SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet

Zaterdag 27 Juni 2015


Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet
Vrijdagochtend zaten we met drie moedige en volhardende Belgen - Michael Michiels, Eric Maerschalck en ik – in de enorme Debussy-zaal. We verheugden ons op een paar uur creatief plezier in het gezelschap van de shortlist film. Elk jaar komen er alsmaar minder reclamemensen opdagen voor deze projectie. Gelukkig voegde een Japanner zich bij ons. We hadden in feite een spelletje kaart kunnen spelen, en misschien hadden we dat beter gedaan, want gedurende de 2u30 die we helemaal uitzaten kregen we een tiental om ter meligste films te verwerken. En dan waren er ook nog twee internetfilms. De ene duurt… vijftig minuten en er gebeurt absoluut helemaal niks tussen de twee personages die op een internetverbinding zitten te wachten, ergens in de jaren negentig; de andere duurt meer dan een uur. Je ziet twee personages in hun zetel hangen. Ze proberen elke beweging te vermijden uit angst punten te verliezen op hun smart bracelet die hun inactiviteit moet aantonen. Eric en ik hadden de tijd om rustig een sigaretje te gaan roken, een koffie te gaan drinken in de press room, nog een sigaretje te roken… en toen we terugkwamen, was de film nog altijd bezig!
 
In de zaal surften de schaarse toeschouwers op hun tablets, kwamen binnen en gingen meteen weer buiten. Met wie zijn voeten wordt er in feite gespeeld, zo? Wie denkt nu echt dat surfers heel die tijd aan hun scherm gekluisterd blijven zitten? Ook al lijkt het idee van de armband die de inactiviteit meet pertinent voor een pyjamamerk, verdient die film dan een shortlist? En ook al is dat een shortlist, waarom moet die dan in zijn geheel vertoond worden, zodat iedereen weggejaagd wordt? Jarenlang hebben reclamemensen geklaagd over het beperkende formaat van de 30, 60 of 90 seconden. En nu ze daarvan bevrijd zijn, serveren ze ons flauwe spots zonder idee, een soort van verfilmde strategieën of films die surfers hard doen weglopen.
 
Vroeger bevatte elke shortlist films met echte ideeën, authentieke verhalen die je ontroerden, aan het lachen brachten, impact hadden en vooral blijk gaven van getalenteerde copy en een geslaagde regie, wat soms een hele krachttoer was om binnen de opgelegde formaten te blijven. Dus beste reclamejongens en –meisjes, ook al lijkt je idee je pertinent, vergeet dan niet dat zowel op het internet als op televisie of in de bioscoop, kijkers niet zitten te wachten op je spot, behalve als ze hem met plezier bekijken en zullen herbekijken.
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier