Fr
Close

INTELLIGENCE

Quinten Galle (Proximus): "In de tweede helft van 2018 zouden we in staat moeten zijn om live reclame te vervangen en aan te passen"

Zondag 1 Oktober 2017

Quinten Galle (Proximus):

Op 10 oktober reikt The House of Data, een initiatief van Serviceplan, Mediaplus, GfK en Media Marketing, adverteerders een helpende hand om hun dataprojecten beter te implementeren. Een van de hot items op dat vlak is addressable tv. Tekst en uitleg over de prioriteiten voor de komende maanden door Quinten Galle (Business Development Manager, Proximus Belgium).
 
Addressable tv is een ruim onderwerp waarover je beslist een hele dag zou kunnen praten. Kun je even samenvatten wat de grote lijnen van je betoog zullen zijn?
Zoals iedereen ondertussen weet, staan de televisiemarkt en de bijhorende reclamebestedingen momenteel onder druk, mede door de vele mogelijkheden om televisie te consumeren vandaag. Als operator zet Proximus zich in om die markt en de regies meer zuurstof te geven, onder andere door de consumenten beter te bedienen dankzij de voordelen van addressable tv. Die maakt immers een betere profilering mogelijk, alsook een pertinentere capping en een creatievere uitwerking dankzij precieze gegevens.
 
In OTT biedt Proximus momenteel addressable mogelijkheden aan die regies en adverteerders kunnen gebruiken als ze dat willen. Voor de settopboxes zouden we de komende maanden een testfase moeten kunnen lanceren met reclame in replay. In de tweede helft van 2018 zouden we dan in staat moeten zijn om live reclame te vervangen en aan te passen. Daarnaast willen we ook een reikende hand geven door onze dataplatformen ook aan andere touchpoints, zoals online, mobile, OOH en radio ter beschikking te stellen. 
 
Dat is in feite een andere volgorde dan bij concurrent Telenet die samen met SBS wel addressable advertising aanbiedt in live televisie, maar niet bij uitgesteld kijken.
Het is een kwestie van techniciteit en prioriteiten kiezen. Persoonlijk denk ik dat het OTT-luik voor de hand liggender is, ook omdat addressable via OTT geen impact heeft op de CIM-metingen en dus minder onmiddellijke vragen wekt.
 
Een van de grote problemen die uitgesteld tv-kijken met zich meebrengt, is het skippen van reclameblokken. Wat kan er wel of niet geskipt worden bij de Proximus-reclamemodellen in de toekomst?
Ook hier is het antwoorde enigszins complex, want er zijn verschillende mogelijkheden die afhangen van de manier waarop gekeken wordt (live, start-over, replay…) en de abonnementsformule. Maar de bedoeling van addressable is in de eerste plaats ervoor zorgen dat kijkers de reclame niet overslaan omdat hij beter, relevanter en interessanter is. De huidige kenmerken van onze producten blijven ongewijzigd. Het is te zeggen, de kijker zal niet meer of minder functionaliteiten hebben door toedoen van de targetingmogelijkheden.
 
Een van de heikele punten inzake addressable advertising is de privacywetgeving. Hoe gaan jullie daarmee om?
We hebben het akkoord van de privacy commissie dat we de bestaande klanten informeren dat de standaardinstellingen voor gerichte reclame op “accepteren” staan en dat ze die instellingen te allen tijde kunnen aanpassen. Nieuwe klanten moeten vanaf mei 2018 een opt-in geven, maar dat weerhoudt ons niet om nu al te kijken hoe we die opt-in voor onze klanten kunnen voorstellen.
 
 

Archief / INTELLIGENCE