Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Adblock vs LEAN

Dinsdag 15 December 2015

Adblock vs LEAN

De Adblock Plus software is ondertussen berucht en duikt regelmatig op in allerlei polemieken. In juni schatte het bekende onderzoek van PageFair en Adobe dat wereldwijd 6% van de internauten een adblocker gebruikt en dat de gederfde inkomsten voor uitgevers daardoor zouden kunnen oplopen tot 41,4 miljard dollar. Overdreven? Wat er ook van zij, diverse verenigingen, waaronder de WFA, pleiten voor een nieuw ecosysteem voor online reclame.
 
De mening van Space: ‘Adblock-alypse Now’. Aldus de titel (met knipoog en helikopters!) van een artikel over het onderwerp dat enkele weken geleden verscheen in de Sunday Times. Uit ons onderzoek rond ad blockers blijkt dat een Belgische internaut op vier verklaart er eentje te hebben geïnstalleerd (zonder te preciseren of dat op alle geconnecteerde devices in zijn bezit is – en dat zijn er gemiddeld meer dan drie). Is dat een ramp? ’t Is in elk geval een kans. Om een ‘nieuwe deal’ met de internauten te sluiten: dat is waarover het LEAN project van het Amerikaanse IAB over gaat. Het acroniem verwijst naar de promotie van lichte, niet-invasieve online reclame. Het werd tijd!
 
Anderzijds brengt dit gegeven de digitale wereld in een situatie die al bij al vergelijkbaar is met die van de andere media. Op televisie bestaat de mogelijkheid om aan reclame te ontsnappen al lang (met een penetratie van ongeveer 100%). Kortom, adblockers zijn het einde van de wereld niet; ze vertegenwoordigen gewoon een kans voor de industrie om te zorgen voor een weldadige soft reset.

Archief / BEST OF RESEARCH