Fr
Close

12/06/20

E-News

Top News

Wavemaker, Mediabureau van het jaar op de AMMA

De virtuele ceremonie van de AMMA 2020 die gevolgd werd door meer dan 550 mensen, werd afgesloten met de overwinning van Wavemaker dat hiermee Maxus (dit jaar opnieuw genomineerd) en Mindshare opvolgt. De stercategorie van de AMMA blijft dus al drie jaar het exclusieve jachtterrein van GroupM. Bovenop deze prijs won Wavemaker een Gold en een Silver voor de Mondelez-campagne ‘Leo, Crazy Break for 80 Years’ (Best Media Strategy en Best Use of Interactive), alsook een Silver in Innovation met zijn Voice Marketing-programma.
 
In beide Sales Houses-categorieën - Big Players en Dedicated – zijn de laureaten respectievelijk SBS Belgium en Brightfish. Eerstgenoemde haalt het van Rossel Advertising (Silver) en JCDecaux (Bronze); laatstgenoemde van Lijncom (Silver) en Publifer (Bronze). We wijzen dus graag op het dynamisme van de OOH-spelers.
 
De AMMA huldigden dit jaar de categorie Media Brand of the Year in. Deze prijs viel te beurt aan VTM GO, terwijl de Silver en Bronze respectievelijk toegekend werden aan Radio Nostalgie Belgique en De Standaard. 
 
In Best Media Researchwint het mResponse-onderzoek van GroupM, voor de Pulse Survey van bpost Media en de Video Observer van IP.
 
Bij de vaakst bekroonde bureaus wint PHD Media twee Gold en een Bronze. De Gold gaat naar Telenet met ‘Yugo, Rebirth of Freestyler’ (Best Use of Native & Content) en ‘Not just another Algorithm’ (Best Use of Data & Performance). De bronze bekroont Mercedes en ‘Introducing a North Star Metric’ (Best Media Strategy).
 
De andere Gold belonen de inspanningen van Ogilvy Social.Lab en Fanta voor ’Haunted by the Dark’ (Best Use of Interactive), LDV United en Mitsubishi voor ‘Gebouwd voor Belgische wegen’ (Best Creative Media Use), alsook Semetis en Carglass voor ‘Data Driven Video’ (Innovation & Development of the Year).
 
De laatste Silvers waren voor Mediahuis Connect en Axa voor ‘De Plezantste Gemeente’ (Best Use of Native & Content), iProspect en Estée Lauder voor ‘Black Friday’ (Best Use of Data & Performance), OMD en Renault voor ‘Zoé, Air Quality Campaign’ (Best Creative Media Use), Space met Roularta en Engie voor ‘Passport & Blockchain’ (Innovation & Development of the Year), alsook Mindshare en Delhaize voor ‘Tovergroentjes’ (Best Media Strategy).
 
Ook deze Bronze werden toegekend: Mediacom, DDB en VW voor ‘Rescue Drivers’ (Best Use of Native & Content), Space en FCA voor ‘Counter Culture’ (Best Use of Data & Performance), Wavemaker met 'The Era of Voice Marketing', Vizeum en Jupiler voor ‘Don't Drink & Drive’ (Best Creative Media Use).
 
Nog even vermelden dat de titel van Media Personality of the Year te beurt viel aan Ben Jansen (CCO, DPG Media) en die van Media Advertiser aan Christine Jean (head of branding, marketing & media management, AG Insurance). Zij volgt dus Nathalie Rahbani op als juryvoorzitter van de AMMA volgend jaar.
 
Alle Gold en de rest van de OTY kun je hier nog eens nalezen.

AGENCIES

Upthrust meldt de overname van Gafas

De digitale groeiversneller Upthrust, een zusterbedrijf van The House of Marketing, bevestigt de overname van de digitale studio Gafas. Tegelijk melden de twee bedrijven in handen van Quanteus Group en Down2Earth Capital, een nieuwe managementstructuur.
 
Grégory Delens, managing director van The House of Marketing, wordt de nieuwe managing director of Expansions, en Lies Taerwe neemt zijn huidige functie over. Haar post als client service director van The House of Marketing en Upthrust wordt toevertrouwd aan business manager Alexandra Steel. Dennis De Cat blijft managing director van Upthrust.

Mediahuis gaat in zee met Intracto voor Made In

Voor de ontwikkeling van zijn nieuwe online nieuwsplatform koos Made in, dat actief is in 7 Vlaamse regio’s en dagelijks regionale economische berichtgeving brengt, voor Intracto. Bedoeling: de gebruiksvriendelijkheid van het platform een centrale plaats geven, om de lezers een complete nieuwsbeleving te bezorgen. Die zal grotendeels mobile-first moeten zijn aangezien het merendeel via smartphone/tablet leest.
 
Geert Desager, strategy director Mediahuis: “De bedoeling is om nog slimmer met data om te gaan en om aan de hand van een login-systeem zeer gerichte en gepersonaliseerde informatie aan de gebruiker te tonen. Daarnaast willen we ook meerdere content formats zoals (live)video, podcast, dossiers, etc. mogelijk maken. De regionale kracht zal bewaakt blijven, maar het zal eenvoudiger worden om nieuws uit de verschillende regio’s te lezen.”
 
Het nieuwe platform zal dit najaar gelanceerd worden.

Toerisme Vlaanderen fleurt op met Absoluut

Toerisme Vlaanderen fleurt op met Absoluut

Toerisme Vlaanderen koos in samenwerking met vijf Vlaamse provincies, de Kunststeden en Logeren in Vlaanderen voor Absoluut voor het ontwikkelen van een campagne die als doelstelling heeft om de toerismesector in het noorden van het land te doen heropleven.

Het bureau stak allereerst de website in een nieuw jasje, voornamelijk met nieuwe inspirerende content voor korte tripjes en langere vakanties. In de komende weken volgt er een breed gevoerde outdoorcampagne die de boodschap ‘We hebben jullie gemist! #welkomterug’ verspreidt. Verder staat er een tv-spot op het programma die op een mooie manier aantoont dat Vlaanderen zonder toeristen in niets lijkt op… Vlaanderen. De campagne wordt nog versterkt door een social media luik.


BRANDS

P&G documenteert racisme en zet blanke Amerikanen aan tot actie

P&G documenteert racisme en zet blanke Amerikanen aan tot actie

Nadat het de gevolgen van racisme toonde in twee vaak bekroonde spots (‘The Talk’ en ‘The Look’), pakt Procter & Gamble de kwestie aan bij de bron. Met zijn platform The Choice dat zowel wil duidelijk maken welke vormen racisme aanneemt als via giften steun betuigen aan de vereniging The Education Trust, richt de adverteerder zich rechtstreeks tot de blanke Amerikanen, zonder ze te beschuldigen, maar door ze responsabiliseren en te vragen concreet in actie te schieten.
 
De campagne die het werk is van Grey and Cartwright wordt gedragen door een spot die slim speelt met veranderende huidskleuren naarmate dat het discours vordert.
 
Damon Jones, communicatiedirecteur van P&G, verklaarde dat zijn bedrijf aldus “de stille meerderheid wil inspireren om zich als bondgenoten op te stellen, maar ook als verdedigers en activisten in de strijd voor gelijkheid.” “We verbinden ons ertoe ze te helpen gedurende heel deze reis”, zei hij nog.


CREATIONS

Gutzandglory feest erop los voor Hoogstraten Aardbeien

Gutzandglory feest erop los voor Hoogstraten Aardbeien

Gutzandglory ontwikkelde voor Hoogstraten Aardbeien een campagne die ontstond uit de nieuwe strategie van de adverteerder die inzet op de pijlers smaak, gezondheid en consumptie. In de campagne ‘Elke dag feest’ staat een muzikale aanpak centraal die een beetje absurd en feestelijk is.

De focus ligt op online, met twee video’s die verspreid worden op Instagram en Facebook en die ingezet worden als pre-rolls op YouTube. Het online mediaplan werd bedacht door Addurance. De campagne is eveneens te zien op tv en radio, alsook via affichage op bussen en trams.

Secondfloor maakt de juiste keuze voor ApaqW

Secondfloor maakt de juiste keuze voor ApaqW

Het ApaqW heeft in samenwerking met Secondfloor een campagne gelanceerd die de biosector promoot, en dit rond het thema vertrouwen en onder de noemer ‘Bio Mon Choix’. Het duo deed een beroep op acht ambassadeurs die opdraven in evenveel video’s. Verder bestaat de campagne uit een radioluik en een website. Doel van die laatste is het imago van bio te moderniseren. Op het platform wordt vermeld waar je bioproducten in Wallonië kan vinden. Je vindt er ook alle informatie over certificering, labels en controles in de biosector.

Cannes 2020 Unlocked: de YoungDogs en de Mediabikers doen ook mee!

Cannes 2020 Unlocked: de YoungDogs en de Mediabikers doen ook mee!

Zoals aangekondigd publiceert MM van 22 tot en met 26 juni – dus de week waarin heel wat professionals normaal zouden gaan herbronnen aan de Croisette – zijn Cannes 2020 Unlocked.
 
Elke dag sturen we je bovenop onze gebruikelijke e-news van 's morgens om 12u stipt een extra nieuwsbrief gewijd aan creativiteit uit binnen- en buitenland. Die zal overigens ook gratis verstuurd worden aan de niet-leden van de MM Community, op voorwaarde dat die zich vooraf gratis ingeschreven hebben (dat kan alsnog hier).
 
Het MM-team krijgt voor de content van deze nieuwsbrief de steun van Brightfish, de officiële vertegenwoordiger van de Cannes Lions in België, van Creative Belgium en de vereniging YoungDogs die zich ook achter het project schaarde. Dat doet ook NGroup met een muzikale animatie van je middagpauze. En ook de Mediabikers houden hun jaarlijkse traditie in stand. Op initiatief van Ben Jansen (DPG Media) en Marc Fauconnier (FamousGrey) stappen ze zoals elk jaar op hun fiets, deze keer voor een tocht van 75 km op onze Belgische wegen richting Kanne (ja, dat lees je juist).

Kortom, samen met al wie zich ondertussen nog geroepen voelt ook zijn medewerking te verlenen, rollen we die week graag de rode loper uit voor creativiteit.

AWARDS

87seconds sensibiliseert op de Video Experience Day

87seconds sensibiliseert op de Video Experience Day

‘La Boucle’, een kortfilm die gerealiseerd werd door 87seconds voor Fondation Samilia’, heeft de eerste prijs gewonnen (in de categorie Corporate Image Social Profit) in de competitie Video Experience Day van de AP Hogeschool Antwerpen. De productie beschrijft hoe mensenhandel voor doeleinden van seksuele uitbuiting eruitziet, en belicht meer bepaald de modus operandi van de zogenaamde ‘lover boys’. De kortfilm is tot stand gekomen met de steun van Wallonie-Bruxelles International en de cultuurdienst van de Fédération Wallonie-Bruxelles.

PEOPLE

Suzanne Akgun vervoegt Hurae

Suzanne Akgun gaat aan de slag voor Hurae met een dubbele functie: graphic designer en digital creative. Akgun woonde tot voor kort in München waar ze gedurende een jaar gewerkt heeft bij Westwing Home & Living.