SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Let's award, door André Reclame

Woensdag 20 Januari 2016


Let's award, door André Reclame
Het begin van het jaar is altijd een mooie gelegenheid om goede voornemens te maken voor de toekomst en terug te blikken op successen uit het verleden. Binnen een paar dagen komen we weer allemaal samen voor de Merit Awards. Een prima aanleiding om onszelf een paar vragen te stellen rond prijsuitreikingen.
 
Nog niet zo lang geleden kondigde de CCO van DDB Worldwide het einde van de zogezegd door awards geobsedeerde cultuur aan. Wisselde hij voor eens en voor altijd zijn geweer van schouder of was het gewoon een goed voornemen dat even snel in de vergetelheid zou geraken als de meeste fitnessabonnementen? Voor alle duidelijkheid: de awardcultuur heeft ingang gevonden in alle industrieën… Er bestaat zelfs een Fleet Manager of the Year.  En zijn er goede en slechte awards. Zijn de Oscars, Césars, Magrittes, Goncours, Nobels, Pulitzers, Pritkers, Michelins en konsoorten beter of waardevoller dan onze Effie Awards?
 
We willen alles meten, alles rangschikken en alles delen. In onze druk beconcurreerde samenleving maken awards ons leven gemakkelijker. Een award is een label. Hij stelt ons in staat te ordenen, te rangschikken. Een van zijn missies is bovendien de kwaliteit van een vak te verbeteren, het gevoel ergens deel van uit te maken te versterken en de kans te bieden om te vieren. In alle vakgebieden zijn awards een gelegenheid om daadwerkelijk en fysiek samen te komen, van Cannes tot Vegas, via Knokke en Tour & Taxis. Ze zorgen ervoor dat de handelswaarde van diegene die ze wint stijgt, ze maken hem of haar ‘bankable’. Bij awards horen meestal een jury, een vorm van methodologie (die meestal geheim blijft), content, een diner, een feestje,… Speeches op awards hebben trouwens geen enkel belang, wat telt is in de prijzen vallen. Awards hebben enkel waarde voor diegenen die hem ontvangen, omdat ze er ook hebben voor diegenen die ze niet krijgen.
 
Het is dus niet het awardsysteem dat kritiek verdient, maar wel de manier waarop we ernaar kijken. Awards zijn uiteraard een industrie, met haar eigen economische doelstellingen, en bovendien vertegenwoordigen ze een krachtige commerciële tool.
 
Natuurlijk moeten we kritisch zijn tegenover awards en hun mogelijke perverse neveneffecten. Dat geldt meer bepaald als awards een doel op zich worden: dan hebben we het mis, want awards moeten een gevolg zijn. Ook als awards een instapkaart voor het vak worden en diegenen die er geen hebben uitsluiten, hebben we het bij het verkeerde eind.
 
Ja, we moeten dus kritisch zijn tegenover het awardssysteem, maar wat kunnen we anders voorstellen om de kwaliteit van onze productie te meten? We weten heel goed dat de verkoopcijfers of openbaar succes maar een criterium zijn. Een innovatie, een briljant idee, een parel die een trend aankondigt, moeten door een award gelauwerd worden. Ze hebben een versnellend effect. Als een award ons opnieuw toegang verschaft tot de board en de CEO, laten we ze dan gebruiken. Alle CEO’s zijn aanwezig op de Manager of the Year en de Onderneming van het Jaar. Ze willemaal allemaal wel zo’n Award. Collectieve verblinding? Neen. We zijn immers sociale wezens die ook bestaan bij gratie van de manier waarop anderen naar ons kijken. Waarbij we moeten onthouden – zoals ik tijdens een award show hoorde – dat succes een meting van het verleden is en wat telt de toekomst is.
 
Er zou trouwens een award voor de beste Awards moeten komen! 

andrereclameandre@gmail.com



ARCHIVE / AWARDS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier