Fr
Close

BEST OF RESEARCH

OOH: het CIM licht een tip van de sluier over de modelisering van de verplaatsingen

Dinsdag 13 December 2016

OOH: het CIM licht een tip van de sluier over de modelisering van de verplaatsingen

Het is duidelijk dat de toekomst van de bereikstudies meer dan ooit hybride zal zijn en het CIM laat zijn enquêtes evalueren via de toevoeging van data, afkomstig van derden. Die zullen steeds meer de klassieke interviews, de dagboeken en andere passieve metingen aanvullen. Dat blijkt uit de aanzet tot de toekomstige OOH-studie. Het eerste luik van het project is af. Dat betreft de modelisering van de verplaatsingen gedurende een week, afgelegd door alle inwoners van twaalf jaar en ouder in België. Tekst en uitleg (opgelet: niet zo eenvoudige longread).
 
“Stel dat we 12.101 verplaatsingsdagboeken van het CIM combineren met 15.821 dagboeken van het nationale BELDAM-onderzoek en 17.245 dagboeken uit het OVG-onderzoek. Wat voor resultaat zou de combinatie van al deze gegevens met de GPS-gegevens van de auto’s en de verkeerstellingen dan opleveren?”, aldus het CIM bij wijze van inleiding.
 
Be-Mobile en het CIM ontwikkelden een nieuwe methode om deze gegevensbronnen te combineren en alle verplaatsingen gedurende een week voor het hele grondgebied in een model te gieten, met inbegrip van een geografische precisering betreffende vertrek en aankomst per statistische wijk (19.781 in totaal), de klassieke sociodemografische variabelen en aanwijzingen per uur en dag van de week. Dat allemaal voor 8,15 miljoen weggedeelten! “Het gaat om een volledig proces dat in meerdere etappes volbracht wordt”, aldus het CIM. “Eerst werd een virtuele bevolking samengesteld op basis van verschillende gegevensbronnen. Deze virtuele bevolking doet tot op het niveau van de statistische wijken dienst als model voor alle 12-plussers.”
 
Eerst werd het aantal trajecten dat al deze individuen op een week afleggen bestudeerd. Op basis van de 45.167 dagboeken, werden de 180 miljoen individuele trajecten in een model gegoten: werk, school, ontspanning, shopping, enzovoort. Vervolgens werden al die verplaatsingen gelinkt aan een specifiek moment, naargelang hun reden. Tijdens de volgende etappe werd een nuttige bestemming geassocieerd met elk van deze verplaatsingen, met behulp van een algoritme dat het mogelijk maakt de bestemming in te schatten, tot op het niveau van de statistische sector.
 
Voor elke verplaatsing werd het juiste vervoermiddel toegevoegd: auto, fiets, openbaar vervoer, te voet,… Vervolgens werd het volledige traject tussen het vertrekpunt en de aankomst nagetrokken op het Belgische wegennet. “In tegenstelling tot de vorige studie werd er nu rekening gehouden met de daadwerkelijke trajecten naargelang het moment van de dag. Die elementen werden verzameld door Be-Mobile via de GPS-toestellen in de voertuigen”, legt het CIM verder uit. Al deze resultaten werden gevalideerd op basis van externe benchmarks (zoals de GPS-gegevens van Be-Mobile, verkeerstellingen en cijfers van de regering. “Daar waar nodig werden de gegevens gekalibreerd om tot de beste overeenkomst met de benchmarks te komen. Op basis van deze gegevens, zullen de contacten en het bereik van de OOH CIM-cijfers met een nooit geziene precisie geschat worden.” Het CIM preciseert nog dat al deze trajecten en verplaatsingen van 9,6 miljoen Belgen voortaan samengevat zullen worden in een bestand van 500 giga (!).
 
Belgian Poster, Clear Channel en JCDecaux zijn bezig hun panelenpark in te planten op een nieuwe kaart die verbonden is met de verkeersgegevens; die wordt met voor de Belgische markt ongeziene precisie verwezenlijkt, dankzij Open Street Maps, Google Earth en Google Street View. De verwerking van de verkeersgegevens en de implementatie van de Visibility Adjustment Index (VAI) – de nieuwe internationale currency – worden verzekerd door het Tsjechische MGE Data.

Archief / BEST OF RESEARCH