SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Laveloos, door Griet Byl (MM)

Zondag 20 Augustus 2017


Laveloos, door Griet Byl (MM)
Volgens recent wetenschappelijk onderzoek aan de KU Leuven zou bingewatchen een nefaste impact op onze nachtrust hebben. Al na het kijken van twee afleveringen zou je minder goed slapen dan je medeburgers die het bij een episode houden, aldus de vorsers.

Series verslinden is nochtans wereldwijd uitgegroeid tot een populaire gewoonte. Cijfers tonen aan dat 80% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar het regelmatig doet; meer dan 20% zelfs meermaals per week. Ook wie wat ouder is, blijkt overstag te gaan voor de lokroep van reeksen. Zoals kleine kinderen bedelen om een extra verhaaltje voor het slapengaan, blijven we kijken, tot de volgende cliffhanger ons nog een aflevering binnenlokt. Dat doen we vaak seizoenenlang, tot aan het laatste ‘einde’, waarna we verweesd en met wallen onder de ogen achterblijven om ons af te vragen hoe we voortaan onze avonden zullen zoek maken. Alvorens overstag te gaan voor onze volgende guilty pleasure.

Natuurlijk heeft het fenomeen invloed op ons al dan niet lineair kijkgedrag, iets wat ook de klassieke zenders ondertussen goed begrepen hebben. In plaats van episodes bij mondjesmaat zwieren openbare en privé-omroepen vandaag overal ter wereld heelder seizoenen online. Of ze behouden minstens een avond per week in hun zendschema voor aan gepassioneerde serial fans.

Opvallend genoeg leert eerder genoemde studie ons dat mensen die gewoon een avondje klassiek voor de buis hangen en daar van het ene programma naar het andere switchen geen last zouden hebben van slaapstoornissen. Integendeel. Dat zou aldus de onderzoekers te maken hebben met de ‘mentale opwinding’ die bingewatchers meer ervaren dan doordeweekse zappers die zelfs nogal eens indommelen voor hun tv. “De herhaling van dezelfde content zou ertoe kunnen leiden dat er een grotere betrokkenheid is. Mensen zijn meer bezig met het verhaal en de personages”, aldus een van de vorsers.

Interessant voer, als je ’t ons vraagt. Niet alleen voor onze slapeloze medemens, maar om te beginnen voor de programmamakers bij onze nationale tv-stations die moeten leren balanceren tussen onze behoefte aan rust en onze drang om ons laveloos te kijken, om aldus hun bereikcijfers in stand te houden en weerwerk te bieden aan de Netflixen van deze wereld. En ook voor de reclamejongens en –meisjes die samen met hun adverteerders in deze nieuwe vaak ad-free omgeving op zoek moeten naar aandacht en engagement voor hun merken...
 



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL






INTERVIEW

Adeline d'Ursel en Gilles Parmentier (Studio Gondo):

Adeline d'Ursel en Gilles Parmentier (Studio Gondo): "Ons laboratorium staat ten dienste van merken, kunstenaars en creatieve ondernemers"



DOSSIER  



Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AI en marketing: wat zijn de mogelijkheden en ambities voor de toekomst?  


Nog maar eens een artikel over artificiële intelligentie, hoor ik je al zeggen. En inderdaad, van de grootste optimisten tot de ergste pessimisten, iedereen doet zijn zegje over dit onderwerp....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wim Vermeulen (Dentsu Aegis Network): "We zijn toe aan een herziening van het marketingvak"  


Wim Vermeulen schreef met ‘Marketing voor de Mad Men van morgen’ een uitermate bevattelijk en actueel boek over hoe marketeers hun merk in de markt moeten zetten in een postdigitale wereld met een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier