SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Diversiteit, zei u? door Ross McCurrach (freelance creatief)

Zondag 20 Augustus 2017


Diversiteit, zei u? door Ross McCurrach (freelance creatief)
De laatste weken werd er veel gesproken over de taal die onze gemeenschap splitst. Langs beide kanten van de taalgrens kunnen we er met passie én uitvoerig over discussiëren. Maar ik vraag je liever een minuut (of iets meer*) van je kostbare tijd om naar de foto van President Trump en z’n Republikeinse entourage voor het Witte Huis te kijken. Ik tel er 77 mannen en 7 vrouwen. Tel het gerust even na.
 
Als het gaat om het genus doen we het wellicht beter dan Trump en zijn Republikeinse vrienden. Hoewel ik de officiële cijfers niet bij de hand heb, lijkt het er nochtans wel op dat het zwakke geslacht verre van gelijk vertegenwoordigd is in onze creatieve sector. Maar toch, we kunnen er trots op zijn dat enkele sterke vrouwen het roer in hand houden van enkele van de beste bureaus van het land en van de creatieve gemeenschap die ons bindt. Deze vrouwen zijn een inspiratie voor jongere vrouwen om op te eisen wat op te eisen valt.
 
Maar er is iets waar we veel minder trots op kunnen zijn. Laten we even terug gaan naar de foto van Donald Trump en zijn handlangers. Kijk deze keer naar de huidskleuren. Zowat iedereen is blank. Maak vervolgens de mentale vergelijking met de Amerikaanse bevolking die deze mensen veronderstellen te vertegenwoordigen. De uitkomst is verre van representatief. Beeld je nu eens de foto in van de Belgische reclamegemeenschap die voor het casino van Knokke staat. Begrijp je wat ik bedoel?
 
Het probleem op het Belgische reclametoneel is niet de diversiteit van taal, maar van diversiteit in het algemeen. Wij krijgen de opdracht van onze klanten om campagnes te creëren die weerklank vinden bij onze doelgroep, de Belgen.
 
En dat publiek lijkt niet erg goed op ‘ons, reclamemakers’. Het is buitengewoon gevarieerd en divers. De steden zijn gevuld met Belgen uit heel Europa, de hele wereld. De kans is groot dat 50% van de Belgen oorspronkelijk niet eens uit België komt - en dat is dan nog een voorzichtige schatting. We zijn wellicht nog bonter dan de Verenigde Staten.
 
Dus hoe kunnen we van onszelf denken dat we cultureel op dezelfde golf surfen? Zonder hoogte te krijgen van wat voor onze medeburgers werkt, van wat hen drijft. Zonder input van hun zijde van de tafel? Want ze zitten nu eenmaal aan onze tafel.
 
Als het ons zelf overkomt op een ander niveau, met grote pan-Europese campagnes die gemaakt werden op een creatieve vloer in Londen, die op geen enkele manier werken voor grote delen van het Europese continent, omdat de culturele verschillen niet in acht zijn genomen, roepen we “boe” en mompelen we tussen onze kiezen dat ze onze culturele nuances niet begrijpen.
 
En dan gaan wij op onze beurt onbezonnen taal en accenten gebruiken in onze lokale campagnes en begrijpen we niet waarom sommigen er aanstoot aan nemen.
 
We prediken integratie. Maar kijk eens op de werkvloer. We houden van diversiteit als we casten voor een spot. Maar hoe zit het met de casting voor een vacature? We geloven dat creativiteit de wereldproblematiek kan oplossen, maar hebben we daar wel de juiste spelers voor in huis?
 
Dit moet veranderen. We moeten aanvaarden dat dit een probleem is in onze industrie. We kunnen om te beginnen simpelweg kijken naar wie voor ons zit in onze bureaus. En dan kunnen we nadenken over mogelijke oplossingen.
 
Onze business hangt af van ons begrip en inzicht van de mensen in de straat, op hun telefoons, achter hun schermen, die zich meer en meer begeven in hun culturele bubbel. Als we volledig naast hun emotionele en culturele wereld blijven creëren, dan scheppen we enkel een nog grotere barrière om hen als consument aan te spreken.
 
Misschien moeten we wel eens elders gaan vissen dan in de vijver van een ander creatief bureau als we mensen willen aanwerven. Misschien moeten we overwegen om bureaus iets toegankelijker te maken voor mensen met een andere achtergrond, waar ze kunnen groeien en gedijen. Misschien moeten we kijken naar de sociale opbouw van de gemeenschappen die we trachten te bereiken. Misschien moeten we eens praten met de scholen, dat ze ook moeten veranderen. Misschien moeten onze focusgroepen groter en gevarieerder worden. Misschien moeten we stoppen met denken in het binaire Waals en Vlaams en ons toespitsen op de culturele relevantie van de mensen die in onze bureaus, in plaats van ons blind te staren op hun kant van de taalgrens.  
 
We moeten het minder over diversiteit hebben en meer over de landgenoten die we aanspreken. (We worden er goed genoeg voor betaald). We moeten representatief zijn ten opzichte van diegenen tot wie we ons richten. Dit is de manier om een echt verschil te maken. Een verandering waarin we kunnen geloven.
 
Of we kunnen blind blijven voor het probleem. En hopen dat diegenen die de nazi’s verslagen hebben, voor de eerste zwarte president van de Verenigde Staten gestemd hebben of de rechten van de vrouw verdedigd hebben, ook voor verandering in het Belgische reclamelandschap zullen zorgen.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier