SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

VanMoof op rolletjes voor CSR, door Jehan Coppé (MM)

Zondag 23 April 2017


VanMoof op rolletjes voor CSR, door Jehan Coppé (MM)
De afgelopen jaren voerden tal van merken ambitieuze CSR-strategieën in die niet noodzakelijk onmiddellijk iets te maken hadden met hun producten of diensten. Anderen zijn dan weer zo gehecht aan hun intrinsieke waarden en passen die toe vanaf de creatie; ze geven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid een centrale plaats in hun dna. Het wordt aldus een stokpaardje in hun strategie. Het Nederlandse bedrijf VanMoof behoort tot deze laatste categorie en wil de fiets transformeren tot het stedelijke vervoermiddel bij uitstek.

Op basis van dat credo leggen de ingenieurs zich er al acht jaar toe op de heruitvinding van de tweewieler, om hem aantrekkelijker te maken, door enerzijds de kwaliteiten in de verf te zetten en anderzijds de nadelen zo goed mogelijk weg te werken. De consumenten gaan aldus een rol spelen in de lange termijnstrategie van VanMoof, en het is beslist geen toeval dat de klantendienst een pijler in de strategie vormt.

Los van geïntegreerde ingebouwde verlichting en andere snufjes waarmee de hippe fiets met zijn sobere en innoverende design is uitgerust, biedt VanMoof een echte smartbike die geconnecteerd is met de smartphone van zijn eigenaar, wat een hele reeks opties en informatie genereert.

Maar meer nog dan een from scratch bedacht productdesign, pakt het merk een enorm probleem aan: dat van de fietsdiefstal. Een ware plaag, want er worden jaarlijks 3,5 miljoen fietsen gepikt in Europa. Wie het ooit heeft meegemaakt, weet dat er niets frustrerender is. Al helemaal in het geval van een spiksplinternieuwe VanMoof. Maar door de connectiviteit van de modellen van dat merk, wordt elke smartbike van VanMoof volledig opspoorbaar, waardoor het merk de ‘peace of mind’ garantie kon op punt stellen.

Ingeval van diefstal kan de ongelukkige eigenaar dat aan het merk melden via de mobiele app en de Peace of mind-procedure in gang zetten. Een antidiefstalbrigade zoekt de fiets dan gedurende twee weken. Indien die niet wordt teruggevonden, krijgt de bestolen klant een nieuw exemplaar. Via de GSM- en Bluetooth-signalen die de fiets uitzendt, slaagt het team er echter meestal in de precieze plek van het ontvreemde bezit te lokaliseren. Soms is dat honderden kilometers verder. Eenmaal teruggevonden, verhuist de fiets gewoon terug naar zijn rechtmatige eigenaar.

Onlangs legden de fietsspeurders zelfs een echt netwerk bloot dat hen tot in Marokko voerde. Dat was een echte overwinning voor het merk en voor de fietsenwereld in het algemeen. Bij de problematiek zijn immers heel wat burgeracties, verenigingen, politiemensen en rechtbanken betrokken om fietsdiefstal te voorkomen en de gestolen fietsen te zoeken.

Wat de levering betreft, wil VanMoof 90% van zijn verkoop online laten verlopen tegen 2020. Helaas kwamen in vele gevallen de geleverde exemplaren aan in slechte staat. Om de kloof tussen de realiteit en de strategie te dichten, moesten de oprichters absoluut ingrijpen om dat transportprobleem op te lossen. Ze kwamen op het geniale idee om de fietsen te verzenden in dezelfde kisten als waarin flatscreens verzonden worden. Meteen werden de zendingen met veel meer zorg behandeld door de transportbedrijven, want de schade liep met 70 tot 80% terug.

Dankzij zijn service die flirt met guerrillamarketing en niet ontdaan is van enig lef, toont VanMoof zijn toewijding aan zijn klanten en de zaak van de fietsers. Het merk mikt op dat imago en gebruikt het als basis in zijn storytelling en zijn branding. Dat creëert echte samenhang, met de bedoeling het ultieme doel te bereiken: van de tweewieler het stedelijke vervoermiddel bij uitstek maken.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier