Fr
Close

15/04/20

E-News

Top News

Tom Theys (FCB): "Wat ben je met een hoop info als je niet de creatieve power hebt om met oplossingen te komen?"

Covid-19 slaat toe in de hele wereld, niet overal tegelijk noch op alle plaatsen even hard, maar de impact van de crisis is globaal. Hoe gaan internationale bureaunetwerken daar mee om? En wat denken zij van de periode na de pandemie? We vroegen het aan onze goede vriend Tom Theys, EVP Global Strategy bij FCB Global.  

Hoe gaat het met FCB vandaag?
De omstandigheden in acht genomen, prima. In sommige landen zijn de mensen weer aan het werk. In de landen waar de lockdown nog van kracht is, werkt nagenoeg iedereen van thuis uit en hebben de meeste bureaus een wekelijkse gezamenlijke catch-up, vaak in een serieuze en een relaxte versie, aangevuld met allerlei gekke interne challenges. We kunnen wel stellen dat op afstand vanuit verschillende locaties werken geen issue meer is.  

Ondertussen hebben we vanuit het global team een kerngroep samengesteld die we Project Cope hebben gedoopt en die zich focust op de crisis. En we blijven pitchen, ook al klinkt dat nu misschien raar en is dat op dit moment virtueel: we werken dus voort aan de competities die bezig zijn en aan de nieuwe die binnenkomen. Die zijn er nog steeds, ook al zijn het er minder dan vroeger.  

Heb je vanuit jouw internationale positie verschillende reacties op de adverteerdersmarkt kunnen vaststellen?
Opmerkelijk vind ik dat je overal ter wereld dezelfde eerste reacties van mensen op de crisis kon vaststellen, los van cultuur of afkomst. Hetzelfde geldt voor adverteerders: in alle regio's schrapten ze eerst wat geschrapt moest worden, zoals in het geval van de Finger lickin' good campaign van KFC, dan volgde overal een golf van crisiscommunicatie en veiligheidsmaatregelen, met vervolgens solidariteitscampagnes en PR.  

Nu breekt de fase aan waarin iedereen zich afvraagt wat er nadien gaat gebeuren. Ik ben dan ook volop bezig met scenarioplanning tools.  

Ik heb wel de indruk dat er een groot verschil is met landen met (veel) lokale productie, die met andere woorden niet afhangen van internationale creatie. Daar wordt heel rap en volop werk gemaakt dat specifiek inspeelt op de crisis.

Wat heb jij uit deze crisis geleerd? Als strateeg, maar ook als mens, burger en consument?
In de nood kent men zijn vrienden, is een gekende uitspraak. Maar positiever: in de nood kan je iemands vriend zijn. Ik vind dit dus een grote opportuniteit voor vanalles en een grote dreiging voor al de rest. En ook nog: al weet je zelf niet goed wat nu, de anderen weten het ook niet (glimlacht).

In alle ernst, ik denk dat deze crisis als een katalysator zal werken voor bepaalde problematieken en dat bepaalde machtsverhoudingen in de wereld zullen verschuiven, hoewel dat niet alleen te maken heeft met corona.
Reclame is als een brandstof, die de motor van de economie kan voeden en dus hebben we ook adverteerders nodig die blijven investeren.
Zal deze crisis een blijvende stempel drukken op consumentengedrag? En op adverteerdersstrategieën?
Ondanks het huidige elan van solidariteit, denk ik dat de dromen van een bewustere consumptie veel minder realiteit zullen worden dan we nu hopen. Mensen zullen als het kan heel snel terugkeren naar oude patronen.

Anderzijds vrees ik dat de kloof tussen arm en rijk veel groter gaat worden. Als de middenklasse niet meer consumeert, valt een van de belangrijkste economische motoren stil. Het zal er dus op aankomen hun consumptie te stimuleren. Wat dat betreft, stel ik een verschil vast tussen oost en west. De kans is groot dat de economie in het oosten sneller terug min of meer normaal zal zijn omdat het een exporteconomie is. Een westers land als de Verenigde Staten, is dan weer vooral een consumptiemarkt. Als die consumptie stokt, hebben ze daar een groter probleem. Adverteerders hebben daar een rol in te spelen, al naargelang de categorie waartoe ze behoren. Reclame is als een brandstof, die de motor van de economie kan voeden en dus hebben we ook adverteerders nodig die blijven investeren.

Van de groep waar de klappen het zwaarst zijn - en dan denk ik aan sectoren als horeca, toerisme of zelfs de auto-industrie - kunnen we momenteel weinig verwachten. En de sectoren waar het hard gaat, zouden kunnen worden beticht van opportunisme als ze nu massaal gaan investeren. Maar tussenin zijn er wel heel wat sectoren die niet extreem zwaar getroffen zijn of zelfs voordeel kunnen halen bij de verhoogde thuisconsumptie, zoals heel wat FMCG-producten. Die kunnen wel communiceren en moeten aangemoedigd worden om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, om via hun reclamebestedingen de media te steunen, de consumptie te stimuleren en zo zuurstof te geven aan de economie.  

Ook bij ons?
In België zie ik met lede ogen hoe bedrijven nu de gevolgen dragen van te weinig ingezet te hebben op e-commerce. Daar hebben niet alleen zij maar zeker de overheid grote schuld aan, onder andere door de te strikte regels. Maar dit zou wel een opportuniteit kunnen zijn om catch-up te spelen, als de overheid nu veel meer meewerkt.  

Hoe denk je dat deze crisis de bureauwereld zal beïnvloeden?
Ik verwacht een paar slachtoffers en meer consolidatie. Anderzijds denk ik en hoop ik dat adverteerders inzien dat het niet de databureaus zijn die hun oplossingen hebben geboden, maar wel de creatieve en strategische partners. Wat ben je met een hoop info als je niet de creatieve power hebt om met oplossingen te komen?  

Aan welke kenmerken moet een bureau beantwoorden om in het postcoronatijdperk te kunnen bestaan? En een merk?
Bureaus functioneren enkel optimaal dankzij de magie van teamwork. Als je dat op afstand moet doen door omstandigheden, is het onontbeerlijk dat die mensen goed op elkaar ingespeeld zijn en aan een half woord genoeg hebben, dat onderling samenwerken belangrijker is dan elkaars concurrent zijn. Het klinkt wollig als ik pleit om in te zetten op mensen, maar FCB heeft de voorbije jaren erg geïnvesteerd in de juiste spirit, waar andere netwerken andere prioriteiten hebben gelegd. Daar plukken we nu de vruchten van.  

Merken die vandaag een sterke purpose hebben (Brand Bedrock zoals wij het noemen), hebben morgen een heel sterk voordeel. Het biedt hen een vaste basis om snel keuzes te maken, die zullen altijd de juiste zijn als ze trouw blijven aan hun sterke fundamenten.

BRANDS

Jupiler blijft nog trakteren

Jupiler blijft nog trakteren

Postpone your Birthday’, de actie die BBDO sinds 31 maart in goede banen leidt voor Jupiler, is een succes. Ze telt momenteel al 60.000 unieke deelnemers, waarvan 40.000 in de eerste 48 uur. Die mensen beslisten dus om hun verjaardag uit te stellen naar een latere datum om zo te profiteren van tien gratis Jupiler pintjes in hun favoriet café, tenminste zodra we opnieuw mogen gaan en staan waar we willen.

BBDO preciseert dat de activatie na 24 uur een ongezien organisch bereik noteerde: meer dan 413.000 bereikte personen, 6.800 reacties en 580 gedeelde berichten. We herinneren eraan dat Jupiler een limiet heeft ingesteld van 3,6 miljoen gratis pintjes, ofwel 360.000 deelnemers in totaal.

Zalando maakt video op afstand

Zalando maakt video op afstand

Zalando pakt in samenwerking met het bureau Kolle Rebbe uit Hamburg uit met een nieuwe sportcampagne onder de leuze ‘Together I am strong’. Die werd volledig op afstand en in vier weken tijd gemaakt.
 
De video waarin elf gelegenheidsacteurs ons tonen hoe zij actief in beweging blijven tijdens de lockdown, is te zien op de sociale media op alle 17 markten van het platform, waaronder België.


Uber roept op om geen beroep te doen op zijn diensten

Uber roept op om geen beroep te doen op zijn diensten

Thank you for not riding’, aldus Uber. Als een bedrijf dat synoniem staat voor mobiliteit zijn klanten oproept om thuis te blijven, blijkt dat meaningful communicatie de marketingagenda van de merken naar de achtergrond heeft verdrongen, zoals Air suggereerde in zijn ‘Go with the Curve’ model. De spot die het werk is van W+K, wordt afgesloten met een boodschap van empathie naar al wie op de frontlinie staat om de pandemie te bestrijden en mensen te helpen: ‘Stay home for everyone who can't’.


Ikea maakt een catalogus met spelletjes

Na de spot van McCann Madrid die op een mooie manier vertelt dat ons huis ons veel dingen heeft te zeggen, is het nu de beurt aan McCann Tel Aviv om een relevante creatie voor Ikea te verzinnen om aldus de huidige situatie een beetje aangenamer te maken.

Stay Home Catalogue’ zal je wellicht niet inspireren om je huis te beginnen herinrichten, maar wel om een beetje tijd met de familie door te brengen, en dan vooral met de kinderen. De catalogus biedt kleurplaatjes, labyrintspelletjes, vier op een rij, zeeslag, enz. Alle spelletjes werden vormgegeven op basis van de producten van de Zweedse meubelgigant

Hasbro brengt de fun naar huis

Hasbro brengt de fun naar huis

Om de thuiszittende kinderen te entertainen creëerde speelgoedmerk Hasbro een campagne die ouders en kinderen een hart onder de riem steekt: Bring Home The Fun. De campagne geeft ouders en oppassers tips en middelen om de kinderen op een leuke manier thuis bezig te houden. Dat gebeurt op een internationale website, waar onder andere te zien is hoe medewerkers van Hasbro zich thuis redden in deze lastige tijden. Hasbro vraagt alle gezinnen om mee te praten en hun foto’s en tips te delen op social media onder #bringhomethefun.

AGENCIES

Publicis stelt een besparingsplan van 500 miljoen euro op

Publicis stelt een besparingsplan van 500 miljoen euro op

Net zoals andere communicatiegroepen en in de marge van de publicatie van zijn driemaandelijkse resultaten, kondigt Publicis Groupe een besparingsplan van 500 miljoen euro aan om aldus het hoofd te bieden aan de gevolgen van Covid-19 en vooruit te lopen op de periode na de crisis.
 
Het plan dat volledig van kracht zal zijn in 2020 voorziet een stopzetting van de aanwervingen, een verminderde inzet van freelancers, de opname van vakantie tijdens de lockdownperiode en een herevaluatie van alle externe contracten. Tegelijk leveren Maurice Levy en Arthur Sadoun (voorzitter van de toezichtsraad en van het directiecomité) 30% van hun vaste vergoeding in. De rest van het directiecomité staat 20% af.
 
“We treffen uitzonderlijke maatregelen om het hoofd te bieden aan de recessie die eraankomt en om onze financiële soliditeit te behouden”, aldus Arthur Sadoun. “We worden allemaal geconfronteerd met een crisis van een ongeziene omvang en wellicht ook duur. Het staat vast dat deze gezondheidscrisis zal uitmonden in de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog.”

Vanksen trekt slim nummertje

Vanksen trekt slim nummertje

Vanksen bedacht en ontwikkelde ‘Smart Phil’, een gratis app voor het optimaliseren van wachtrijen in winkels tijdens de lockdown.

Dankzij Phil kunnen handelaars voortaan een virtuele rij creëren zodat klanten hun beurt kunnen afwachten in bijvoorbeeld hun wagen. Zo worden de risico’s die klassieke wachtrijen met zich meebrengen beperkt. Met andere woorden, de gedigitaliseerde en verbeterde versie van het ‘nummertje’ bij de slager…

‘Smart Phil’ is beschikbaar op smart-phil.com. De tool is meteen te gebruiken op de smartphone via de browser.

Edificio redt de examens door geklasseerde gebouwen open te stellen

Edificio, een bureau gespecialiseerd in de organisatie van evenementen in geklasseerde en beschermde gebouwen, laat zijn goed hart spreken en snelt de hogescholen en universiteiten te hulp bij de organisatie van de examens. Dat doet het door de kans te geven om de examensessies te organiseren in ruimtes die groot genoeg zijn, om zo de ‘social distancing’ te kunnen garanderen. Het stelt meer bepaald enkele historische gebouwen in hartje Brussel voor. De oproep staat hier.

