SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere

Vrijdag 17 Juni 2016


'It's the psychology, stupid', door Geoffrey Hantson - CCO Happiness Anywhere
It’s the psychology, stupid.
 
We liegen. Allemaal. En vooral tegen onszelf.
 
Ik heb het hier niet over het bewuste, kwaad-bedoelde liegen. Ik heb het over het onbewuste liegen. Het feit dat we onszelf van alles wijsmaken. Hoe vaak zeggen we niet dat iets een rationele beslissing is. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe graag we onszelf geloven op zo’n moment.
 
Niks is minder waar natuurlijk. Wij zijn geen rationele wezens. Ik weet dat de meeste na-oorlogse economische wetten er allemaal van uitgaan dat de mens rationeel beslist, gedreven vanuit puur eigenbelang. De beste modellen echter vertrekken vanuit een vaststelling en niet vanuit een theorie. En de vaststelling is dat ‘rationeel beslissen vanuit eigenbelang’ niet strookt met de realiteit. Op alle niveaus. Een product van € 19,99 verkoopt beter dan een product van € 19. Is dat rationeel? Of iets meer macro-economisch, die eventuele Brexit, een economisch rationele beslissing zal het in ieder geval niet zijn.
 
Nee, alles is emotie. Alles is psychologie.
Want voor een groot deel is het niet economie maar psychologie die de economie vooruit stuwt.
 
Niet toevallig worden de meeste nieuwe economische regels geschreven door psychologen als Dan Ariely of Daniël Kahneman, en niet door economen.  De gedragseconomie is wat mij betreft dan ook een veel realistischer en boeiender model dan de meer klassieke economische gedachtegangen.
 
Goed nieuws voor onze zogenaamde ‘failed state’ overigens. Want ook hier is het psychologisch probleem waarschijnlijk groter dan het economisch probleem.
 
Nu, de vaststelling dat rationeel niet bestaat en dus elke rationele beslissing eigenlijk een post-rationele beslissing is, dat weten de slimste marketeers eigenlijk al langer. Maar al te vaak blijft onze industrie dan hangen bij ‘emotionele storytelling’. Terwijl ook hier gedragsgericht denken veel efficiënter is. Zou niet elke briefing moeten beginnen met: welk gedrag willen we veranderen? Zijn onze beste ideeën immers niet pas écht waardevol als ze er in slagen om een bepaald gedrag te creëren, te beïnvloeden of te veranderen?
 
Ik bedoel, we weten allemaal dat de smartphone gebruiken terwijl we autorijden een groot gevaar is voor onszelf en vele anderen. En toch blijven we het doen. Massaal. Is het dan niet veel waardevoller om al onze creatieve energie in te zetten voor ideeën die daadwerkelijk een gedragsverandering tot doel hebben? In plaats van mensen bewust te maken van een probleem waar ze zich eigenlijk al bewust van zijn in de hoop dat ze hun gedrag gaan aanpassen.
 
We kunnen mannen zeggen dat ze – euh – vaker naar zweet ruiken dan ze zelf denken en dat Nivea Men geweldige deo’s heeft. Maar is het niet veel waardevoller om een idee tot leven te brengen die een nieuw ‘gewoontegedrag’ stimuleert en zo mannen automatisch meer deo laat kopen?
 
De vraag stellen is ze beantwoorden.
 
Gemakkelijk is het niet. En het zal aan de review tafel zeker niet altijd lukken. Maar vaak is ‘het vinden’ veel minder moeilijk dan weten waar je naar zoekt.
 
Da’s een rationele vaststelling. Lieg ik mezelf voor.
 



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier