Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: De discrete start van TF1 in België

Zondag 24 September 2017

Seen from Space: De discrete start van TF1 in België

De redenen die de discrete start van TF1 België verklaren, deden al heel wat inkt vloeien en het is sowieso duidelijk dat het echte verdict pas in 2018 zal vallen. Toch blijft de nieuwsgierigheid naar deze lancering die al bij al spectaculairder bleek in de media dan in werkelijkheid intact.
Na een eerste zeer stille week (06/09-12/09) nam de Belgische reclameactiviteit op TF1 wat meer toe tijdens de tweede week (13/09-19/09). Na BNP-Paribas en LVMH vermelden we de intrede van drie nieuwe adverteerders uit de top 100, Telenet (via Base), Beiersdorf en Ikea. Het volume van de vastgestelde bruto bestedingen is meer dan verdrievoudigd, maar blijft momenteel nog vrij bescheiden (6% van de totale tv-bestedingen in het zuiden voor de tweede week), hoewel het toch snel stijgt. Momenteel zijn er slechts een vijftiental adverteerders actief op TF1, tegenover ongeveer 200 op alle Franstalige zenders.

In dit stadium werden de krachtigste prime time contexten (Koh-Lanta, The Voice kids) die TF1 nochtans regelmatig naar voren schuift, nog niet gebruikt voor Belgische adverteerders. De momenteel gebruikte reclameblokken situeren zich eigenaardig genoeg vooral rond de televisiejournaals (13 u en 20u), hoewel dat per definitie toch niet echt de meest veelbelovende contexten zijn voor de Belgische kijkers. Het blokrooster wordt momenteel dus onderbenut, maar de bezetting zal groeien.

Archief / INTELLIGENCE