SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Hoe SEO verder ging dan Google, door Charlie Davison (SEO Director EMEA, IPG Mediabrands)

Zondag 15 Oktober 2017


Hoe SEO verder ging dan Google, door Charlie Davison (SEO Director EMEA, IPG Mediabrands)
Naarmate de technologie evolueert, gebeurt hetzelfde met de manier waarop de mensen in contact komen met de dingen die ze belangrijk vinden. Google is voorlopig nog steeds heer en meester, maar toch lijkt zijn koninkrijk af te brokkelen of onder druk te staan. Het is cruciaal dat merken kunnen volgen wat er gebeurt en allianties sluiten met deze veroveraars. In deze complexe tijden is mikken op een enkele partij immers geen optie.

De versnippering van Search
Sinds bijna twintig jaar grijpen consumenten als ze iets moeten (op)zoeken terug naar Google. Dat heeft te maken met diens vermogen om de hele inhoud van het internet te sorteren en te ordenen om enkel de meest pertinente resultaten af te leveren. Geruime tijd was zijn heerschappij exclusief. Een reeks technologische doorbraken en gedragswijzigingen bij de consumenten leiden echter geleidelijk tot verandering. Vandaag leveren andere platformen voor bepaalde specifieke zoekopdrachten betere searchresultaten en gebruikerservaringen.

Transactionele zoekopdrachten
In 2016 verklaarde 52% van de mensen dat ze producten om te beginnen opzochten op Amazon. 26% verklaarde een zoekmotor als vertrekpunt te nemen. Als het erop aankomt snel iets te vinden wat je wilt kopen, levert Amazon consumenten blijkbaar een betere gebruikservaring.

Sleuteltip: SEO voor E-tailers
De basisprincipes inzake content blijven nog steeds belangrijk, met inbegrip van de pertinente sleutelwoorden in de titels, de beschrijvingen in bulletpoints en de zoektermen in de productpagina’s.
Benut gestructureerde data. Amazon detailleert zeer precies wat de vereiste productinformatie is via de voorgeschreven detailvelden, opgevat op de manier waarop de gegevens voor een zoekmotor gestructureerd zijn.
Het conversiepercentage vervangt de autoriteit van de site. Daar waar links het verschil maken in traditionele SEO, besteedt Amazon aandacht aan het conversiepercentage als klasserende factor. Dat impliceert de aanwezigheid van overtuigende content in de vorm van beelden en positieve kritieken. De nieuwe A+ Enhanced Marketing Content pagina’s van Amazon zijn een andere manier om boeiende content te garanderen.

Funtionele zoekopdracht
Er bestaan ontelbaar veel statistieken rond het gebruik van YouTube. Dit zijn er twee:
Volgens SimilarWeb liggen de maandelijkse bezoeken via desktop op YouTube.com 5,3% hoger dan die op Google.com.
Een gemiddelde mobiele sessie op YouTube duurt 40 minuten en vandaag bereikt YouTube US meer 18-49-jarigen dan eender welke Amerikaanse kabelmaatschappij.
De CEO van Google, Sundar Pichai, probeerde uit te vissen waarom: “Mensen grijpen terug naar YouTube als ze informatie over en product willen, als ze het willen kopen of herstellen.”
YouTube is het ideale vehikel voor elke vorm van door merken gecreëerde tutorials om de consumenten te bereiken. De dag dat je je afvraagt hoe je een katsu-curry met kip moet maken, gaje dan via YouTube of via Google zoeken?

Sleuteltip: SEO voor YouTube
Titels, beschrijvingen, sleutelwoorden en tags moeten geoptimaliseerd worden om pertinente sleutelwoorden te distilleren.
De gebruikersretentie verbeteren met ‘interactive end cards’, YouTube Cards en annotaties, alsook leeslijsten.
Een belangrijke rangschikkingsfactor op YouTube is de view count die engagement als ijkpunt voor kwaliteit neemt. Een tactisch gebruik van betalende YouTube kan een video op weg helpen naar een organische klassering.
Sluit de long form content niet uit; een derde van alle video views op YouTube betreft video’s die 20 minuten of meer duren.

Zoeken naar informatie
Google bevestigde dat 20% van de zoekopdrachten vocale zoekopdrachten vertegenwoordigt. Ondertussen heeft onderzoek voorspeld dat tegen 2019 20% van alle interactie via smartphone zal gebeuren via virtuele personal assistants zoals Siri, Google Assistant, Alexa en Cortana. Enkel Google Assistant haalt zijn resultaten uit Google, de drie andere gebruiken Bing.

Sleuteladvies: SEO voor vocale zoekopdrachten en virtuele PA’s
De content optimaliseren voor de antwoorden van de zoekmotoren. Vocale zoekopdrachten zijn meestal langer en ingegeven door een vraag waarop een rechtstreeks antwoord wordt verwacht. De content optimaliseren om een vraag rechtstreeks te beantwoorden kan helpen om een merk in het antwoordvak te positioneren.
Kies voor gestructureerde data. Zoekmotoren benutten gestructureerde data om websites te helpen begrijpen door expliciete aanwijzingen te geven over de betekenis van een pagina. Voor een receptenpagina bijvoorbeeld tonen gestructureerde data de ingrediënten, de baktijd,… Aangezien vocale zoekopdrachten op zoek gaan naar een specifiek detail, is het gebruik van gestructureerde data een goede manier om zoekmotoren op weg te helpen naar dit soort details.
Think local. Volgens onderzoek van Google gebruikt 40% van de volwassenen vocale zoekopdrachten om de weg te vragen. Merken moeten er dus voor zorgen dat ze geoptimaliseerd zijn op alle bronnen van localisatiegegevens.

Navigatiezoekopdrachten
Zoekmotoren en VPA geven prioritair de lokale resultaten weer.

Sleuteladvies: SEO voor lokale zoekopdrachten
Zorg ervoor dat de localisatiegegevens zo coherent en zo beschikbaar mogelijk zijn; Zoekmotoren houden van samenhang: let erop dat de adresgegevens identiek zijn op alle platformen zoals Yelp, Google, Bing, Apple Maps of Foursquare.
Vermeld zoveel mogelijk gegevens, met inbegrip van beschrijvingen, foto’s en frequente update, zodat de zoekmotoren precies begrijpen wat je business precies is.
Verzamel zoveel mogelijk positieve kritieken, zoals bij de Amazon-producten. Bedrijven met hoge engagementscores in de vorm van positieve kritieken komen prioritair voor in de zoekresultaten.

Volgende stap
We hebben gezien dat het zoekgedrag versnipperd is over verschillende platformen en dat de SEO-strategie afstand neemt van een eendimensionale benadering, ten gunste van een aanpak met meerdere touchpoints. Naarmate de technologie en het consumentengedrag evolueren, zal deze tendens nog toenemen en moet onze SEO-benadering mee evolueren, naarmate er nieuwe search-touchpoints opduiken.
Ook het Internet of Things zal een belangrijke rol spelen. Ook in die context zullen merken ervoor moeten zorgen dat ze aanwezig zijn en zich onderscheiden. Net zoals merken geleerd hebben hun content te optimaliseren voor de zoekresultaten van Google, zullen zich nieuwe technieken ontwikkelen om te garanderen dat merken dit Internet of Things succesvol kunnen infiltreren.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier