SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Storytelling via mooie films krijgt opnieuw een plaats binnen merkstrategieën"

Dinsdag 4 Juli 2017


Patrick Van Dijck (Brightfish):
Een babbel met Patrick Van Dijck, Managing Director van Brightfish. Patrick heeft voor de derde keer Cannes van begin tot einde beleefd als officiële vertegenwoordiger voor de Belgische markt.
 
Wat zijn voor jou de meevallers en de tegenvallers van de Cannes Lions editie 2017?   
Laat ik maar met een kleine tegenvaller beginnen: de mindere resultaten van de Belgen in deze editie. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de uitstekende prestaties van These Days en hun campagne 'Coins of Hope'. Anderzijds ben ik heel tevreden dat we weer zeer getalenteerde jongeren hebben kunnen aanmoedigen in de Young Lions competitie voor Film en we voor de eerste keer een team van Young Marketeers hebben kunnen afvaardigen.
 
Wat zijn de dingen die je zijn opgevallen?   
Vanuit het oogpunt van Brightfish, is het leuk om te merken dat storytelling via mooie films terug een prominente plaats krijgt binnen de merkstrategieën. Tijdens een gesprek met de juryvoorzitter van de categorie 'Film', Pete Favat, (Deutsch North America, VS) vertelde deze dat hij heeft kunnen vaststellen dat er weer meer en betere films gemaakt worden. De merken kiezen opnieuw voor films met een langere format en meer oog voor kwaliteit en sterke scenario’s. Zo is Nike terug van weggeweest, en hoe!  De Grand Prix gaat terecht naar Channel 4 met 'We're the Super Humans', dat erboven uitsteekt op alle vlakken.
 
Nog andere favorieten? 
Ik som films op die me zijn opgevallen door hun creatief gebruik van het medium film, niet in volgorde van mijn voorkeur: de film van bijna vier minuten van Kenzo, die zo krachtig is dat hij ook viraal scoort, ondanks de lengte; de scifi kortfilm van de bank Santander van liefst 17 minuten, die de Grand Prix gewonnen heeft in de categorie Entertainment en dan natuurlijk ook de documentaire 'Lo and Behold' die niemand minder dan Werner Herzog maakte voor Netscout, over de gevaren van het internet. Opvallend bij die laatste productie is dat de problemen van het internet, zoals verslaving, datalekken, etc prachtig en pakkend in beeld gebracht werden door een gereputeerde regisseur die de volledige creatieve vrijheid verkreeg, maar de oplossingen werden niet gegeven in de film, die moesten achteraf door de salesteams van het merk aan de klanten worden aangereikt.
 
En volgend jaar? 
Ik ben blij dat de organisatie een aantal problemen, onder meer aangekaart door Martin Sorrell tijdens zijn persconferentie, erkend heeft. Er zal een werkgroep opgericht worden om zich te bezinnen over waar de industrie met het festival naar toe wil. En daar zal onde randere de kostprijs en vereenvoudiging van de categorieën moeten aangepakt worden.



ARCHIVE / BEST OF CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier