Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Nancy Delhalle (Serviceplan) over haar allereerste unMISSable in Marrakech

Zondag 29 Oktober 2017

Nancy Delhalle (Serviceplan) over haar allereerste unMISSable in Marrakech

Sterke vrouwen zijn hot en Nancy Delhalle (Serviceplan) is er zo een. Moeiteloos combineert ze brains, expertise en een feilloze smaak met maatschappelijk bewustzijn. Dat geeft ze onder andere vorm via unMISSable, een project dat inspirerende dames een platform wil geven. In dat kader mocht MM met haar en vier andere straffe madammen mee naar TEDx in Marrakech.

Voor we het over deze allereerste buitenlandse unMISSable trip hebben even dit. Tot vorig jaar was je samen met je echtgenoot Peter Vande Graveele CEO van Serviceplan, maar je besloot een stap terug te zetten. Waarom deed je dat?
Het was er tijd voor. In 2009 richtten we samen een bureau op dat we voor 51% verkocht hebben aan Serviceplan. We zijn dus aandeelhouders gebleven, omdat we net zoals de groep zelf sterk geloven in ondernemerschap. Dat geldt ook vandaag nog, maar ik vond dat ik in mijn job te weinig tijd had om me bezig te houden met inspiratie. Daarom heb ik mijn functie als CEO neergelegd om me toe te leggen op een aantal andere projecten en de corporate communicatie van de groep. Evenementen organiseren met een sterke content past in dat kader.

Serviceplan organiseert er momenteel drie, elk met hun eigen roeping: de Best Brands, House of Data en unMISSable.
Inderdaad. Ze beantwoorden alle drie aan een behoefte die leeft op de markt. Best Brands zoekt naar consumer insights, House of Data probeert de mogelijkheden van data bevattelijker te maken voor adverteerders en unMISSable is geïnspireerd op het Duitse Red Saloon-concept dat sterke vrouwen een spreekbuis wil geven, zodat ze andere vrouwen kunnen inspireren. Het is een manier om onszelf op de kaart te zetten en om onze business te ontwikkelen. Bovendien zijn dit soort evenementen leerzaam en bieden ze je de kans jezelf opnieuw uit te vinden. Daarnaast zijn ze een kans om kwaliteitsvol te netwerken.

De vorige edities van unMISSable vonden plaats in eigen land, maar deze keer nodigde je een aantal vrouwen uit voor TEDx in Marrakech. Waarom?
Het is keuze die buiten de klassieke platgetreden paden valt en ik was zeer onder de indruk van het verhaal van medeorganisatrice Andrea Bury die met haar projecten de vrouwen ter plaatse probeert te stimuleren en te helpen. Bovendien ontstaat uit de schok tussen de verschillende culturen een bijzondere energie. Hetzelfde geldt voor de ontmoetingen ter plaatse, met vrouwen uit alle windstreken, elk met hun eigen verhaal over de manier waarop ze erin geslaagd zijn hun (professionele) dromen waar te maken. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van de ervaringen die ze deelden.

Waarom richt unMISSable zich uitsluitend tot vrouwen?
Er bestaan in feite niet echt veel professionele evenementen voor vrouwen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat vrouwen niet van de klassieke grote netwerkhoogmissen houden. Ze koesteren meer een voorkeur voor intimistische vormen van contact leggen en zijn sneller open tegenover elkaar dan mannen. Bovendien moeten ze, hoe je het ook draait of keert, nog steeds met meer uitdagingen jongleren die het zuivere professionele aspect overstijgen. Elke vrouw weet hoe het is om drie levens tegelijk te managen.

Tegelijk zou ik even willen preciseren dat mannen en vrouwen volgens mij zeer complementair zijn. Vrouwen moeten dus vrouwen blijven en mannen, mannen. Gelijkheid is niet hetzelfde als eenheidsworst. In principe toch. Ik vind het belangrijk dat we ons als vrouwen uiten en ons talent om ons de juiste dingen af te vragen in de verf zetten. Met evenementen als deze wil ik vrouwen aanmoedigen om te geloven in hun capaciteiten, in hun lef ook. UnMISSable moet een plek bieden waar vrouwen hun vragen kunnen stellen aan hun seksegenoten en uiting geven aan hun twijfels in een welwillend kader.

Toch leert onderzoek dat vrouwen in een professionele context niet al te solidair met elkaar zijn. Hoe komt dat volgens jou?
Wellicht heeft het te maken met de zeer mannelijke codes die op professioneel vlak nog steeds gelden. Vrouwen passen die bijzonder strikt toe, in een soort van doorgedreven competitiegeest. Daarom lijkt het me belangrijk een echte vorm van emanciperende networking op te bouwen. Dit soort initiatieven moet veel meer zichtbaarheid krijgen, zodat er eindelijk een einde kan komen aan discriminatie op basis van het geslacht. Ook in de reclame, want er bestaan ook vandaag nog steeds Mad Men-toestanden in onze milieus. Hoe hoger het niveau, hoe minder vrouwen je tegenkomt. Er zijn er, maar het blijven uitzonderingen. Dat is ook zo in andere sectoren trouwens.

Een van de mogelijke oplossingen zou kunnen liggen in het model van de Holacracy, waarbij een bedrijf wordt opgevat als een vlakke structuur.
Ja. Dat model is gebaseerd op empowerment, niet op hiërarchie. Het is een veel natuurlijkere en meer intuïtieve manier om een bedrijf te managen. Wie handelt, heeft gelijk. Het model werkt niet overal en het vraagt de nodige aanpassingen, want vrijheid kan soms angstaanjagend zijn. Maar geef mensen een doel en een missie, dan zullen ze die vrijheid én hun verantwoordelijkheid nemen. In zo’n structuur vervlakken de hiërarchische niveaus en vervaagt dus ook de kloof tussen de seksen.

Wat kunnen we verder nog doen om die kloof te dichten?
Ik denk dat we de mannen veel meer moeten betrekken bij deze problematiek. En een master in vrouwelijk leadership in het leven roepen, zodat zowel bedrijven als mannen en vrouwen hiermee vertrouwd kunnen geraken.

Wat voor plannen koester je met unMISSable voor de komende maanden?
Ik wil het project in België verder uitbouwen, met vrouwen die het verhaal achter hun visitekaartje vertellen. Daarnaast zijn er plannen om de volgende buitenlandse editie te organiseren in het kader van de Fashion Week in New York. Laten we vooral ambitieus genoeg zijn! En ik wil een platform lanceren met content rond solidariteit tussen vrouwen, een thema dat me na aan het hart ligt. Solidariteit in alle mogelijke vormen, bedoel ik dan. Dat plan zit nog in een vroeg stadium, maar alle input is welkom. Als ik iets heb in Marrakech geleerd, is het dat visibiliteit met een boodschap een positief verschil kan maken. Authenticiteit lijkt me daarbij essentieel: wees jezelf en maak je daar verder geen zorgen over.

Archief / TRAINING&BOOKS