Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Storytelling en content marketing: veel woorden, een enkel doel

Dinsdag 15 December 2015

Storytelling en content marketing: veel woorden, een enkel doel

Targeten op basis van de interessecentra van de betrokken personen is zowat het stokpaardje van de marketeers geworden. De meest digital natives van hen zweren enkel nog bij native ads, gesponsorde podcasts, partnerships met influencers, bloggers, video producers,… een ding is zeker, in de toekomst zullen adverteerders meer ultralokale en zeer gecibleerde content produceren.
 
De mening van Space: Brand content, content marketing, storytelling, brand stories, allemaal buzzwords die we vaak gehoord hebben en die we in 2016 nog steeds regelmatig in de mond zullen nemen. Het zijn generieke termen waarmee we sinds een jaar of twee drie om de oren geslagen worden en die aan bod komen in conferenties, artikels, speciale edities, thesissen,… maar die evenveel definities hebben als het aantal keer dat ze vernoemd worden.
 
Maar wat is brand content, of hoe het ook mag heten, nu in feite? Want als het zo moeilijk is om het eens te worden over een definitie, dan komt dat wellicht ook omdat het gegeven zoveel verschillende vormen kan aannemen. Soms is het een artikel, dan weer een webserie of een speciale actie op de sociale media of op straat, een boek, een televisieprogramma, een reisgids,…
 
En wat doet reclame per definitie anders dan verhalen over of voor merken vertellen? In welk opzicht zou brand content daarvan verschillen? Waarom zouden we niet beginnen te zeggen dat in tegenstelling tot reclame brand content staat voor inhoud die bedoeld is voor een in de eerste plaats interessant en dan pas geïnteresseerd publiek? Waar zou dat het merk brengen, als we van die stelling zouden uitgaan, en wat voor vorm zou dat aannemen?

Archief / BEST OF RESEARCH