SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Aereo: een nieuw paradigma

Zondag 20 Oktober 2013


In de Verenigde Staten veroorzaakt een kleine Amerikaanse start-up de nodige heisa. Een paar weken geleden won Aereo een proces tegen de grote televisiebonzen. Het bedrijfje biedt zijn abonnees voor een tiental dollar per maand de mogelijkheid om via internet (pc, smartphone en tablet) tientallen zenders waaronder CBS, NBC of Fox te bekijken, zonder een kabel- of satellietabonnement te moeten nemen. Hoe? Gewoon door de Hertzgolven uitgezonden door de lokale stations op te vangen en ze om te zetten in IP-signalen.

De nationale stations schreeuwen moord en brand, omdat ze van oordeel zijn dat Aereo gewoon hun content kaapt. Maar Aereo wint elk aangespannen proces. Gevolg: sommigen geven al toe dat hier misschien de toekomst van televisie ligt: “Wat Aereo doet, is interessant. "Als blijkt dat het wel degelijk wettelijk is, zouden we wel eens dezelfde technologie kunnen gaan gebruiken”, bekende onlangs Glenn Britt, de baas van Time Warner Cable. Om de hele kwestie beter te begrijpen, is het belangrijk te weten hoe het Amerikaanse systeem precies werkt. De grote gratis zenders zenden er hun signaal niet rechtstreeks op nationaal niveau uit, maar passeren via lokale stations. Die zenden dan tegelijk hun eigen programma’s en die van hun nationale collega’s uit. Het – gratis - signaal van de lokale zenders kan ontvangen worden met behulp van een ouderwetse antenne. Maar negen Amerikanen op tien doen liever een beroep op een operator – kabel, satelliet of internet – via een abonnement dat gemiddeld tussen 45 en 100 dollar per maand kost. En daar wringt het schoentje, want de Amerikaanse televisiemarkt is gedeeltelijk op dat model gebaseerd. De gratis zenders binnen het Hertznet profiteren van hun uitzending door derde operatoren om van hen ‘fees’ te ontvangen. En die kunnen oplopen tot honderden miljoenen dollars.

Het bereik van Aereo is tot dusver beperkt tot New York, maar de start-up is van plan dit jaar uit te breiden naar een twintigtal steden. In feite surft Aero gewoon op een trend: alle indicatoren bevestigen dat alsmaar meer Amerikanen hun televisietoestel in de steek laten om hun favoriete content online te bekijken. Alle spelers van het net storten zich op het gat: Netflix onderhandelde voor 300 miljoen dollar per jaar het recht om exclusief de tekenfilms van Disney uit te zenden, een voorrecht dat tot dusver voorbehouden was aan de spelers op de kabel. Amazon van zijn kant staat op het punt een twaalftal series in eigen productie te starten en de site Hulu kondigde ook diverse pilots aan. “We bouwen aan het meest efficiënte marketingaanbod ter wereld”, verklaarde de marketingbaas van Hulu in alle ernst, waarbij hij verwees naar series die volledig door merken gesponsord zullen worden. Een beetje zoals ten tijde van de soap opera’s in feite.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier