SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Kristin Verellen (Peel the Onion) over Branding Constellations

Dinsdag 26 Januari 2016


Kristin Verellen (Peel the Onion) over Branding Constellations
Systemisch denken als vertrekpunt voor nieuwe inzichten en strategieën met het oog op authentieke en bijgevolg sterke merkrelaties: dat is de essentie van de masterclass die Kristin Verellen (Peel the Onion) op 28 januari geeft aan de UBA Academy. In een interactieve workshop liet de docente die met haar onderneming werkt op het kruispunt van organisatieverandering, menselijke ontwikkeling en marketingcommunicatie, de deelnemers branding constellations toepassen op vragen uit hun eigen praktijk.

Om marketingproblemen op te lossen en merkstrategieën op te bouwen is het soms nodig de dingen in een groter geheel te zien. De Branding Constellations methode kan daarbij helpen. Het gaat om een ervaringsgerichte en grensverleggende benadering die leidt tot nieuwe inzichten in de onderliggende verbanden en dynamieken tussen de verschillende componenten van een marketing-, branding of communicatieproblematiek. “Problemen hebben vaak te maken met impliciete en onbekende remmen”, steekt Kristin Verellen van wal. “Vaak spelen meerdere onderliggende verbanden een rol; we bekijken soms te veel de aparte vakjes en niet het ruimere kader. We worden beperkt door de oogkleppen die we ophebben en kampen daarom met blinde vlekken.”
 
Om dat euvel te verhelpen wil Verellen de deelnemers aan haar workshop vertrouwd maken met ‘systemische’vragen die anders zijn dan de klassieke marketing: marketingvragen richten zich op wat er is of wat men wil (doel, doelgroep, gewenst resultaat…), systemische vragen richten zich op wat er mankeert, niet gezien of verward wordt. Het is een manier om het traditionele analytische denken te overstijgen en een diepgaander inzicht te krijgen in de verborgen dynamiek van het merk. “Deelnemers worden aangemoedigd om zich bijvoorbeeld af te vragen of hun merk recht heeft op een plek op de markt, met andere woorden wat zijn bestaansreden is”, legt de docente uit. “Of om de volgorde van de verschillende spelers op de markt onder de loep te nemen: wie was er eerst? Maar ook de balans tussen geven en nemen wordt geanalyseerd, om uit te maken hoe een bedrijf tegenover zijn omgeving staat.” Bedoeling is dus systemische wetten toe te passen op concrete vraagstukken en aldus tot een breder begrip te komen.
 
Vervolgens wordt er concreet (en op een ludieke manier) geëxperimenteerd met voorwerpen en mensen om het hele systeem vloeiender te maken. “Dat kan zeer concreet worden”, aldus Verellen. “Er ontstaat een live dialoog en een wervelend beeld dat zeer verhelderend werkt, bijvoorbeeld om duidelijk te maken wat de reële positie van een merk is tegenover de concurrentie, maar ook om te leren hoe je als marketeer een idee verkocht krijgt aan je management. Het is een manier om hypotheses open te trekken. Wellicht klinkt het een beetje abstract, maar in feite is het een zeer lijfelijke en ervaringsgerichte methode.”
 
Veld van relaties
Centraal in deze methode staat de wetenschap dat een merk een relationeel gebeuren is: een persoonlijkheid die zich ontplooit door in interactie te gaan met zijn omgeving en doelgroepen. Om sterk te worden en te blijven zijn authentieke emotionele relaties essentieel. De markt is immers een veld, een constellaties van relaties. Vanuit die benadering wordt het mogelijk de waarde van de verschillende componenten te definiëren en authentieke boodschappen uit te sturen die wortelen in een realiteit.
 
De ‘constellatiemethode’ is overigens niet alleen geschikt voor marketingproblematieken. Ze is ook toepasbaar om leidinggevenden en hun teams inzicht te geven in de bestaansreden van hun organisatie, de drijfveren van de stakeholders en de kwaliteit van hun onderlinge relaties, om zo de toekomststrategie scherp te stellen (organisatie- en merkstrategie), en creatief tot leven te brengen in een inspirerend verhaal (merkcommunicatie extern & intern), vernieuwende initiatieven (creativiteit & innovatie) en in succesvolle samenwerkingsverbanden (teamwerking & leiderschap).  En uiteraard leent de ‘constellatiemethode’ zich ook uitstekend voor familiebedrijven die de relatie tussen hun familiesysteem en hun organisatie- of merksysteem in evenwicht willen brengen.
 
Naast de UBA Masterclass Branding constellations, is het ook mogelijk bij UBA in te schrijven op een workshop op maat: een “Closed circle branding constellation” voor max. 4 bedrijven uit verschillende markten. Daarnaast faciliteert Kristin Verellen ‘in-company constellations’ op aanvraag.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier