Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: webeffect op het NRS-bereik

Zondag 5 November 2017

Seen from Space: webeffect op het NRS-bereik



Iedereen weet dat de cijfers die beschikbaar zijn bij de verschijning van de CIM-persbereikstudie (NRS) zich tot drie indicatoren beperken: papier + digitale versies (P+D), ‘total brand’ met inbegrip van eerstgenoemde plus het webbereik (P+D+W) en tot slot het webbereik, al dan niet gedupliceerd met de andere platformen. We schatten de gemiddelde leeftijd en sociale groep van de lezers laatste periode per mediacategorie (kranten versus magazines) en per taal. De magazines werden ook geanalyseerd per periodiciteit. Er zijn maar weinig verschillen tussen de twee samengestelde cijfers (‘P+D’ en ‘P+D+W’), maar de kloof tussen deze twee en de weblezers is aanzienlijk: iets minder dan vijf jaar voor de dagbladpers en meer dan tien jaar voor de magazinepers.

Het ‘samengevoegde’ bereik van de eerste categorie schommelt rond 45 jaar, terwijl de weblezers van de dagbladpers gemiddeld ongeveer 40 jaar zijn. Voor de magazinepers schommelen deze waarden rond 48 versus 37 jaar. Wat de sociale groepen betreft, is het verschil kleiner. Op dat punt neigen de bereikcijfers betreffende de laatste webperiode eerder naar groep 3 dan binnen de categorieën ‘P+D’ en ‘P+D+W’ die veeleer rond groep 4 hangen. Kortom het web heeft duidelijk een verjongende invloed bij de persmerken en zorgt voor een zekere upgrade van het sociaal-professioneel statuut.

Archief / INTELLIGENCE