SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De jury aan het woord: Pieter Staes (These Days) over Promo & Activation

Woensdag 5 Juli 2017


De jury aan het woord: Pieter Staes (These Days) over Promo & Activation
Dinsdagmorgen in Cannes. Belgisch jurylid Pieter Staes, creatief directeur bij These Days, glundert. Gisterenavond scoorde het bureau met “Coins of Hope” voor Child Focus Goud en Zilver in PR en Brons in Outdoor. Drie Leeuwen (en nog een reeks shortlists en ondertussen nog twee extra Bronze, nvdr) zijn een prima reden voor een feestje op maandagavond. Terwijl de rest van zijn team nog geen teken van leven heeft gegeven, staat Pieter ons graag te woord, opvallend fris en monter.
 
Jij hebt van thuis uit je jureerwerk gedaan en bent pas gisteren in Cannes aangekomen. Er is een nieuwe soort jury?
Ja, er zijn er voortaan twee: de Shortlist Jury en de Awarding Jury. Die tweede doet het plezantste werk. (lacht) Als lid van de eerste kreeg ik elke week een “batch” werk toegestuurd. Voor elke case moest ik punten geven. Ik heb er in totaal zo’n 700 gezien. Soms in onderbroek en kamerjas. Wel makkelijk, maar wat je mist, is dat je er met niemand over kan praten.
 
Wat waren de richtlijnen van de jurypresident?
Er was een Skypecall met hem. Ik heb die gemist omdat het te druk was. Maar ik heb wel zijn instructies ontvangen en zijn visie op de categorie. Die waren eerder standaard: let erop of de case echt de naam “Promo & Activation” verdient en of hij past in de subcategorie. En verder moet je gewoon het goede werk eruit halen.
 
Hoe zie je jouw rol als jurylid? Waar let je op? Waarmee wil je met jouw bijdrage het verschil maken?
Ik heb me voorgenomen om goed te letten op het “minder echte werk”. Er zitten altijd dingen tussen waarvan je van mijlen ver ziet dat het “festivalwerk” is. Als ik in de bijhorende beschrijving merk dat het niet om een echte campagne gaat, kelder ik het categoriek: 1 of 2 punten in plaats van 6, 7, 8 of 9. Verder heb ik gezocht naar heel goede ideeën, en er zaten er een paar tussen. Ook heel veel slecht werk. Er wordt wat ingestuurd! Verloren geld. (lacht)
 
Was er veel consensus tussen de juryleden of eerder discussie, vooral bij het kiezen van de Grand Prix?
We zaten niet samen, maar er was wel een “chatbox” om met de andere juryleden te praten. Toch is er niet zoveel onderling overleg geweest. Ik heb dus geen idee of er al dan niet snel unanimiteit was. Mijn persoonlijke favoriet was wel “Unlimited Stadium” voor Nike, van BBH Singapore (nvdr: Brons): geweldig; de beste Promo & Activation case die ik gezien heb! Om jaloers op te zijn …
 
Waarom waren er geen Belgische leeuwen, ondanks de acht shortlists?
Onze ideeën zijn best wel sterk, maar die van andere landen ook. Dit jaar scoren de Amerikanen heel goed, bijvoorbeeld. Nu, als een Amerikaans bureau een goed idee heeft en dat “uitrolt”, dan blazen ze al de rest weg. Ze hebben dan ook een budget zo groot als het gemiddelde BNP van België. (lacht) Het verschil in middelen is zo gigantisch, daar kunnen we niet aan tippen. En we moeten daarmee leven. De grote landen hebben altijd grotere budgetten gehad, maar waren vroeger misschien iets minder inventief. Die tijd is voorbij; iedereen pakt het nu anders aan. Wij Belgen sprongen er vroeger uit, met mortierbrigade en Duval Guillaume. Met een beperkt budget naast het bewandelde pad gaan. Nu is er geen pad meer. Iedereen doet de gekste dingen. Het zijn vaak de budgetten die het verschil maken. Er zijn natuurlijk categorieën waarin dit niet speelt. In radio, bijvoorbeeld, maakt het budget minder uit.
 
Wat zijn jouw andere favorieten?
Over “de Graham” en “Fearless Girl” hoef ik het niet meer te hebben; iedereen heeft intussen gezien hoe goed dit werk is. Maar er is meer. Zoals “We are the Super Humans” van Channel 4, dat in Film heel veel kans maakt om de Grand Prix te winnen. Geweldig. Ook nog veel goed Belgisch werk in deze categorie; “The Midnight Sun” van mortierbrigade, bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd naar het einde van de week!



ARCHIVE / BEST OF CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier