SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Ignace Heyman (Lotus Bakeries): "De touchpoints en de bijhorende strategie wegen voortaan zwaarder door in de jurering."

Zondag 1 Oktober 2017


Ignace Heyman (Lotus Bakeries):
Donderdag werden de jaarlijkse Effie Awards uitgereikt, na een geslaagde tweede editie van het Effectiveness Forum, waar deelnemers kwamen uitleggen hoe je de effectiviteit van je communicatie kunt optimaliseren. Effie jury-voorzitter Ignace Heyman die volgend jaar de fakkel doorgeeft aan Mira De Mayer (Omega Pharma) blikt terug op een geslaagd jaar.

Tijdens de overigens vlekkeloos verlopen prijsuitreiking werden zomaar even dertien Effie Awards uitgereikt. Dat moet een record zijn. Was 2017 een goed jaar?
Het was een zeer goed jaar, met een goede mix van adverteerders en bureaus. Opvallend was de sterke aanwezigheid van lokale cases en adverteerders. Er zaten veel overtuigende dossiers tussen, wat het grote aantal finalisten en winnaars verklaart.

Een Grand zat er echter niet in.
Dat klopt. Een Grand is het summum hè, de laatste viel te beurt aan William Lawson’s in 2011. Zoals de volledige benaming aangeeft – Grand Sustained Succes Effie – kan die prijs enkel toegekend worden aan een lange termijn case die blijk geeft van creatieve coherentie en uitzonderlijke effectiviteit. Tot slot moet er sprake zijn van een bewezen impact op de merkparameters. Dit jaar waren er vooral korte termijn cases ingeschreven. En de paar lange termijn cases hebben het niet of net niet gehaald.

Dit was je zesde deelname aan de Effie-jury, je derde als voorzitter, voor je de fakkel doorgeeft aan Mira De Mayer. Stel je een evolutie vast?
Ik vind dat de kwaliteit van de cases elk jaar omhoog gaat en ook de dossiers worden alsmaar beter geschreven. Dat is volgens mij mede te danken aan de inspanningen die de organisatie levert naar de markt: er worden workshops gegeven, er is een Effie-kanaal en je hebt de Effie Masters op wie kandidaat-deelnemers een beroep kunnen doen om hun case te bouwen.

Zie je inhoudelijke trends bij de deelnemers?
Ik merk een toenemend belang en complexiteit van de touchpoint strategie. De markt vandaag biedt veel meer mogelijkheden en er wordt veel meer geredeneerd in functie van leads die met een gerichte funnel-approach geconverteerd worden tot klanten. De Effie-jurering is een weerspiegeling van deze evolutie. De touchpoints en de bijhorende strategie wegen zwaarder door in de jurering. De jury heeft daarom de technische mediaexpertise versterkt, onder andere door juryleden vanuit de mediabureaus aan te trekken, met de steun van de UMA.

Je vermeldde ook het groeiende aantal business cases.
Dat klopt. Communicatie is daarbij een deel van een geheel. Dat impliceert natuurlijk dat het moeilijker is om de impact van de communicatie te isoleren van de rest. Daar moeten we over nadenken, want daar ligt de essentie van de Effie Awards. Sommige cases slagen erin, andere minder. Een andere uitdaging is dat we moeten opletten dat de Effies niet verworden tot de Award van Generation X; we moeten dus ook de jongeren van GenY warm maken voor het belang van bewezen effectiviteit van communicatie, zowel in de bureaus als bij de adverteerders. Daar ligt een taak voor ons allemaal. Marketeers moeten hun rol relevant houden: die gaat in essentie ook over business impact en niet over brand equity alleen.



ARCHIVE / AWARDS






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier