SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

'Een apfelstrudel voor Sadoun', door Raoul Maris (Gelotology)

Maandag 25 September 2017


'Een apfelstrudel voor Sadoun', door Raoul Maris (Gelotology)
Arthur Sadoun, je bent me er eentje. Tegen je 80,000 werknemers wereldwijd zeggen dat Cannes er niet inzit volgend jaar omdat je wil sparen voor een robot –excuseer, AI platform- die Marcel heet. Begrijp me niet verkeerd: ik bouw ook liever een robot dan naar Cannes te gaan, maar met je beslissing heb je wel heel wat mensen tegen de borst gestuit. En erger nog: je hebt de jaarlijks terugkerende discussie over de zin en onzin van reclame-awards nog langer laten duren dan anders.
 
“Heeft creatieve reclame eigenlijk nog wel zin?” was meer dan ooit een hot topic deze zomer. Of er ondertussen al een consensus is over het antwoord, weet ik niet. Zelf zou ik veel liever de vraag herformuleren naar “heeft creativiteit in het algemeen een impact op de business van de klant?” Want daar gaat het over. En het antwoord is simpel:
 
Ja. Meer dan ooit.
 
Creativiteit is een krachtig wapen voor bedrijven om het verschil te maken. Alleen, ze hoeft niet per sé kost wat kost geduwd te worden in het onderdeel ‘reclame’. Voor veel bedrijven vindt creativiteit organischer haar plaats in: de producten, diensten, de winkelbeleving, de bedrijfscultuur,…
 
Wat dat betreft heb je gelijk, Arthur. We hoeven inderdaad niet elk jaar naar Cannes af te zakken met z’n allen. Het is eens gezond om onze creatieven te inspireren buiten de wereld van ‘reclamecreativiteit’. En laat nu net een bijzonder boeiende evolutie aan de gang zijn in andere creatieve sectoren. Zoals de wereld van Kunst. Architectuur. Mode. Ook zij hebben allesbehalve stilgezeten en creëerden een tentoonstellingscultuur die op een ongezien niveau creatief en inspirerend is. Fris en andersoortig werk met een maturiteit die het ‘zie-ons-hier-eens-coole-technologie-gebruiken-maat’ gehalte al lang is overstegen.
 
Ok, de locaties stralen niet altijd even veel glitter, glamour en prestige uit als de French Rivièra (hoewel, vergeleken met Venetië is la Croisette ook maar een onnozel dijkpad) maar net dat maakt het vaak bijzonder. Die mensen zijn erin geslaagd om de grenzen van hun vak te stretchen en tegelijkertijd een breed publiek enthousiast te maken over hun werk. Hun vorm van creativiteit.
 
Ik bezoek een 6-tal creatieve festivals per jaar. Van Venetië tot Wenen, tot zelfs het West-Vlaamse Watou. Niet alleen het werk maar ook wat er omheen gebeurt, is met momenten wonderbaarlijk. Kinderen die naar architectuur leren kijken. 80+ dames die Kunst een kans geven. Omdat er humor in het werk zit. Omdat het verrassend is. Maar vooral omdat het bereikbaar is.
 
Geen gelamineerde badges rond je nek die je voorbij de Vin Diesels van de security moeten loodsen. Hooguit een student die een kaartje in 2 scheurt aan de ingang van een lokale boerderij die voor de gelegenheid werd omgetoverd tot tentoonstellingsruimte. Moderne witte panelen en verlichting in combinatie met authentieke stalgeur. Verborgen schatten zijn het. Of gewoon schatten, want verborgen zijn ze niet meer. Het gewone publiek weet ze meer en meer te vinden en te appreciëren.
 
En, beste Arthur, een kaartje voor de ‘Biennale Arte’ in Venetië kost €23,50. De ‘Biennale for art, design and architecture’ in Wenen €10 euro. Het Kunstenfestival in Watou €15. Je kan al eens zot doen en heel je netwerk uitnodigen, me dunkt.
 
Tegen alle creatieven die nu al weten dat ze in 2018 niet mee zullen doen in Cannes, zeg ik dan ook graag: gelukzakken. 2018 wordt het jaar waarin jullie een voorsprong kunnen nemen. Het jaar waarin jullie je kunnen onderdompelen in andere vormen van creativiteit. Het jaar waarin jullie andersoortige creatieven kunnen ontmoeten en in contact kunnen komen met een andere kant van de business van jullie klant. Een kant die misschien niets met pur sang reclame te maken heeft, maar des te meer jullie creativiteit nodig heeft om te kunnen floreren. Dus: ruil die croissant in voor een apfelstrudel. Je champagne voor een prosecco. Je roquefort voor Watoukaas. Het zal op alle gebieden een goede verandering van spijs zijn.
 
Raoul Maris
Gelotology. Het belevingsbureau.
 



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier