Fr
Close

15/04/2014

E-News

Top News

DDB en BBDO in de finale op de One Show

Twee Belgische campagnes stoten door tot de finale op deze editie van het prestigieuze creatieve festival The One Show dat van 4 tot 8 mei plaatsvindt in New York. De eerste, ‘Don't google it’, is het werk van DDB Brussels voor CEBAM, in de categorie Direct. De tweede, ‘The Transportable Banner’ van BBDO Belgium voor Mercedes staat op de shortlist in dezelfde categorie. BBDO schreef nog vier andere, niet-geselecteerde campagnes in voor de competitie: de print ‘Boschhhh’, ‘The Automatic Breaking Billboard’ voor Volvo, ‘Stalker viewed your profile’ voor Vier (Direct) en, last but not least, ‘Google Street View Unpaid Bills’ voor JCDecaux (Direct). Publicis Brussels waagde samen met Marcel Parijs zijn kans met ‘Bring out the man out of the blind man’ voor de Belgian Guide Dog Federation. Alle inzendingen en finalisten voor 2015 zijn hier te bekijken.

Meer

Sluiten

BRANDS

B-Classic introduceert de Classical Comeback Award met DDB

B-Classic introduceert de Classical Comeback Award met DDB

DDB Brussel geeft alweer blijk van logica met de Classical Comeback Award, een initiatief bedacht voor B-Classic dat studenten en jonge regisseurs uitnodigt om een videoclip te maken en in te dienen in de geest van ‘The Classical Comeback’. Je weet wel, die campagne werd vorig jaar gevoerd om klassieke muziek te promoten bij jongeren.
 
Om het eenvoudig te houden selecteerde B-Classic vijf rechtenvrije muziekstukken van de componisten Glinka, Mahler, Rossini, Tchaikovsky en Beethoven. Voor elk stuk zal een winnaar aangeduid worden, waarna de jury de hoofdwinnaar zal verkiezen. Die jury bestaat uit regisseurs en professionele muzikanten, zoals Raf Rentjens (Caviar), Sam De Bruyn (StuBru), Chereen Gajadin (MTV) en Bob Permentier (B-Classic). De grote winnaar wacht niet alleen eeuwige roem, hij zal ook door Caviar vertegenwoordigd worden in Parijs, Brussel, Praag en Los Angeles. Inzendingen kunnen nog online ingediend worden tot 22 mei. De actie wordt ondersteund door een virale video.

Meer

Sluiten

Hannah Fergusson ter ondersteuning van Triumph

Hannah Fergusson ter ondersteuning van Triumph

Triumph voert momenteel een campagne die afgeschilderd wordt als een première voor de sector. Dat komt omdat ze bestaat uit een animatiefilm van 120’’, iets wat tot dusver nog nooit verwezenlijkt werd door een lingeriemerk. ‘Find the One’ wordt viraal verspreid via het internet, meer bepaald op het online platform, alsook op televisie in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië.
 
De creatie, de productie en de regie zijn te danken aan de Zwitsers van Stories AG die gespecialiseerd zijn in storytelling. De spot toont model Hannah Fergusson, eerst in een animatieversie en vervolgens – veel beter – in vlees en bloed. Bij de campagne hoort een wedstrijd die ‘Animate me’ gedoopt werd en waarmee de winnaars een foto van zichzelf in animatieversie kunnen winnen.

Meer

Sluiten

Gillette bedenkt scheermesjes met superkrachten

Gillette bedenkt scheermesjes met superkrachten

In het kader van zijn partnerschap met de ‘The Avengers’ franchise – waarvan de recentste blickbuster op 1 mei in première gaat, ontwikkelde Gillette vier nieuwe scheermesjes op basis van een technologie die bedacht werd door Stark Industries, de firma van Tony Stark, aka Iron Man. Net zoals laatstgenoemde en zijn vrienden Hulk, Captain America en Thor hebben ze superkrachten.  
 
Het merk van P&G legt uit dat deze technologische hoogstandjes het resultaat zijn van de vele clichés en nepinnovaties binnen de sector. Enkel Gillette ProGlide en zijn FlexBall-technologie kunnen echt aanspraak maken op de titel van superscheermes.


Meer

Sluiten

INTELLIGENCE

Surfen op het werk: HLN, DH en Het Nieuwsblad in de top van de drukst bezochte sites

Surfen op het werk: HLN, DH en Het Nieuwsblad in de top van de drukst bezochte sites

Olfeo, de Franse uitgever van internetbeveiligingssoftware, voerde een originele enquête rond het gebruik van internet in de bedrijven en instellingen van vijf Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Luxemburg en België). Naar verluidt werden in 2014 een honderdtal bedrijven ondervraagd, goed voor meer dan 150.000 werknemers, los van functies en hiërarchische niveaus. Volgens het onderzoek dat zich baseert op de analyse van de overzichten verstrekt door de proxyservers, bedraagt de tijd die op kantoor per dag en per werknemer gemiddeld op het internet wordt doorgebracht, 1u53 waarvan 50’ voor persoonlijke doeleinden. Dat cijfer doet Olfeo besluiten dat het persoonlijke gebruik van internet op het werk een productiviteitsverlies van 10% vertegenwoordigt…
 
De vaakst bezochte categorieën op het werk zijn nieuws- en mediasites (24% van de traffic), blogs/forums/wiki/portals en de sociale netwerken. Het internetgebruik op het werk is dus duidelijk gericht op nieuws en interactie.
 
Bij ons vertegenwoordigen nieuwssites 14% van de traffic op kantoor. In de top vijftien vinden we drie krantensites: HLN.be (op zes), DH.be (op elf) en HetNieuwsblad.be (op twaalf). De categorieën bovenaan zijn nochtans blogs/forums/wiki/portals (22%) en sociale netwerken (17%). Daarna volgen de video- en radioplatformen, op gelijke hoogte met downloadsites (10%), vrijetijdssites (9%), e-commerce (6%), geldspelen (5%), boodschappendiensten (4%) en… pornosites (3%).
 
Op de allereerste plaats van de vaakst geraadpleegde sites vinden we zonder verrassing Facebook en YouTube, voor Wikipedia, Skynet (ver voor MSN dat pas op de tiende plaats staat) en Twitter. Van de zevende tot de tiende plaats bestaat de top tien verder uit Amazon, LinkedIn en 2ememain. Ook Immoweb, e-handelaar Aliexpress en zoekertjessite Kapaza staan bij de eerste vijftien van de Belgische rangschikking.
 
Het volledige onderzoek staat hier.

Meer

Sluiten

Medialaan onderzoekt impact van sponsoring

Uit onderzoek van Medialaan was al gebleken dat de sponsoring van tv-programma’s impact heeft op de merken. Nu onderzocht de groep samen met InSites Consulting en UA hoe deze impact gestimuleerd kan worden. Daartoe werden 10.000 respondenten ondervraagd over 25 cases. Uit de resultaten blijkt dat een goede ‘fit’ tussen merk en programma essentieel zijn. De studie maakte een onderscheid twee soorten fits: een emotionele (als het merk past bij het programma en dus dezelfde waarden, look & feel en genen heeft) enerzijds en een rationele anderzijds (als het product past bij het programma, wat de sponsoring demonstratief en illustrerend maakt). De juiste fit in het hoofd van de consumenten is verantwoordelijk voor 33% van de impact.
De ‘fit’ in kwestie verschilt van geval tot geval. Om die te beïnvloeden moeten adverteerders ervoor zorgen dat ze zichtbaar zijn (via product placement, brand extensions, enzovoort) en tegelijk relevant zijn. Die relevantie kan vier vormen aannemen: toegevoegde waarde, thematische verdieping, een sturende rol (in de vorm van een platform voor dialoog en interactie met het programma, bijvoorbeeld) of alignatie (de natuurlijke integratie van het product in programma). De ‘fit’ wordt voor twee derde verklaard door de mate waarin de sponsor zowel zichtbaar als relevant is.
Besluit, aldus het onderzoek, sponsoring is het resultaat van een strategie waarin eerst de doelstellingen bepaald worden (merkbekendheid of imago), vervolgens het type ‘fit’ gedefinieerd en de adverteerder tot slot relevantie en zichtbaarheid in zijn sponsoring inbouwt voor een maximale impact.
Meer info hier.

Meer

Sluiten

Streaming goed voor 16% van de Belgische muziekmarkt

Streaming goed voor 16% van de Belgische muziekmarkt

Met een groei van meer dan 11% vorig jaar vertegenwoordigt de aankoop van online muziek via streaming in ons land nu bijna 17% miljoen euro, goed voor een marktaandeel van 16,2% op een markt die door de BEA (Belgian Entertainment Association) geschat wordt op 104,74 miljoen. De algemene markt vertoont een duidelijke daling tegenover 2013 (-19%), hoewel ze een opleving kende dankzij de Stromae-mania. Ze lijdt onder de structurele daling van de ‘fysieke’ CD-verkoop (-27%). Toch vertegenwoordigt deze categorie nog steeds bijna 60% van de inkomsten, goed voor een bedrag van 62,28 miljoen euro, tegenover 35% voor digitale luistervormen. Naast het (legaal) downloaden dat niet meer stijgt en 19% van het totaal vertegenwoordigt, is streaming echter niet de verhoopte kip met de gouden eieren: “We hadden voorzien dat het sneller zou groeien, maar het vertegenwoordigt nog slechts 16% van de totale verkoop, wat veel minder is dan in andere landen”, verklaarde Olivier Maeterlinck, DG van de BEA, aan onze collega’s van L’Echo. “In veel landen worden streamingdiensten gecommercialiseerd met een internetabonnement, zonder extra kosten. Bovendien hebben operatoren zoals KPN in Nederland die een alliantie gesloten hebben met Spotify, veel geld in marketing gestoken om deze abonnementen te promoten. In België heeft Proximus zijn (voormalige, nvdr) partnerschap met Deezer niet sterk gepromoot en vandaag legt Base niet sterk de nadruk op zijn alliantie met Spotify.”

Meer

Sluiten

MEDIA

PPP op eigen vleugels zonder BD

Het management van PPP, het distributiebedrijf van de periodieken, de dagbladpers en reclame dat in handen was van BD Group, heeft een MBO doorgevoerd. Die betreft de integrale overname van zijn krantenbedeling in Brussel en Antwerpen. Onze collega’s van Gondola brachten het nieuws als eerste naar buiten, met de precisering dat de operations director van BD Group, Michel d’Alessandro, de leiding zou nemen over PPP. Het bericht verschijnt midden in de aanbesteding van de federale regering voor de toekenning van de nationale krantenbedeling. Dat contract is in handen van bpost, maar ook AMP en BD zijn in de running. In Gondola legt Geert Schoenmaekers, de CEO van BD Group, uit dat het contract “zou vergen dat het hele bedrijf zich gedurende een lange periode zou toeleggen op de grondige voorbereiding en uitwerking van het dossier.” In plaats daarvan wil BD liever mikken op de ontwikkeling van zijn platform myShopi “dat een snelle groei doormaakt” en zich toespitsen op DataBase Management (beheer van consumentengegevens) “een pijler die een centrale rol zal spelen in onze toekomstplannen”. BD kiest dus voor een strategie op basis van retail en diensten die “detailhandelaars en merken kunnen helpen hun multichannel marketingstrategie toe te passen”. BD en PPP zullen operationeel verbonden blijven om “de continuïteit van de krantenbedeling in de twee provincies te garanderen tijdens de overgangsperiode”, aldus de CEO van BD nog.

Meer

Sluiten

Anonymous als verdedigers van de sites van Rossel en IPM

Anonymous als verdedigers van de sites van Rossel en IPM

In de chaos rond de hackings van de sites van Le Soir, Sudpresse, La Libre en La DH die de afgelopen dagen plaatsvonden en die niet zouden misstaan in een televisieserie, deed Anonymous zijn duit in het zakje. Het trad naar voren als verdediger van de vrije meningsuiting en de media. In een video beweert een individu dat zich voorstelt als een lid van de Belgische sectie van het hackerscollectief, een van de auteurs van de cyberaanval op Rossel en IPM te hebben geïdentificeerd. Volgens hem gaat het om een “puber die nogal verslaafd zou zijn aan gamen en die methodes zou hebben gehanteerd die binnen het bereik van zowat iedereen zouden liggen”. Zijn profiel zou zijn doorgegeven aan de Computer Crime Unit van de federale politie. Het collectief publiceerde overigens ook een video waarin een ‘Fallaga actie’ wordt aangekondigd om “massaal te reageren tegen de aanvallen tegen de Europese media door het Fallaga Team”.


Meer

Sluiten

LinkedIn lanceert Elevate

Na de overname van Lynda.com kondigde LinkedIn de lancering van een app aan die Elevate werd gedoopt. Ze stelt de gebruikers in staat content afkomstig van het bedrijf waar ze werken te delen, zowel op LinkedIn als via Twitter. Volgens het professionele netwerk deelt slechts 2% van de werknemers content geproduceerd door hun werkgever, terwijl ze verantwoordelijk zijn voor bijna 20% van het totale engagement dat deze content krijgt.
 
De dienst zal beschikbaar zijn vanaf het derde trimester van dit jaar. Momenteel is hij enkel toegankelijk op uitnodiging. Adobe, Quintiles en Unilever behoren tot de eerste partners die de app konden testen tijdens het eerste trimester van 2015.

Meer

Sluiten

CREATIONS

DDB redt de meubelen voor Ikea

DDB redt de meubelen voor Ikea

DDB Brussel creëerde een Ikea-campagne ter promotie van de recyclagedienst van de Zweedse meubelgigant. De campagne illustreert het belang van Ikea-meubels in het leven van de mensen. Met de boodschap dat Ikea de Ikea-meubels die zoveel voor je betekend hebben terugkoopt, bestaat de campagne uit een radiospot, prints en banners. Bedoeling: de mensen ertoe aanzetten hun gebruikte meubels terug te brengen naar een vestiging van de keten, waar ze een tweede leven krijgen in de koopjeshoek. Er hoort ook een online platform bij.

Meer

Sluiten

De Dumb Ways to Die van Game of Thrones

De Dumb Ways to Die van Game of Thrones

De Rus Egor Zhgun kwam op het geniale idee om het universum van de cultserie ‘Game of Thrones’ over te zetten naar dat van de cultcampagne ‘Dumb Ways to Die’ die McCann Australië maakte voor de metro van Melbourne. In beeld: alle bloederige doden uit de vier eerste seizoenen van de serie die in animatie nagespeeld worden op de beroemde muziek van de Australische reclame. Niet kijken als je de serie nog niet gezien hebt, uiteraard!


Meer

Sluiten

W+K onthult zijn speelse kant voor Old Spice

W+K onthult zijn speelse kant voor Old Spice

Wieden + Kennedy en Old Spice organiseren een al even waanzinnig als geniaal experiment. Dat werd ‘Old Spice Nature Adventure’ gedoopt en bestaat erin een man in het midden van een bos te droppen, waarna de gebruikers van Twitch (een online en live videoplatform voor gamers uit de hele wereld) de controle overnemen en de ongelukkige mogen vragen de gekste en vreemdste opdrachten te volbrengen. Helemaal zoals de spirit van het merk betaamt dus.
 
Het spel wordt gespeeld van 16 tot 18 april, van 10u tot zonsondergang (in de tijdzone van de Amerikaanse Westkust), via twitch.tv/oldspice. Doelstelling: de promotie van de Fresher Collection van het P&G-merk die geïnspireerd werd door de natuur.


Meer

Sluiten

Preferred partners

Technical partners

Magazine

Showtime