Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Ericsson definieert de trends met impact op de consumptie

Woensdag 7 December 2016

Ericsson definieert de trends met impact op de consumptie

Het ConsumerLab van Ericsson publiceerde de zesde editie van zijn jaarverslag over consumptietrends. Eerste punt daarin is zonder verrassing het belang van artificiële intelligentie en het IoT die in de ogen van de consumenten een steeds belangrijkere plaats zullen innemen. De voornaamste lessen:
 
Meer dan een derde van de ervaren internauten wil op het werk over een gerobotiseerde adviseur beschikken; 25% zegt een robot als manager te willen. Tegelijk maakt ongeveer de helft zich zorgen over het idee dat robots met artificiële intelligentie nogal wat mensen hun job zullen afpakken. 

Consumenten maken steeds meer gebruik van geautomatiseerde apps, wat de inburgering van het IoT aanmoedigt. 40% denkt dat smartphones in staat zullen zijn een deel activiteiten in hun plaats te volbrengen. 

80% van de gebruikers denkt dat binnen dit en drie jaar de virtuele en de fysieke realiteit in elkaar zullen overlopen. 
Een persoon op vier denkt dat hij of zij veiliger zou zijn als alle auto’s autonoom zouden rijden en 65% van de consumenten zou graag zo’n zelfrijdende auto bezitten. 

Meer dan 50% van de respondenten zegt alarm-, agenda- of meldfuncties op hun smartphone te gebruiken. Bij diegenen die vinden dat hun smartphone hun een groter gevoel van veiligheid geeft, bekent drie op vijf weliswaar meer risico’s te nemen doordat ze op hun telefoon vertrouwen. 

Een derde van de respondenten zegt dat de sociale netwerken hun voornaamste nieuwsbron is en meer dan een kwart hecht meer waarde aan de mening van hun contactpersonen dan aan die van politici. 

40% van de ervaren internauten zou liever enkel versleutelde diensten gebruiken. Bijna de helft vraagt een redelijk vertrouwelijkheidsniveau voor alle diensten, terwijl een persoon op drie vindt dat er geen privacy meer is.

Archief / BEST OF RESEARCH