SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Laveloos, door Griet Byl (MM)

Zondag 20 Augustus 2017


Laveloos, door Griet Byl (MM)
Volgens recent wetenschappelijk onderzoek aan de KU Leuven zou bingewatchen een nefaste impact op onze nachtrust hebben. Al na het kijken van twee afleveringen zou je minder goed slapen dan je medeburgers die het bij een episode houden, aldus de vorsers.

Series verslinden is nochtans wereldwijd uitgegroeid tot een populaire gewoonte. Cijfers tonen aan dat 80% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar het regelmatig doet; meer dan 20% zelfs meermaals per week. Ook wie wat ouder is, blijkt overstag te gaan voor de lokroep van reeksen. Zoals kleine kinderen bedelen om een extra verhaaltje voor het slapengaan, blijven we kijken, tot de volgende cliffhanger ons nog een aflevering binnenlokt. Dat doen we vaak seizoenenlang, tot aan het laatste ‘einde’, waarna we verweesd en met wallen onder de ogen achterblijven om ons af te vragen hoe we voortaan onze avonden zullen zoek maken. Alvorens overstag te gaan voor onze volgende guilty pleasure.

Natuurlijk heeft het fenomeen invloed op ons al dan niet lineair kijkgedrag, iets wat ook de klassieke zenders ondertussen goed begrepen hebben. In plaats van episodes bij mondjesmaat zwieren openbare en privé-omroepen vandaag overal ter wereld heelder seizoenen online. Of ze behouden minstens een avond per week in hun zendschema voor aan gepassioneerde serial fans.

Opvallend genoeg leert eerder genoemde studie ons dat mensen die gewoon een avondje klassiek voor de buis hangen en daar van het ene programma naar het andere switchen geen last zouden hebben van slaapstoornissen. Integendeel. Dat zou aldus de onderzoekers te maken hebben met de ‘mentale opwinding’ die bingewatchers meer ervaren dan doordeweekse zappers die zelfs nogal eens indommelen voor hun tv. “De herhaling van dezelfde content zou ertoe kunnen leiden dat er een grotere betrokkenheid is. Mensen zijn meer bezig met het verhaal en de personages”, aldus een van de vorsers.

Interessant voer, als je ’t ons vraagt. Niet alleen voor onze slapeloze medemens, maar om te beginnen voor de programmamakers bij onze nationale tv-stations die moeten leren balanceren tussen onze behoefte aan rust en onze drang om ons laveloos te kijken, om aldus hun bereikcijfers in stand te houden en weerwerk te bieden aan de Netflixen van deze wereld. En ook voor de reclamejongens en –meisjes die samen met hun adverteerders in deze nieuwe vaak ad-free omgeving op zoek moeten naar aandacht en engagement voor hun merken...
 



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier