SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Diversiteit, door Bart Cattaert (MM)

Zaterdag 13 Mei 2017


Diversiteit, door Bart Cattaert (MM)
In de art scene van New York was er onlangs controverse over het abstracte schilderij ‘Open Casket’ van ene Dana Schultz dat tentoongesteld werd in het Whitney Museum. De blanke kunstenaar inspireerde zich voor haar schilderij op het relaas van Emmett Till, een veertienjarige zwarte jongen die in 1955 gelyncht werd in Mississippi door twee mannen omdat hij geflirt zou hebben met een blank meisje. De moeder van Emmett besliste daarop om de begrafenis van haar enige zoon met een open doodskist te laten plaatsvinden, ook al was zijn gezicht zo vermorzeld dat hij niet herkenbaar meer was. De wereld moest zien wat racisten aangericht hadden. Jet, een Afro-Amerikaans tijdschrijft, publiceerde de foto en mainstream media volgden. Het verhaal werd net zoals de actie van Rosa Parks op de bus een katalysator voor de Civil Rights Movement en later voor de Black Lives Matter beweging.

De controverse anno 2017 in het Whitney Museum ging over hoe een blanke artieste niet het recht heeft om het nog altijd actuele lijden van de zwarte gemeenschap te portreteren in een entertainment setting. Een collectief van overwegend zwarte artiesten riep in een open brief zelfs op om het kunstwerk te vernietigen en er werd gewag gemaakt van culturele toe-eigening (cultural appropriation), ofwel het ontlenen van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur.

De docu ‘I’m not Your Negro’ die momenteel in de zalen loopt, toont aan dat rassengelijkheid in de Verenigde Staten nog geen verworven recht is en dat is een understatement. Dit moeilijke debat moet in dat licht gezien worden. De gevoeligheid gaat echter voorbij aan het feit dat de métissering van culturen altijd cruciaal is geweest in hoe kunst, mode, voeding en cultuur in het algemeen zich ontwikkelen. Als we de grieven van de protesteerders volgen, zouden de uitstekende films ‘Far From Heaven’ en ‘Loving’, beide films over de rassenongelijkheid in de VS en gemaakt door blanke regisseurs, dan ook niet mogen vertoond worden...

De voorspelling is dat het begrip ‘culturele toe-eigening’ de opiniepagina’s en de debatten alsmaar meer zal kleuren. Aldus kunnen we in een tijdperk terechtkomen waarin de media ons aan de ene kant diversiteit door de strot ramt - terwijl het allang de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn - maar aan de andere kant sommige krachten het niet toelaten om ze te omarmen.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier