SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Martine Ballegeer (Pitchpoint): "We besteden in de eerste plaats aandacht aan het opbouwen van een goede en respectvolle relatie tussen adverteerder en bureau"

Zaterdag 12 December 2015


Martine Ballegeer (Pitchpoint):
Martine Ballegeer, partner bij PitchPoint, is al vele jaren actief binnen UBA Academy en geeft drie Master Classes over de samenwerking tussen adverteerders en communicatiebureaus. De cursussen 'Agency Selection' en 'Agency Evaluation' geeft ze samen met Bruno Liesse van Carat. Daarnaast doceert ze de cursus 'Agency Remuneration'.
 
Wat zijn de voornaamste thema's die je behandelt in de Master Class 'Agency Selection'?

Ik leg in deze sessie aan adverteerders uit hoe ze op een professionele manier een bureau kunnen selecteren. We maken de regels voor een pitchproces duidelijk, o.a. deze die door de sectorverenigingen UBA en ACC werden afgesproken. Daarnaast besteden we uitgebreid aandacht aan het proces: de noodzaak van een duidelijke behoefteanalyse bij de adverteerder zelf, de opmaak van de longlist en de shortlist, en ten slotte de verschillende selectiemethodes.
 
Wat zijn de belangrijkste boodschappen die je hierbij aan adverteerders geeft?

We geven tien concrete vuistregels voor een geslaagde pitch. Maar als ik wat uitzoom, zie ik drie belangrijke basisprincipes. De eerste is respectvol omgaan met iedereen die bij de selectie betrokken is. Daarnaast het besef bijbrengen dat we op zoek gaan naar een communicatiepartner voor een langere periode en niet naar de leverancier van een volgende communicatiecampagne. Ten slotte zijn wij voorstander van een procesmatige aanpak. Dit proces hebben we uitgebreid beschreven in het boek dat ik samen met Chris Van Roey publiceerde ‘Adverteerder zkt. Reclamebureau. Daten in de reclamewereld’.
 
Jij begeleidt bij PitchPoint selectieprocessen. Wat is jouw voornaamste bijdrage hierbij als extern consultant voor de adverteerder?

Als extern pitchconsultant hebben we een aantal troeven. Ik bezoek wekelijks enkele communicatiebureaus en ben daarmee goed op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de bureauwereld. Daarnaast heb ik in de voorbije 7 jaar 105 pitches begeleid, waarmee ik een ruime ervaring heb opgedaan. In die periode heb ik het pitchproces ook steeds verder verfijnd. Dankzij deze ervaring kan ik vanuit de praktijk tips geven aan de adverteerder voor een betere samenwerking met het communicatiebureau en ben ik ook in staat om remuneratiemodellen te benchmarken.
 
Je geeft inderdaad ook de module 'Agency Remuneration'. Wat wordt er daar zoal verteld?

Ook hier starten we met de basisregels voor een correcte remuneratie van het bureau. We behandelen de belangrijkste remuneratie-modellen en -formules en bespreken de voor- en nadelen van elk systeem. Ten slotte bespreken we een aantal aandachtspunten voor de opmaak van het bureaucontract.
 
Zie je vanuit jouw ervaring een evolutie in de remuneratiemodellen op de Belgische markt?

Vroeger werden de meeste bureaus vergoed op basis van hun input: de gepresteerde uren werden op timesheets bijgehouden en deze werden dan maandelijks gefactureerd aan de adverteerder. Ook het systeem van vaste fees was op basis van de geschatte gepresteerde uren en in de meeste gevallen werd er dan een nacalculatie gemaakt. Vandaag zien we een verschuiving van een vergoeding op basis van input naar een vergoeding op basis van de output. Adverteerders betalen voor de 'deliverables' van het bureau en niet voor de uren die daarvoor gepresteerd werden. Naast deze verschuiving zien we een evolutie naar resultaatgebaseerde remuneratie, waarbij een bonus/malus systeem de vergoeding bepaalt op basis van de afgesproken en gerealiseerde communicatie- of business-objectieven.
 
De derde module waar je verantwoordelijk voor bent binnen de UBA Academy is 'Agency Evaluation'. Wat zijn hiervoor de basisprincipes?

In deze cursus besteden we aandacht aan het opbouwen van een goede relatie tussen adverteerder en bureau. We bespreken het UBA evaluatiedocument en bekijken hoe een goede evaluatie impact kan hebben op de remuneratie. We benadrukken drie basisprincipes. Vooreerst het belang van een regelmatige evaluatie. We suggereren zelfs om dit te voorzien in het contract en om het minimaal op jaarlijkse basis te doen. Daarnaast zijn we voorstander van een bi-directionele evaluatie: de adverteerder geeft feedback aan zijn bureau, maar ook omgekeerd. Een wederzijdse evaluatie waarbij ook het bureau zijn perceptie geeft over de relatie met de adverteerder, kan heel wat inzichten in de werking van de eigen organisatie geven en dit kan de basis vormen voor een betere wederzijdse samenwerking. Tenslotte benadrukken we het belang om een concreet actieplan op te maken op basis van de evaluatie. Wat willen we concreet veranderen aan beide kanten om de samenwerking vlotter te laten verlopen?
 
De Master Classes 'Agency Selection', 'Agency Remuneration' en 'Agency Evaluation' van de UBA Academy zijn terug gepland in najaar 2016. Meer info op ubabelgium.be.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier