SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

No pasarán!, door Griet Byl (MM)

Zondag 17 September 2017


No pasarán!, door Griet Byl (MM)
’t Waren op zijn zachtst gezegd bewogen dagen in televisieland, de afgelopen week. TF1-baas Gilles Pélisson werd net niet gelyncht na zijn non-speech tijdens de nochtans bomvolle BMMA-lunch, RTL Belgium maakte zijn gevreesde en gewraakte #Evolve herstructureringsplan bekend en SBS lanceerde officieel zijn langverwachte Smart Ad. Dat platform voor addressable tv moet niet alleen helpen om de slabakkende reclamebestedingen waarmee televisie te kampen heeft uit het slop te halen, maar ook weerwerk bieden tegen de gevreesde GAFAN.

Tenzij je van Venus of Mars komt, is het je wellicht niet ontgaan dat het vijftal – Google, Amazon, Facebook, Apple en Netflix - ondertussen gebombardeerd is tot publieke vijand nummer een. Niet alleen door de audiovisuele media overigens. Ook de pers doet zijn duit in het zakje. Zo willen Medialaan en De Persgroep met hun toekomstige gezamenlijke regie genoeg lokaal gewicht in de schaal leggen om adverteerders een plaatselijk alternatief te bieden voor de internationale platformen. Aldus willen ze proberen het reclamemanna binnen de landsgrenzen houden, onder andere ook om de lokale productie te kunnen blijven financieren. Die is immers essentieel om de kijkers te blijven aanspreken, een essentiële voorwaarde om de adverteerders te interesseren. Een zo is de cirkel rond. Het was dezelfde motivatie die Rossel en Les Editions de l’Avenir dreef toen ze enkele dagen geleden aankondigden dat ze samen het monument van IP Press overnemen.

Maar er is meer. Alsof de druk van buitenaf nog niet volstaat, kampt de beeldbuis vandaag daarenboven met een versnipperend bereik. En dan bedoelen we niet van verschillende merken, maar wel op uiteenlopende dragers. Nooit werd er meer beeld geconsumeerd dan nu, maar dat gebeurt tegenwoordig allang niet meer uitsluitend in het salon. Schermen zijn troef, gemiddeld een stuk of zes per gezin, en alomtegenwoordig, altijd en overal. Elk met hun eigen verbruikscontext en profiel. Probeer daar maar eens aanbevelingen of bevindingen inzake Total Video uit te distilleren! Zekerheden bestaan niet meer. Het ziet er dus naar uit dat televisie, na de pers en de radio, nu ook toe is aan een revolutie die het medium zal verplichten zichzelf in vraag te stellen en opnieuw uit te vinden. Dat zal niet gaan zonder bloed, zweet en tranen. Zoals in elke goeie televisieserie dus.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier