SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Inside The Cannes Juries: Philippe Fass en Arnaud Pitz

Dinsdag 23 Juni 2015


Inside The Cannes Juries: Philippe Fass en Arnaud Pitz
We ontmoetten Philippe Fass en Arnaud Pitz, CD’s van respectievelijk Happiness Brussels en BBDO Belgium, net na hun jury in Cannes. Eerstgenoemde zetelde in Promo & Activation, laatstgenoemde in Direct. Twee competities waarin de Belgen, Happiness en BBDO op kop net als LDV United een paar Lions wonnen.

Hoe is jullie jury verlopen?

Arnaud Pitz: Het was een jury van gedreven vakmensen die het werk beoordeelden met als eerste vraag: ‘Valt dit onder de categorie Direct?’. Daarna werd het werk geëvalueerd aan de hand van dit criterium. Dat gebeurde in een buitengewone positieve en constructieve geest. Er werd geen werk afgebroken: door het beste werk te promoten viel het minder goede werk af. Het was door wat goed was te sublimeren dat wat minder goed was afviel. Menselijk gezien voelde het als een grote familie en de band was zeer sterk.

Philippe Fass: Persoonlijk heb ik bijzonder interessante mensen leren kennen en dat tekende de discussies. In het algemeen lag de kwaliteit van het werk bijzonder hoog. Voor mij is deze Promo & Activation competitie ‘DE’ categorie die reclame vertegenwoordigt en waar mensen worden aangezet om iets te doen. Dat is ook de reden waarom deze competitie die aan het begin van het festival plaatsvindt de toon zet voor de rest van de week.

AP: Ik wil graag benadrukken wat Philippe zei over de kwaliteit van het werk. Er wordt vaak gedacht dat je met een goed idee dat ook goed uitgevoerd is in Cannes zult winnen. In werkelijkheid zijn er enorm veel ideeën die goed uitgevoerd zijn. Het niveau ligt echt hoog in Direct. Het blijft een van de meest veeleisende competities en een plaatsje op de shortlist veroveren is al een schitterende prestatie.

Volvo won de GP in beide competities. Met ‘Live Paint’ in Promo & Activation en ‘Interception’ in Direct. Op welk vlak hebben deze campagnes het verschil gemaakt in vergelijking tot de toch al uitzonderlijke Gold?

AP: In de eerste ronde was het ofwel ‘#handsoff’ voor Marc Dorcel, ofwel ‘#volvocontest’ (‘Interception’, nvdr). De discussie heeft drie uur geduurd. Het idee van Volvo is fantastisch. In de eerste plaats omdat het volledig Direct is, het is een Direct interactie, het is de permanente inzet van de consument voor een idee, met ‘response’, ‘spread’, met alle goede componenten in een fantastisch idee. De Super Bowl hacken – zowat het meest emblematische symbool inzake reclamebudgetten. Met minimale middelen zijn ze erin geslaagd de hele ‘sociale’ aandacht voor de Super Bowl naar zich toe te trekken, terwijl andere spelers miljoenen betaald hebben. Zij hebben met een beperkt budget alle aandacht gemonopoliseerd, schitterende resultaten behaald. Dat is toch grandioos.

PF: Bij ons ging het tussen de Nivea-pop die kinderen leert hoe ze een zonneslag kunnen vermijden, de Proud Whopper van Burger King verpakt in veelkleurig papier voor de Gay Pride en de ‘Life Paint’ voor Volvo. Zelf behoorde ik tot het kamp van de verliezers, maar toch vind ik de Grand Prix geweldig. Veiligheid zit bij Volvo in de genen en hier gaan ze verder dan de auto’s. het gaat over mensen, zwakke weggebruikers die men probeert te beschermen.

AP: Om nog even terug te komen op Marc Dorcel… Stel je voor wat voor een bom dat geweest zou zijn als de GP toegekend was aan een pornosite. Ik geef je een fragment uit het debat mee: “En waarom niet, uiteindelijk? Porno is een industrie. Een industrie die geconfronteerd wordt met hetzelfde probleem als de muziek, met het internet dat marktaandeel inpikt, gratis sites en goedkope porno, daar waar Marc Dorcel super HD in streaming aanbiedt. Het idee van ‘#handsoff’ is een idee van digitale sampling met absurde humor. Waarom zou porno geen recht hebben op leuke, geniale en originele ideeën om zichzelf te promoten? Waarom moet deze industrie met de vinger worden gewezen? Ethisch gezien kun je jezelf natuurlijk de vraag stellen. Dat geldt ook voor andere industrieën. Maar dat is niet onze taak als juryleden.” 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier