SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Uw stad is verkocht, door Bart Cattaert (MM)

Zondag 18 Juni 2017


Uw stad is verkocht, door Bart Cattaert (MM)
Op mijn fietstocht naar de redactie, in weer, wind en stikstofdioxide, passeer ik elke dag aan het eind van de Lakensestraat een affiche met daarop in dikke vette letters "Uw stad is verkocht / Ta ville est vendue”. Het hangt er al jaren. Niemand weet nog wie het er heeft gehangen, maar iedereen kan het zijn eigen interpretatie geven. Een sneer naar onze cumulerende burgemeesters? Kritiek op hoe publieke ruimte moet wijken voor (publiek)-private events? Bars die sluiten omdat er appartementencomplexen van investeringsmaatschappijen in de plaats moeten komen? Elke uitdijende stad kampt ermee.

Vorige week kregen buurtbewoners in een Amsterdamse wijk een folder in de bus van de nieuwe investeringsmaatschappij Open Huis die beloofde 25% boven de daadwerkelijke waarde van een huis te bieden. De slogan luidde: “Wij kopen, renoveren en verhuren: op naar de eerste Airbnb wijk van de wereld!”. Airbnb en het stadsbestuur mochten het gelijk ontgelden op de sociale media. Het is nog altijd niet duidelijk of het waar is, dan wel of het gaat om een reclamestunt van een bedrijf of de oppositie in het Amsterdamse bestuur die de woning- en huurnood voor de lokale inwoner wil aankaarten. Investeringsmaatschappijen gebruiken stadswoningen als melkkoe voor toeristen of voor twintigers, dertigers en alsmaar meer veertigers die genoodzaakt door schaarste en duurdere huurprijzen dienen samen te hokken. Daarbij kapen ze vehikels als Airbnb en promoten ze hun kamers op lokale Facebook-groepen zoals ‘Bxl à Louer’.

In dat licht is het begrijpelijk hoe snel de zogenaamde deeleconomiespelers als Airbnb en Uber hun sympathieke underdogimago van in het begin zijn kwijtgeraakt. De reden daarvoor is simpel. Een bedrijf als Airbnb bleek net zoveel te maken hebben met de deeleconomie als de politieke kaste met de man in de straat en in sommige populaire steden veroorzaakt hun succes deining en overlast in het sociale weefsel van de stad en op de huurmarkt. In de historische binnenstad van Firenze wordt volgens een rapport van de universiteit van Siena 20% van de huizen verhuurd via Airbnb. In Amsterdam kreunt de binnenstad onder de bierfietsen en Nutella standjes. De ‘disneyfication’ van een stad wordt het wel eens genoemd. Geen pretje. Het wordt trouwens nog erger voor de Amsterdammer. Vorig weekend kwam een studie uit van de toeristische dienst van de stad. Die berekende dat Amsterdam en zijn 840.000 inwoners in 2015 17,3 miljoen toeristen over de vloer kregen. In 2025 zouden er dat ruim 23 miljoen worden...



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier