SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Young Film Competition: What would you give up?

Dinsdag 4 Juli 2017


Young Film Competition: What would you give up?
Je bent jong en je wilt wat… dus neem je deel aan de Young Film Competition. Dat deed het These Days-duo, bestaande uit Tijs Dejonckheere en Jolien Tuyteleers die overigens ook deel uitmaakte van het team achter onze nationale trots ‘Coins of Hope’. De tandem die geselecteerd werd na een nationale competitie georganiseerd door onze Belgische Festival Rep Brightfish, blikt terug op een drukke week.

We beginnen met de klassieke vraag van de thuisblijvers: hoe was het in Cannes?
Tijs:
Het was mijn eerste Cannes, dus ik ben teruggekeerd met ontzettend veel indrukken. Het is een zeer intensieve week geweest.

Jolien: Voor mij was het niet de eerste keer, maar ook ik vond het een propvolle week, met heel veel activiteiten, waardoor ik niet zoveel in het Paleis heb kunnen rondhangen als ik wilde. De wedstrijd zorgde bovendien voor extra stress. Maar het was wel een hele eer natuurlijk.

Vertelt eens hoe die Young Lions Film Competitie precies is verlopen.
Tijs:
Op woensdag kregen we de eerste briefing. Die was zeer technisch, met allerlei voorschriften en beperkingen waarmee we rekening moesten houden. Zo moesten we bijvoorbeeld verplicht een Samsung S8 en muziek van Getty gebruiken. Eigen tablet en computer waren strikt verboden.

Jolien: Daarna volgde de eigenlijke opdracht, op basis van een briefing van de Recording Academy, een vzw die wil aantonen wat de waarde van muziek is in de maatschappij, vooral bij jongeren. Ons filmpje moest mensen aanmoedigen om de creators van muziek te blijven ondersteunen en om te stoppen met illegaal te downloaden.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Tijs:
Donderdag hebben we de hele dag gebrainstormd; de briefing was redelijk vaag en er waren nogal wat legale beperkingen. Ons finale concept was gebaseerd op dilemma’s, wat je zou opgeven: muziek of een lijst andere dingen.

Jolien: Vrijdag zijn we dan beginnen shooten in de straten van Cannes. Ik moet zeggen dat de mensen – onder wie zelfs enkele landgenoten, nvdr - erg behulpzaam geweest zijn om onze vragen te beantwoorden. Tegen de middag zijn we dan beginnen monteren. Dat is niet altijd van een leien dakje gelopen. Je bent volledig op elkaars oordeel aangewezen: je kunt geen andere feedback vragen en daardoor begin je op de duur aan alles te twijfelen. Een kwartier voor tijd waren we klaar.

Wat vonden jullie van de rest van de 46 deelnemende teams?
Tijs:
De deelnames werden beoordeeld door de Filmjury van het Festival en het was naar verluidt een zware deliberatie. Uiteindelijk was het goud voor Brazilië, het zilver voor Frankrijk en het Brons voor Slovakije. Zij hadden de briefing totaal anders geïnterpreteerd dan wij.

Jolien: Onze collega’s vonden dat wij moesten winnen en we hebben veel goede reacties gekregen. Neen, serieus, de winnaars hadden duidelijk meer ervaring met films maken dan wij. Dat is trouwens een tip die ik de deelnemers voor volgend jaar wil meegeven: je moet goed kunnen monteren en een beetje cinematografisch onderlegd zijn, hoewel alles natuurlijk staat of valt met het bedenken van het juiste idee.

Met wat voor algemene indruk zijn jullie op het vliegtuig naar huis gestapt?
Tijs:
Zoals gezegd, ik had graag wat meer tijd gehad om al het werk te bekijken, zodat je naar huis gaat met enorm veel goesting om ook goed werk te maken. Tijdens de lezingen is het soms zoeken naar de precieze meerwaarde, vind ik. Er wordt ook iets te vaak gezegd hoe het niet moet. Toch houdt Cannes je fris en zorgt het ervoor dat je bij je terugkeer niet vervalt in routine.

Jullie eigenste ‘Coins of Hope’ redde de eer voor de Belgen dit jaar, met zijn vijf Lions. Hoe komt het dat onze landgenoten het minder goed deden, denk je?
Jolien:
Het is moeilijk te verklaren, want er was veel goed werk ingediend. Misschien is het gedeeltelijk een kwestie van geluk. Er waren ook minder Belgische juryleden deze keer. En natuurlijk speelt de omvang van de budgetten een rol: het is onmogelijk te concurreren met de Amerikanen of andere grotere landen. Fearless Girl en Graham zijn echt opgevallen, maar ze waren op voorhand al zo zichtbaar geweest in de hele wereld, dat ze volgens mij daarom ook meer kans maakten in een Cannes-jury. Daar hebben onze Belgische campagnes vaak al een achterstand. Maar het blijft gissen naar de echte redenen.



ARCHIVE / BEST OF CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier