Fr
Close

ASSOCIATIONS

UBA vindt dat 'digitale media' zelfregulering ondermijnen

Woensdag 15 November 2017

UBA vindt dat 'digitale media' zelfregulering ondermijnen

“Indien Facebook, Google en de andere digitale media niet snel overstag gaan voor zelfregulering dan is de enige mogelijkheid om deze media streng te reglementeren met verregaande wetgeving. Tegelijkertijd moeten we dan pleiten om een extra taks op digitale media te heffen om de zelfregulering van andere media te kunnen blijven financieren.” De woorden komen van Chris Van Roey, CEO van de UBA, in de laatste Position Paper van de organisatie. Die is gewijd aan de zelfregulering op het vlak van de controle op reclame. De UBA betreurt dat digitale media niet bijdragen aan de financiering van de zelfregulering waardoor ze het hele systeem in gevaar brengen.

Van Roey onderstreept de enorme investeringen van de analoge media naar de digitale media en zegt dat “een derde van de consumentenklachten in Europa over digitale reclame gaan”. Hij vraagt dan ook aan Facebook en Google om hun verantwoordelijkheid op te nemen en te investeren in zelfregulering. “Enerzijds om het digitale medium niet verder te verzieken met ontoelaatbare communicatie. Anderzijds om de zelfregulering voor alle reclame niet in gevaar te brengen”, aldus de UBA.

Archief / ASSOCIATIONS