TRAINING&BOOKS

Gamned! organiseert gratis webinars rond programmatic

Gamned! organiseert gratis webinars rond programmatic

In samenwerking met MM en om de oorspronkelijk geplande lancering van zijn Programmatic Academy te overbruggen binnen de lockdownmaatregelen, organiseert Gamned! een reeks webinars die van start gaan op 28 en 29 april.
 
“We hadden vanaf half april de organisatie van een hele reeks opleidingssessies voor de markt gepland”, aldus Jean-François Zirger, directeur Benelux van Gamned!. “We passen ons aan binnen de huidige context, dus zijn de formats gecondenseerd in de vorm van een volledig gratis webinar.”
 
In de praktijk vindt het eerste webinar plaats op dinsdag 28 april van 9u30 tot 11u. Dat zal gewijd zijn aan de ‘basics’ (presentatie van het ecosysteem, van de voornaamste aankoopwijzen, …). Het tweede webinar staat gepland op woensdag 29 april, van 10 tot 11u en diept een aantal thema’s uit (types campagnes, toekenning conversies, voorbereiding van de brief, best practices, KPI, enzovoort).
 
De webinars worden gegeven in het Frans en in het Nederlands door Jean-François Zirger en Catherine Hubaut, sales Director van Gamned! Ze zijn gratis, maar inschrijven is verplicht. Meer info hier.

ASSOCIATIONS

De gevaren van een heropstart zonder 5G, door Ivan Vandermeersch (BAM)

De gevaren van een heropstart zonder 5G, door Ivan Vandermeersch (BAM)

Stel je even voor hoe het zou zijn in de huidige situatie, maar dan zo’n 20 jaar geleden: noodgedwongen thuis met een Nokia 3310 waarop je maximaal 20 sms’en kon opslaan, en een gsm-abonnement met een forfait voor twee gespreksuren. BE.ALERT? Ondenkbaar! Omdat we geconnecteerd zijn, hebben we de crisis live kunnen volgen sinds de uitbraak in Wuhan. Nooit eerder hadden we tijdens een wereldwijde crisis zo’n massa informatie, meteen beschikbaar op onze smartphone en laptop.
 
Net zoals de verpleegkundigen en de eerstelijnsberoepen die onze maatschappij draaiende houden, verdient ook de telecommunicatiesector met zijn leger technici applaus. Zij zetten zich in voor infrastructuur met de grootst mogelijke kwaliteit en goed werkende telecommunicatienetwerken, die essentieel zijn voor de hulpdiensten en zorgsector. En voor het massale gebruik van thuiswerkoplossingen en online opleidingen. Video-entertainment en “chats” hebben ertoe bijgedragen dat de bevolking thuisblijft.
 
Connectiviteit is centraal gebleken voor het leven in lockdown
Met de lockdown is het aantal oproepen op het vaste netwerk verdubbeld, en is het gegevensverkeer met maar liefst 70% gestegen. Op de mobiele netwerken werd ook 70% meer voiceverkeer opgetekend.
 
Thuisblijvers gebruiken bijna elk scherm dat ze hebben als interface om te bellen, te vergaderen, muziek te beluisteren, te gamen, filmpjes te bekijken, eten te bestellen, hun gezondheid te monitoren ...
 
Videoconferenties waren tot voor kort uitzonderlijk, maar zijn in sneltempo de norm geworden voor dialoog.
 
Contact met dierbaren blijft mogelijk via WhatsApp, Messenger of Skype... Interconnectie heeft een impact op nagenoeg alle aspecten van ons leven: werk en zaken, onderwijs, gezondheid, sociaal leven, ...
 
De gebruiksgraad van het telecomnetwerk is onverwacht exponentieel gegroeid. Bij de heropstart na het huisarrest zal die groei zich doorzetten.
 
5G: mobiele en intelligente connectiviteit
Onze Belgische bedrijven moeten interconnectiviteit aankunnen nu de Verenigde Staten, China en andere dominante economieën al aan een ononderbroken 5G-dekking werken. En tegen 2020 wil de Europese Unie voor zowel burgers als bedrijven overal een optimale 5G-dekking met een hoge downloadsnelheid. Een achterophinkend België is niet bepaald positief voor de burger, noch voor onze bedrijven. Voor de heropstart moeten we de post-coronamaatschappij in durven te stappen.
 
