Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: TV screen is not dead

Zondag 19 November 2017

Seen from Space: TV screen is not dead

Wie beweert dat tv vandaag op een andere manier verbruikt wordt, heeft ontegensprekelijk gelijk. Vaak gaat deze bewering gepaard met de stelling dat er ook minder televisie gekeken wordt. Televisie verwijst dan naar de beeldbuis, naast de andere schermen (pc, laptop, tablet, smartphone). De TV-studie van het CIM toont echter aan dat zulks niet waar is. Het bereikvolume dat door televisie in ruime zin gegenereerd wordt, is zeer stabiel de afgelopen vijf jaar, zowel in het noorden als in het zuiden van ons land. Zelfs bij de 15-34-jarigen. Deze stabiliteit verhult weliswaar fundamentele veranderingen. Het gedeelte Other Screen Usage (OSU) dat verwijst naar aanverwante activiteiten buiten het kijken naar televisiezenders, blijft in volume toenemen. Het vertegenwoordigt ongeveer 20% van de televisietijd bij de Nederlandstalige volwassenen en piekt op 30% bij de Franstalige jonge volwassenen.

Ook al biedt het onderzoek niet de mogelijkheid om het OSU in detail te analyseren, het is duidelijk dat het gebruik van lezers (DVD, Blu-ray) daalt, ten voordele van VOD (Netflix en co). De andere fundamentele evolutie betreft natuurlijk het uitgesteld kijken dat vandaag meer dan 20% van het zenderkijken vertegenwoordigt in het noorden, en meer dan 15% in het zuiden. Een ding staat vast: het tv-scherm heeft nog altijd een plaats in de gezinnen en dat zal wellicht nog een hele tijd zo blijven.

Archief / INTELLIGENCE