Fr
Close

MEDIA

Google Digital News Initiative Fonds financiert De Persgroep, Mediahuis & Twipe

Zondag 28 Februari 2016

Vorige week maakte Google de projecten bekend die geselecteerd werden voor de eerste ronde van zijn Digital News Initiative fonds. Dat stelt zich tot doel van innovatie en kwaliteitsjournalistiek te stimuleren bij Europese nieuwsmedia. Bij de 128 winnaars uit 23 landen zitten ook zes Belgische, waarvan twee hun selectie bekendmaakten: enerzijds het ‘Reader Engagement Insights’ project, dat door de Leuvense start-up Twipe en Mediahuis werd ingediend, anderzijds het Digital News Rack Platform van De Persgroep. Eerstgenoemde wil de betrokkenheid van digitale lezers voorspellen om zo het dagelijkse productieproces van de kracht significant te verbeteren dankzij de slimme integratie van nieuwe en wetenschappelijk onderbouwde ‘Engagement Insights’. op basis van geavanceerde data analyse technieken zoals machine learning. Het Digital News Reack Platform van De Persgroep wil digitale publicaties verspreiden op openbare plaatsen, zoals in wachtkamers.
In totaal werden de winnende projecten geselecteerd uit 1200 voorstellen. Het gemiddelde bedrag van de financiering die in totaal een som ven 27 miljoen euro vertegenwoordigt, bedraagt 210.000 euro. Voor de zomer zal Google nogmaals een oproep doen voor een volgende ronde.

Archief / MEDIA