In die maatschappij zal connectiviteit een impact hebben op hoe individuen communiceren, leren en denken. Connectiviteit zal de heropbouw van de maatschappij ondersteunen en bepalen hoe mensen met elkaar interageren. En misschien wel het belangrijkste: digitale en geconnecteerde technologie is van primordiaal belang om dringende wetenschappelijke vooruitgang te versnellen, zoals de ontwikkeling van nieuwe vaccins en de voorbereiding op nieuwe crisissen.
 
Bij de heropstart zullen nieuwe connectiegewoonten - noodgedwongen mobiel - een feit zijn
5G is tot 200 keer sneller dan 4G en heeft een debiet dat 100 keer groter is. Deze technologie is dus meer dan alleen maar de noodzakelijke upgrade van onze huidige, zo goed als verzadigde 4G-netwerken. Ze is vooral de enige manier om onze gebruiksverwachtingen in te lossen wat connectiviteit betreft. Maar bij de terugkeer naar het normale zal iedereen bepaalde nieuwe “on the go”-gebruiksmogelijkheden volledig willen behouden: in de trein een videoconferentie bijwonen, in het park les volgen, op de luchthaven een veilige verbinding maken met de bedrijfsserver, ...
 
Bij de heropstart zal elk bedrijf van iedere werknemer de grootst mogelijke productiviteit verwachten. Het zou jammer zijn mochten we ons in België, in tegenstelling tot de dominante economieën, alle beschikbare technologieën ontzeggen.
 
Het is nu dringender dan ooit om over de partijgrenzen heen een akkoord te bereiken over de veiling van de 5G-licenties. "Regeren is vooruitzien!"

CREATIONS

mortierbrigade heeft een boodschap van hoop voor de MIVB

mortierbrigade heeft een boodschap van hoop voor de MIVB

De MIVB en mortierbrigade bedachten ‘Voices of Brussels’, een bus die de boodschappen van Brusselaars aan hun naasten verspreidt.
 
Het idee is simpel: je spreekt een boodschap in of schrijft er één via Messenger naar de MIVB, samen met de naam en adres van de ontvanger. De dagen daarna rijdt de bus door Brussel met externe luidsprekers om de boodschappen te verspreiden.
 
De bus rijdt donderdag en vrijdag van 17u tot 20u zijn eerste rondes en rijdt de week erna nog op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag op dezelfde uren. De routes worden aangekondigd op de Facebook-pagina van de MIVB. Ingesproken boodschappen zullen rechtstreeks uit de luidsprekers klinken, geschreven boodschappen zullen eerst opgenomen worden.
 
De campagne ging gisteren van start op TV, radio, in de dagbladpers, via digital outdoor en social.


30'' om het belang van social distancing te begrijpen

30'' om het belang van social distancing te begrijpen

Een ouderwetse productdemo zonder woorden maakt ons, beter dan eender welke maatschappelijke uiteenzetting, in 30’’ duidelijk waarom social distancing zo belangrijk is. De creatie is het werk van Real Art voor rekening van het gezondheidsdepartement van de Amerikaanse staat Ohio.


Buzzman test motivatie studenten voor Burger King

Buzzman test motivatie studenten voor Burger King

In de States lanceert Buzzman een actie die de jongeren die momenteel net als hier thuis moeten studeren moet motiveren hun best te doen. Onder het motto ‘Ben jij slimmer dan een Whopper?’ worden ze op de Facebook-pagina van het merk uitgenodigd een aantal complexe vraagstukken te beantwoorden. De oplossing geeft recht op een promocode waarmee deelnemers een gratis Whopper kunnen krijgen via de app van het burgermerk. Na deel een dat peilde naar de wiskundige kennis, zullen nog andere vakken volgen.

AWARDS

Effie Worldwide stelt lancering Global Best of the Best competitie uit

Door de coronacrisis heeft Effie Worldwide besloten om de lancering van de Global Best of the Best Effie Awards competitie uit te stellen naar volgend jaar. De reeds ingediende cases verschuiven gewoon mee. Hoe het zit met de lokale programma’s, kan worden gevolgd op hun respectieve websites. Een globaal overzicht met deadlines en initiatieven vind je hier.