SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Uw stad is verkocht, door Bart Cattaert (MM)

Zondag 18 Juni 2017


Uw stad is verkocht, door Bart Cattaert (MM)
Op mijn fietstocht naar de redactie, in weer, wind en stikstofdioxide, passeer ik elke dag aan het eind van de Lakensestraat een affiche met daarop in dikke vette letters "Uw stad is verkocht / Ta ville est vendue”. Het hangt er al jaren. Niemand weet nog wie het er heeft gehangen, maar iedereen kan het zijn eigen interpretatie geven. Een sneer naar onze cumulerende burgemeesters? Kritiek op hoe publieke ruimte moet wijken voor (publiek)-private events? Bars die sluiten omdat er appartementencomplexen van investeringsmaatschappijen in de plaats moeten komen? Elke uitdijende stad kampt ermee.

Vorige week kregen buurtbewoners in een Amsterdamse wijk een folder in de bus van de nieuwe investeringsmaatschappij Open Huis die beloofde 25% boven de daadwerkelijke waarde van een huis te bieden. De slogan luidde: “Wij kopen, renoveren en verhuren: op naar de eerste Airbnb wijk van de wereld!”. Airbnb en het stadsbestuur mochten het gelijk ontgelden op de sociale media. Het is nog altijd niet duidelijk of het waar is, dan wel of het gaat om een reclamestunt van een bedrijf of de oppositie in het Amsterdamse bestuur die de woning- en huurnood voor de lokale inwoner wil aankaarten. Investeringsmaatschappijen gebruiken stadswoningen als melkkoe voor toeristen of voor twintigers, dertigers en alsmaar meer veertigers die genoodzaakt door schaarste en duurdere huurprijzen dienen samen te hokken. Daarbij kapen ze vehikels als Airbnb en promoten ze hun kamers op lokale Facebook-groepen zoals ‘Bxl à Louer’.

In dat licht is het begrijpelijk hoe snel de zogenaamde deeleconomiespelers als Airbnb en Uber hun sympathieke underdogimago van in het begin zijn kwijtgeraakt. De reden daarvoor is simpel. Een bedrijf als Airbnb bleek net zoveel te maken hebben met de deeleconomie als de politieke kaste met de man in de straat en in sommige populaire steden veroorzaakt hun succes deining en overlast in het sociale weefsel van de stad en op de huurmarkt. In de historische binnenstad van Firenze wordt volgens een rapport van de universiteit van Siena 20% van de huizen verhuurd via Airbnb. In Amsterdam kreunt de binnenstad onder de bierfietsen en Nutella standjes. De ‘disneyfication’ van een stad wordt het wel eens genoemd. Geen pretje. Het wordt trouwens nog erger voor de Amsterdammer. Vorig weekend kwam een studie uit van de toeristische dienst van de stad. Die berekende dat Amsterdam en zijn 840.000 inwoners in 2015 17,3 miljoen toeristen over de vloer kregen. In 2025 zouden er dat ruim 23 miljoen worden...



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier