SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Over bureaus en chatbots, door Brice Le Blévennec (Emakina)

Zondag 11 Juni 2017


Over bureaus en chatbots, door Brice Le Blévennec (Emakina)
Onze smartphone is uitgegroeid tot de technologische tool waar we het sterkst afhankelijk van zijn in ons dagelijks leven. We vinden er alle informatie die we nodig hebben mee (terug), hij herinnert ons aan onze agenda, hij berekent ons sportieve prestaties en bedient (op afstand) alle mogelijke geconnecteerde voorwerpen alsook domotica. Bovendien dient hij natuurlijk ook om te communiceren met onze naasten, onze collega’s, onze klanten, enzovoort.
 
Als er een functie van onze telefoon is die we steeds minder gebruiken, is het wel de mogelijkheid om… te telefoneren. Tenzij het echt noodzakelijk is, is bellen niet meer de eerste mogelijkheid die in ons opkomt als het om communicatie gaat. Voor professionele doeleinden sturen we een mail, om een uur te fixen voor een familiale afspraak sturen we een sms. Whatsapp stelt een groep vrienden dan weer in staat informatie die hen aanbelangt of die ze leuk vinden te delen, dankzij Facebook Messenger voel je je permanent verbonden met iemand die je dierbaar is en die in het buitenland woont. Kortom, we gebruiken onze telefoon steeds meer, maar steeds minder om te telefoneren.
 
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat we vandaag via een call center moeten om een vliegtuigticket te boeken, een afspraak te maken bij een garagist of… om ons beklag te doen over de service van onze telecom-operator? Deze gedragswijziging begint steeds harder door te dringen bij een groeiend aantal ondernemers die zich voornemen om een modern alternatief te bieden voor de dienst voor en na verkoop. Dat doen ze in een context waarin alles mobiel is en gebruikers niet veel zin hebben om nog nieuwe apps op hun smartphone te installeren of naar een website te surfen, ook al is die dan mobiel.
 
Dat zijn enkele mogelijke verklaringen voor de doorbraak van berichtendiensten om met de merken te communiceren. En het gaat hier niet om Community Management. Neen, het gaat om chatbots, ook wel conversational agents genoemd: software die geprogrammeerd is om net als verkopers op het verkooppunt de commerciële vragen van klanten te beantwoorden. Chatbots zijn voorzien van artificiële intelligentie en identificeren de intenties en noden van de klanten om hun de gewenste diensten of producten te verkopen, via conversaties op Facebook Messenger en WhatsApp, Skype, Google Allo & Hangout, Apple Message, Slack, Telegram, Kik, Line, WeChat, Kakaotalk en konsoorten. Luchtvaartmaatschappij KLM biedt zijn klanten dit soort diensten al: als je bij de aankoop van een ticket KLM je Messenger-identiteit doorgeeft zal de KLM-chatbot je boarding pass, berichten en herinneringen toesturen via Messenger.
 
Het concept valt in de smaak bij een hele generatie (en zelfs meer dan een), voor wie telefoneren geen optie meer is. Maar betekent dat ook dat het de relatie tussen merken en hun klanten revolutionair zal veranderen? Bestaat er een markt voor de ontwikkeling van deze conversational agents voor de digitale bureaus? Bedrijven zouden in de verleiding kunnen komen om deze chatbots intern te ontwikkelen, dankzij de tools die ter beschikking gesteld worden door een hoop gespecialiseerde start-ups (Meya.ai, Wit.ai, API.ai, Luis.ai…) en de usual suspects Microsoft, IBM, enzovoort. Giganten als Facebook, Apple, Google, Microsoft en Amazon doen niet onder: Messenger om te chatten, Siri, Google Assistant, Now, Cortana of Echo voor vocale interactie… Niemand wil de trein van deze markt missen.
 
Als de bureaus beslissen van ook mee te doen, zouden ze in de verleiding kunnen komen om voor hun klanten tools te ontwikkelen die het mogelijk maken om de populairste berichtendiensten via een enkele interface te beheren. In dat geval zullen ze hun expertise moeten doen evolueren om te kunnen instaan voor de technische ontwikkeling van de chatbots, maar ook voor de copywriting voor de scenario’s van de interactie tussen gebruikers en chatbots. Dat is de misschien wel gewaagde uitdaging die de bureaus moeten aangaan: zich positioneren als pioniers op een onzekere groeimarkt of de kans lopen dat ze de trein missen. Wie voor de laatste optie kiest, moet misschien zijn ticket boeken via de chatbot op punt gesteld door de bureaus die de eerste optie kozen.



ARCHIVE / AGENCIES - DIGITAL






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier