Belgische e-commerce blijft stijgen
Donderdag 9 Juni 2016
De Belgische consument spendeerde 2,3 miljard euro online gedurende het eerste kwartaal van 2016, een stijging van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een recordcijfer. De grootste groei kwam van de categorieën Toys, Consumer Electronics en Media & Entertainment. Dat zijn de voornaamste resultaten van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek (datatracking, focusgroepen en kwantitatief onderzoek bij 4.000 respondenten) dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. De online aankopen vertegenwoordigen volgens de studie 16% van de totale bestedingen (tegenover 14% tijdens het eerste kwartaal vorig jaar). Verder blijkt dat consumenten 8% van de totale uitgaven aan producten online spenderen, terwijl dit voor diensten liefst 60% is. Verder blijkt dat 76% van de Belgische bevoling tenminste een keer online winkelde gedurende de bestudeerde periode, goed voor 21,4 miljoen online aankopen (+7%). Gemiddeld kocht hij 3,1 keer online (ten opzichte van 2,9 vorig jaar) en gaf hij 326 euro uit (306 euro het jaar voordien). Net zoals vorig jaar staat Media & Entertainment met 4,45 miljoen aankopen bovenaan wat betreft het aantal aankopen, en eveneens opnieuw gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. De laptop blijft het meest verkozen toestel voor online shopping, maar het gebruik van tablets en smartphones groeit licht (bij 1 aankoop op 6 tegenover 1 aankoop op 8 vorig jaar).
ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH