Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: En als de 'schermdekking' nu eens de graal was inzake efficiëntie?

Zondag 15 Oktober 2017

Seen from Space: En als de 'schermdekking' nu eens de graal was inzake efficiëntie?

Het was een ambitieus onderzoek dat deze zomer gepresenteerd werd door Think TV, de vereniging van Australische tv-zenders, dat met de medewerking van een professor van de Universiteit van Adelaide gevoerd werd bij 2 583 respondenten. De enquête vroeg kolossale middelen, waaronder eye tracking en een gesofisticeerd systeem om de efficiëntie op de sales in te schatten. Voor laatstgenoemde was het de ‘Short Term Advertising Strength’ of STAS-index van John Philip Jones die nieuw leven ingeblazen werd. In het enquêteprotocol wordt het actieve kijken gemeten door het feit dat de blik gericht is op de reclame; het passieve kijken verwijst naar de blik op het scherm, maar niet op de advertenties. Met 58% actief kijken trekt de televisie met grote voorsprong de meeste aandacht. De Australische studie legt een verband tussen de proportie van het scherm ingenomen door de reclame en de aandacht. Met 100% aanwezigheid op het scherm, verdringt de tv-spot alles als hij verschijnt, want de schermdekking bij ‘100% van de pixels’ is in principe integraal, terwijl ze in de minderheid is op YouTube en marginaal op Facebook. Wat de efficiëntie inzake sales betreft, overheerst TV ook, dankzij de extra aandacht die hij opwekt. Facebook werd echter niet geanalyseerd op mobile, wat de schermdekking kan benadelen. Het verschil dat vastgesteld werd inzake sales efficiëntie is bovendien niet proportioneel met de grote kloof tussen de aandacht voor online video en voor tv-reclame.

Archief / INTELLIGENCE