SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Op een goed blaadje bij het CIM, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 24 September 2017


Op een goed blaadje bij het CIM, door Fred Bouchar (MM)
Nog niet zo lang geleden was september een maand met een onwrikbaar belangrijke afspraak voor Media Marketing. Het was een soort van mijlpaal in het jaar voor ons commercieel departement en voor de redactie, meteen ook een gelegenheid om kennis te maken met de vreugdevolle miserie van xls-bestanden.
 
September was immers de maand waarin de CIM Persstudie verscheen.
 
De CIM Persstudie? Ja. Voor de jongere garde die nog nooit dat moment van collectieve opwinding beleefd heeft: de CIM Persstudie was het onderzoek dat elk jaar de bereikcijfers van ’s lands kranten en magazines afleverde – en ook die van de bioscoop trouwens. Geen boodschap aan? Ten onrechte: de CIM Persstudie was elk jaar weer plezier gegarandeerd.
 
Nog niet zo lang geleden heerste rond 15 september elk jaar weer dezelfde spanning, dezelfde gekte. De researchdepartementen van de mediabureaus draaiden overuren om als eerste de beste speciale nieuwsbrief uit te brengen en de sales afdelingen van de uitgevers stonden klaar om diezelfde bureaus te gaan bekeren. Ik ken zelfs een regiebaas die zot genoeg was om – I kid you not -  reisduiven uit te sturen met de bereikcijfers van al zijn kranten.
 
Vandaag bestaat de regie in kwestie niet meer en is de gekke regiebaas in kwestie mijn vennoot. De CIM Persstudie van haar kant staat on hold sinds de editie van 2014-2015… 2014, dat was het jaar waarin Facebook Messenger gecreëerd werd. Waarmee ik wil illustreren hoe lang dat wel geleden is op de Internet timeline!
 
Al meer dan twee jaar dus beschikt de markt niet meer over persbereikcijfers. Tot eind 2016 kon je nog altijd terugvallen op de verspreidingscijfers van het CIM, maar als je zoekt naar de gegevens voor 2017, ben je eraan voor de moeite, want die zijn ook niet meer beschikbaar!
 
Het goede nieuws is dat er en nieuw CIM-momentum – met bereik- en verspreidingscijfers – verwacht wordt. Zeer binnenkort, zoals dat geformuleerd wordt als er geen precieze datum is. Oorspronkelijk was de publicatie gepland op 12 september, maar we denken te weten dat de nieuwe studie van Ipsos nog eerst onderworpen zou moeten worden aan een audit voor ze gepubliceerd wordt. Dat zou gebeuren op verzoek van bepaalde uitgevers die zich al zorgen maken over de resultaten van hun titels en de vergelijkingen met de vorige editie. Want met de nieuwe CIM Persstudie duikt uiteraard meteen de beruchte existentiële vraag op die de markt bij elke methodologische wissel plaagde: kan en mag er vergeleken worden?
 
Wat er in elk geval niet meer vergeleken kan worden, is de positie die het CIM een twintigtal jaar geleden bezette, toen de tripartite een laboratorium voor nieuwe methodologieën was, en de huidige situatie. “Noem mij een enkele studie waarmee de markt tevreden is. We zijn heel slecht in transformatie”, aldus een teleurgestelde researchspecialist die het CIM en zijn werking heel goed kent. “We slagen er niet meer in een echte context voor samenwerking, experimenten en tests te creëren.”
 
Wat er ook van zij, de DG van het CIM Stef Peeters, heeft nog steeds vertrouwen, hoewel hij zijn lesje geleerd heeft met de vertragingen van de Affichagestudie. Volgens hem zal de Persstudie wel degelijk in september verschijnen. Deze week dus. Je kunt dus gerust zijn. Nog een paar keer slapen en misschien word je dan wel gewekt door een reisduif op je vensterbank.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier