Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Targeted Ad: de Graal moet je verdienen

Dinsdag 15 December 2015

Targeted Ad: de Graal moet je verdienen

De komst van targeted advertising die meer dan een jaar geleden aangekondigd werd na de deal tussen SBS en Telenet, wekt de belangstelling van diverse spelers. Aan de kant van de operatoren legt ook Medialaan zich erop toe en Proximus TV startte onlangs een pilootproject met Dobbit TV en zijn regie Transfer in West-Vlaanderen.
 
De mening van Space: In september 2014 kondigde SBS dit grootse project aan, na zijn toenadering tot Telenet. Het is nog geen werkelijkheid geworden, maar spreekt enorm tot de verbeelding van alle audiovisuele regies, of toch bijna. Tussen wensen en werkelijkheid zitten echter technologische belemmeringen, te beginnen met de beperkingen van de targeting, de kwalificatie van de profielen en het planningbeheer van de televisiestations.
 
Om deze Graal te vinden is een serieuze queeste nodig, maar hij wekt ondertussen wel het verlangen van alle marketeers, want de waste van nutteloze contacten verdwijnt en zowel klank als beeld komen ten dienste te staan van een bijna one-to-one medium. Nicheproducten voor beperkte doelgroepen krijgen eveneens toegang tot televisie, de televisiereclame wordt beter geduld en met meer aandacht bekeken, wat de ROI ten goede komt.
 
En ja, de droom kan werkelijkheid worden in de loop van 2016, geleidelijk, maar het zal de regies nog veel moeite kosten om de beloften die de adverteerders ervan verwachten te kunnen waarmaken. Internationale experimenten (UK, USA) leren desalniettemin dat het volume van addressable ads binnen enkele jaren op tv niet meer dan 20% zal bedragen. Er wachten mainstream televisie nog mooie dagen!

Archief / BEST OF RESEARCH