SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

'Werk aan de winkel', door Tim Driesen (Creative Director Bringme)

Donderdag 22 September 2016


'Werk aan de winkel', door Tim Driesen (Creative Director Bringme)
Vijftien jaar geleden maakte ik als onderdeel van een opdracht voor school een ontwerp voor een kousenwinkel. Je kon er enkel binnen op blote nadat je voeten eerst door ruw zand en golven zout water gespoeld werden. Overal in het pand was de textuur en temperatuur van de vloeren verschillend, aangepast aan de seizoenen en stijlen van de kousen. En doordat je voeten fris gewassen waren, kon je zelfs passen. Ik heb altijd gedacht dat dit concept niet levensvatbaar kon zijn. Want het kopen van kousen verheffen tot een ode aan je voeten, daar zit niemand op te wachten toch?
 
Of wel? In die vijftien jaar is er heel wat veranderd in de manier waarop we kleding en andere spullen kopen. Meer en meer doen we dat online. Eerst omdat het goedkoper was, daarna omdat er meer keuze was en stilletjesaan ook omdat de service beter is. Maar als het gaat over beleving valt online shoppen nog behoorlijk tegen. Zo vind ik waarschijnlijk in geen tijd alle mogelijke kousen die ik me maar kan inbeelden aan de beste prijs en de volgende ochtend geleverd. Maar de beleving is beperkt tot twee momenten: het eureka-moment wanneer je de ideale kousen lijkt gevonden te hebben en het onboxing-moment als je ze uit de doos haalt. Nu nog hopen dat ze passen, dat het materiaal aangenaam aanvoelt en dat de kwaliteit goed is. Wat je er ook moet bijnemen is dat je vanaf nu enkel nog advertenties voor kousen te zien zal krijgen tijdens het surfen. Ja, vooral die kousen die je al gekocht hebt en die eigenlijk niet zo lekker zitten.  
 
Het internet is beperkt als het gaat om beleving. Kijk maar eens naar Coolblue. Weinig e-tailers doen het zo goed als zij: een goeie site, duidelijke reviews en demo’s, snel antwoord op vragen, een fantastische service als het mis loopt én een leuke unboxing. Maar veel meer kan Coolblue niet doen. Daarom investeren ze op dit moment volop in fysieke winkels voor nog meer beleving. Maar daar staat het succesvolle merk nog in haar kinderschoenen. Werk aan de winkel.
 
Even naar de andere kant van het spectrum: Decathlon is een klassieke retailer die begrepen heeft hoe belangrijk beleving is. Je kan er met je nieuwe fiets door de winkel rijden, leren skaten, een golfballetje plaatsen, turnoefeningen doen (of je nek breken) op de balk en je pliés oefenen aan de barre. Maar het concept is meer dan een grote speeltuin. Idereen die wel eens in een Decathlon magastore komt weet dat je er niet vertrekt zonder iets gekocht te hebben. De service is top en de goedkope maar kwalitatieve huismerken vind je toch nergens anders, dus meenemen die handel! Maar Decathlon slaagt er online nog niet in haar klanten aan zich te binden op de momenten dat ze geen tijd hebben om een van haar vestigingen te bezoeken. Ook hier: werk aan de winkel.
 
Of een winkel nu digitale of fysieke roots heeft, de succesverhalen van morgen komen elkaar ergens in het midden tegen. Combineer de online service van Coolblue met de beleving van Decathlon en je maakt jezelf incontournable. Loop je al lang met een vernieuwend winkelconcept rond? Wil je met je winkel de stap van digitaal naar fysiek maken? Of omgekeerd? Probeer het gewoon. De opportuniteiten liggen voor het grijpen. Ik denk bijvoorbeeld aan … een kousenwinkel. 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier