SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

No pasarán!, door Griet Byl (MM)

Zondag 17 September 2017


No pasarán!, door Griet Byl (MM)
’t Waren op zijn zachtst gezegd bewogen dagen in televisieland, de afgelopen week. TF1-baas Gilles Pélisson werd net niet gelyncht na zijn non-speech tijdens de nochtans bomvolle BMMA-lunch, RTL Belgium maakte zijn gevreesde en gewraakte #Evolve herstructureringsplan bekend en SBS lanceerde officieel zijn langverwachte Smart Ad. Dat platform voor addressable tv moet niet alleen helpen om de slabakkende reclamebestedingen waarmee televisie te kampen heeft uit het slop te halen, maar ook weerwerk bieden tegen de gevreesde GAFAN.

Tenzij je van Venus of Mars komt, is het je wellicht niet ontgaan dat het vijftal – Google, Amazon, Facebook, Apple en Netflix - ondertussen gebombardeerd is tot publieke vijand nummer een. Niet alleen door de audiovisuele media overigens. Ook de pers doet zijn duit in het zakje. Zo willen Medialaan en De Persgroep met hun toekomstige gezamenlijke regie genoeg lokaal gewicht in de schaal leggen om adverteerders een plaatselijk alternatief te bieden voor de internationale platformen. Aldus willen ze proberen het reclamemanna binnen de landsgrenzen houden, onder andere ook om de lokale productie te kunnen blijven financieren. Die is immers essentieel om de kijkers te blijven aanspreken, een essentiële voorwaarde om de adverteerders te interesseren. Een zo is de cirkel rond. Het was dezelfde motivatie die Rossel en Les Editions de l’Avenir dreef toen ze enkele dagen geleden aankondigden dat ze samen het monument van IP Press overnemen.

Maar er is meer. Alsof de druk van buitenaf nog niet volstaat, kampt de beeldbuis vandaag daarenboven met een versnipperend bereik. En dan bedoelen we niet van verschillende merken, maar wel op uiteenlopende dragers. Nooit werd er meer beeld geconsumeerd dan nu, maar dat gebeurt tegenwoordig allang niet meer uitsluitend in het salon. Schermen zijn troef, gemiddeld een stuk of zes per gezin, en alomtegenwoordig, altijd en overal. Elk met hun eigen verbruikscontext en profiel. Probeer daar maar eens aanbevelingen of bevindingen inzake Total Video uit te distilleren! Zekerheden bestaan niet meer. Het ziet er dus naar uit dat televisie, na de pers en de radio, nu ook toe is aan een revolutie die het medium zal verplichten zichzelf in vraag te stellen en opnieuw uit te vinden. Dat zal niet gaan zonder bloed, zweet en tranen. Zoals in elke goeie televisieserie dus.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier