SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Davy Caluwaerts: "Zenith positioneert zich vandaag als een businessbureau"

Zondag 21 Mei 2017


Davy Caluwaerts:
Zenith, het mediabureau van Publicis Group, kiest voor een nieuwe globale communicatieaanpak die ‘ROI+’ werd gedoopt. Die wordt ondersteund door een herlancering van de merkidentiteit, van het aanbod en de platformen van het netwerk. Managing Director Davy Caluwaerts geeft tekst en uitleg bij de nieuwe positionering.
 
Vanwaar deze nieuwe aanpak?
Het is de belangrijkste verandering voor het netwerk sinds de start van de positionering als ROI Agency in 2002. Ondertussen is er enorm veel veranderd, te beginnen met de technologie en de toegang tot data. Die elementen hebben de vragen, verwachtingen en behoeften van de adverteerders diepgaand veranderd. Terwijl ‘The ROI Agency’ bijna uitsluitend vanuit het mediagedeelte vertrok, is ROI+ meer verankerd in de consument en de business van de adverteerder. Daarom willen we niet meer alleen het mediabureau van een klant zijn, maar ook en vooral zijn businesspartner. Vandaag positioneert Zenith zich duidelijk als een businessbureau.
 
Hoe zou je ROI+ eenvoudig definiëren?
Het principe berust op drie pijlers. Dankzij de data waarover we beschikken, kunnen we veel meer insights en expertise definiëren. Daardoor kunnen we ‘Upstream Strategies’ op punt stellen, met andere woorden strategieën die veel disruptiever zijn dan die van de markt, de concurrentie of diegene die adverteerders historisch gezien volgen. Aangezien we dankzij dara vanuit de consument kunnen vertrekken en de customer journey reconstrueren, verplicht het ons ook om earned en owned media in onze reflectie op te nemen. We houden ons dus niet meer enkel bezig met paid, zoals we altijd deden. Dat is primordiaal, aangezien ze elk een effect op de andere hebben. Ten derde is het ook de bedoeling al wat tot dusver onze core business vertegenwoordigde zoveel mogelijk te automatiseren, met name trading, reporting en volume. Zo willen we zoveel mogelijk tijd vrijmaken om nieuwe vragen en verwachtingen van adverteerders die vandaag veel meer businessgericht zijn te kunnen beantwoorden.
 
Deze verschuivingen hebben zeker interne implicaties, meer bepaald wat de vereiste talenten betreft?
Onze intentie om te automatiseren impliceert inderdaad het zoeken naar nieuwe expertise en nieuwe profielen, meer bepaald ‘front office’. Voortaan moeten onze klanten terechtkunnen bij mensen die over business en marketing kunnen praten, die empathie ten opzichte van het merk hebben, enzovoort. Met andere woorden, consultants in plaats van traditionele mediaplanners.
 
Is dat niet meer de job van creatieve bureaus?
Dat is het voordeel van Publicis One. Hier is de portefeuille gemeenschappelijk, wat enorm helpt. Niemand vecht voor zijn eigen steak. Als klanten een vraag stellen, en ze worden gedeeld door meerdere bureaus, natuurlijk kunnen we dan gerust zeggen dat we gaan windowshoppen bij de andere ‘winkels’ om hun problematiek optimaal te beantwoorden. Maar ook als de klant niet gedeeld wordt door meerdere bureaus, passen we dezelfde redenering toe, in goede verstandhouding met de andere partners van de klant. Het is een instelling. Dat is ook de reden waarom we nieuwe profielen zoeken.

Vroeger kreeg de mediaplanner een briefing, zocht hij intern een antwoord en ging dat aan de klant voorstellen. Vandaag krijgen we de briefing op hetzelfde moment als het creatieve bureau, en tussen de briefing en de klantenpresentatie vormen we ‘liquid teams’, met daarin verschillende interne, externe of P1-expertises die zullen pingpongen voor ze samen het resultaat van hun denkwerk aan de klant gaan presenteren. Dat is ook ons voordeel tegenover de Big5 die in hun DNA niet over die creatieve expertise, mediatools, enzovoort beschikken.

Wat me vooral enthousiast maakt, is dat we de tijd genomen hebben om onze waarden te herdefiniëren en ze aan te passen aan de nieuwe tijden, als merk maar ook als werkgever. Talent en onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal.



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA






INTERVIEW

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier