, kwam van Buzzfeed. De auteur van het stuk omschrijft de posts als ‘broems’ of ‘broetry’ en ze verschijnen telkens in hetzelfde tekstformaat. De cadans, een korte zin per paragraaf, geeft een gevoel van gewichtigheid en autoriteit aan de auteur. Onzekere journalisten maken er ook weleens gebruik van.
 
Economen zeggen zoals altijd dat het een kwestie van vraag en aanbod is: Linkedin heeft de eyeballs, maar niet de content. Posts met tekst krijgen aldus disproportioneel meer aandacht en engagement en komen hoger in de timeline. Niettegenstaande onze unanieme voornemens om wat minder tijd op Facebook door te brengen, heeft het netwerk van Zuckerberg overigens nog altijd te veel content, waardoor gesponsorde posts steevast en te onpas in de timeline blijven opduiken. Of hoe de algoritmes van de sociale netwerken ons ook in 2018 nog altijd tijd zullen doen verliezen. 

Ohja, MM lanceerde deze week een nieuw jobplatform, speciaal voor profielen uit marketing en communicatie. Zonder b2b-haiku’s. Noch Chinese gelukskoekjes.

Men zegge het voort.

Archief / BRANDS