SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

UBA Academy Talks: De kunst van het overtuigen door sleutelideeën te formuleren, door Fred Colantonio

Zondag 2 April 2017


UBA Academy Talks: De kunst van het overtuigen door sleutelideeën te formuleren, door Fred Colantonio
Hoe kunnen we ons laten inspireren door grote communicatiespecialisten om onze projecten beter te verkopen? Consultant-conferencier Fred Colantonio legt aan de UBA Academy de gemeenschappelijke kenmerken uit die hedendaagse heden delen, tijdens een Masterclass rond het onderwerp. Hij deelt enkele van zijn lessen.
 
Om makkelijker het woord te nemen in het openbaar (een van de grootste en vaakst voorkomende angsten bij de mens) bestaan er massa’s technieken en methodes, zoveel dat de kandidaat-spreker wel eens verloren zou kunnen lopen tussen zo’n groot aanbod.
 
Je hebt de voorstanders van ‘alles in beeld’: een goeie PowerPoint-presentatie en het gaat vanzelf. Je leest gewoon alles af, samen met het publiek. Handig is het zeker, maar slaapverwekkend ook.
 
Dan zijn er de aanhangers van de non-verbale communicatie: ga voor een winnende houding, toon je zelfvertrouwen en stel je op als een veroveraar. Doeltreffend, maar moeilijk uit te voeren als je twijfelt aan jezelf of door stress niets meer waard bent.
 
De verdedigers van verbale communicatie van hun kant worden vaak beperkt tot retoriek en ‘er gaat niets boven het juiste woord’: een doordachte zin, een van buiten geleerde toespraak en klaar is Kees. Dat klinkt in theorie beslist verleidelijk, maar is nogal stug, waardoor er maar weinig plaats is voor improvisatie en onvoorziene omstandigheden of boutades die vaak noodzakelijk zijn als je wilt overtuigen.
 
Stel dat er nog een andere aanpak is? Uit de nauwkeurige analyse van openbare toespraken van begenadigde sprekers hebben we geleerd dat er een zekere alchemie ontstaat als bepaalde eenvoudige trucs worden toegepast, zowel inhoudelijk als vormelijk.
 
Wist je bijvoorbeeld dat Steve Jobs al zijn presentaties opbouwt rond de regel van drie: drie sleutelideeën, drie hoogtepunten, drie concepten. Zo werd de iPhone bijvoorbeeld eerst voorgesteld als drie verschillende toestellen (een iPod met groot touchscreen, een revolutionaire telefoon en een toestel om op het internet te surfen), alvorens onthuld te worden als een enkel product. Om zijn leven samen te vatten verwijst Steve Jobs naar zijn studies, zijn ontslag bij Apple en de ziekte waaraan hij in 2011 zal overlijden.
 
De regel van drie is een van de eenvoudige technieken die we aanraden aan vakmensen die moeten overtuigen, in het openbaar spreken en hun toeschouwers overtuigen. Hij helpt de spreker en het publiek waar men vandaan komt, zich bevindt en naartoe wil.
 
De doeltreffende formulering van de sleutelideeën in een presentatie, argumentarium of toespraak zijn al het grootste deel van het werk. Een structuur en enkele sleutelregels maken het mogelijk om een te vertellen verhaal te scheppen en zich te concentreren op wat echt telt: de energie en de overtuiging die gedeeld worden tijdens de toespraak.
 
De vormgeving van het verbale (wat gezegd moet worden) bevordert een inspirerende houding (hoe iets gezegd wordt) ondersteund door een drager (met welke middelen wordt iets gezegd) die de aandacht niet afleidt, maar de sterke punten van de uit te dragen boodschap markeert.
 
De kandidaat-spreker staat dan opnieuw centraal in wat hij het best kan doe: een vonk scheppen, enthousiasme wekken en zijn toehoorders overtuigen, of het nu gaat om een enkele persoon of om een volle zaal.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier