SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

GenerationY en de sociale media

Zondag 20 Oktober 2013


GenerationY en de sociale media
In het kader van zijn wereldwijde onderzoek naar Generation Y publiceerde onderzoeksbureau InSites Consulting de eerste van drie infografieken over deze generatie jonge volwassenen (tussen 15 en 34 jaar) en hun verhouding tegenover sociale media. De enquête is gebaseerd op 3612 online interviews met GenYers  in 19 landen, waaronder België. Hierna volgen de voornaamste resultaten:
- Meer dan acht op tien GenYers die het internet gebruiken, zijn lid van minstens een sociaal netwerk. Gemiddeld zijn ze zelfs ingeschreven op 2,5 sociale netwerken. 80% checkt dagelijks zijn profielen. Dat is beduidend meer dan bij de oudere generaties: van de 35-plussers controleert maar 55% elke dag zijn sociale netwerken.
- Wereldwijd zijn de bekendste netwerken bij GenYers respectievelijk Facebook (91%), Twitter (82%), Google+ (76%), MySpace (72%) en Windows Live Spaces (49%). Instagram klokt af op een verrassende achtste plaats met 34%. In eigen land bestaat de top vijf uit respectievelijk Facebook, Twitter, Netlog, MySpace en Google+.
- Wat het lidmaatschap betreft, is Facebook wereldwijd de onbetwiste leider met 66%, gevolgd door Twitter (29%) en Google% (28%). Ver daarachter vinden we LinkedIn en Windows Live Spaces met allebei 13%. In eigen land bestaat de top vijf uit in volgorde Facebook, Twitter, Google+, Netlog en Windows Live Spaces.
- Sociale netwerken worden door GenYers hoofdzakelijk gebruikt om te communiceren (56%), de tijd te doden (54%), foto’s te delen (49%) en links of informatie te sharen (45%°). Ook populair zijn afspreken (36%) of video’s bekijken (36%). Informatie over producten opzoeken (26%), promoties genieten (20%) en video’s maken of sharen (20%) zijn ook aangehaalde redenen om sociale netwerken te hanteren. Business contacten leggen of onderhouden motiveert 18% van de respondenten.
- Als we kijken naar de momenten waarop GenYers sociale netwerken gebruiken, staat de vrije tijd zoals verwacht op een (73%). Moment nummer twee: tijdens het televisiekijken of naar de radio luisteren (39%). In bed als de slaap niet wil komen staat op drie (34%). 12% surft zelfs naar de sociale netwerken op het toilet. Als we vergelijken met de oudere generaties zien we enkele opmerkelijke verschillen: op café of op restaurant raadpleegt 17% van de GenYers de sociale netwerken, tegenover 8% van de 35-plussers. Volgens het onderzoek van InSites Consulting wordt dit gestimuleerd door het stijgende gebruik van het aantal smartphones bij jongeren.
- Dat toenemende aantal smartphones bij jongeren heeft ook een impact op het toegenomen second screen gebruik. TV kijken is er ‘socialer’ door geworden (via apps en Twitter hashtags die de interactie met second screen media aanmoedigen).De intentie om af te haken en de sociale media te verlaten is zowat onbestaande bij de GenYers. 92% is niet van plan af te haken. Het netwerk dat de meeste GenYers willen verlaten is Hyves (16%). GenYers zijn in grotere mate van plan (extra) sociale netwerken als Twitter, Pinterest en Instagram te gaan gebruiken dan 35-plussers. Deze laatste zijn echter meer van plan om zich aan Pinterest en Badoo te wagen dan hun jongere medeburgers (respectievelijk 24 en 14%).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier