SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
E-News van 08/11/2017

INTELLIGENCE

Nielsen lanceert Digital Ad Ratings in België



Nielsen kondigde de lancering van zijn Digital Ad Ratings in België aan. De tool die al beschikbaar is in meer dan 30 landen, geeft zijn gebruikers indicatoren die vergelijkbaar zijn met die van televisie om aldus digitale campagnes op te volgen. Dat kan door Nielsen-gegevens te combineren met samengevoegde, anonieme demografische gegevens (die dus de privacy respecteren) afkomstig van zijn partner, met een reporting die beschikbaar is de volgende dag.

Door het totale en unieke bereik per site en per plaatsing van een digitale campagne te meten, maakt de tool het mogelijk de efficiëntie te becijferen ten opzichte van vooraf bepaalde demografische doelgroepen. De verzamelde indicatoren (op computer, tablet of smartphone) bieden de mogelijkheid om in real time de prestaties van hun digitale aanwezigheid te optimaliseren. Verder kan de tool ook een meting van de viewability integreren; die is bovendien zeer flexibel, zowel wat de keuze van de leverancier van de meting betreft als aangaande de verschillende drempels toegepast bij de berekening.


en savoir plus


Fake news vooral nefast voor het imago van de pure players



Fake news vooral nefast voor het imago van de pure players

Het bericht is niet zozeer een verrassing dan wel een bevestiging. De opmars van fake news – of in elk geval de buzz die de term genereerde sinds de verkiezing van Trump – maakte de consumenten sterker bewust van de manier waarop ze met informatie omgaan. Dat had vooral een negatieve impact op de reputatie van de sociale media en de pure players. Die van de traditionele media bleef daarentegen min of meer intact. Dat is een van de lessen uit ‘Trust in News’, een onderzoek dat Kantar voerde in Brazilië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, meer bepaald bij 8000 respondenten die bevraagd werden over hun houding ten opzichte van de manier waarop nieuws in de media wordt behandeld.
 
Nog volgens het onderzoek geloven nieuwsconsumenten vast dat kwaliteitsjournalistiek de sleutel voor een serene democratie blijft. Wel staan ze sceptisch tegenover het aanbod dat hun wordt voorgesteld en ten opzichte van het vermogen van de journalistiek om de actualiteit te verslaan.
 
Dezelfde consumenten eigenen zich het nieuws toe op een steeds slimmere manier en via almaar geavanceerdere consumptiewijzen; daarmee passen ze zich aan de evolutie van de media zelf aan.
 
Nog een insight waarmee de uitgevers wellicht blij zullen zijn: er bestaan wel degelijk groeimogelijkheden voor mediamerken via de ontwikkeling van betaalmodellen die mikken op consumenten jonger dan 35. Zij zouden meer bereid zijn om de juiste prijs te betalen voor de actualiteit, en niet enkel voor papier.
 
Het onderzoek preciseert nog dat de traditionele media – magazines, tv-zenders, radio’s en kranten (in die volgorde) – nog steeds beschouwd worden als betrouwbare nieuwsbronnen; sociale media en messenger-apps staan wat dat betreft helemaal onderaan.
 
Meer details hier.


en savoir plus


AGENCIES

Race Productions bevestigt HarderBetterFasterStronger



In juni van dit jaar werd het merk Eddy Merckx Cycles overgenomen door Race Productions, het Limburgs bedrijf achter Ridley. Race Productions heeft als missie het racefietsenmerk Eddy Merckx de volgende jaren internationaal nog verder uit te bouwen. Race Productions bevestigde hiervoor zijn samenwerking met  HarderBetterFasterStronger dat al acht jaar het budget Eddy Merckx Cycles beheert.


en savoir plus


Wax Interactive aan de slag voor Taboe



Zuivelproducent Inex deed beroep op Wax Interactive, het digitale marketingbureau van SQLI, voor de lancering van zijn nieuwe lactosevrije kinderdrank Taboe. Wax zal instaan voor de volledige digitale campagne tijdens het eerste jaar en betrekt ook jeugdbewegingen in het verhaal. Het doel is om de nieuwe drank te promoten en tegelijk via de ouders kinderen aan te zetten om te bewegen en te werken aan hun gezondheid. De campagne omvat onder andere een nieuwe website, sociale media, e-mailings en een introductievideo.


en savoir plus


BRANDS

Stephan Salberter start Kersel en neemt de leiding over 19



Stephan Salberter start Kersel en neemt de leiding over 19

Na vier jaar bij ING als Head of Corporate Communication & Relations start Stephan Salberter zijn eigen bedrijf dat hij Kersel doopte. Tegelijk krijgt hij de algemene leiding over 19, een zelfopleidingscentrum in computercodering dat in februari zijn deuren opent.
 
Kersel zal zich bezighouden met brand behaviour en wil zowel bedrijfsleiders als merken begeleiden binnen de reputatie-economie. “We willen merken zin geven en zullen trachten story-telling te laten samenvallen met story-doing. De naam Kersel verwijst naar een Belgische modestudio die hofleverancier was van 1950 tot 1971. De artistieke directie was in handen van mijn grootmoeder en ik wilde de spirit van lokale expertise doen herrijzen”, aldus Stephan Salberter.
 
Het eerste project van Kersel hangt samen met de lancering van 19, het Belgische equivalent van de ‘anticodeerschool die in Frankrijk door Free-baas Xavier Niel geïntroduceerd werd onder de naam 42.
 
Dit gratis zelfopleidingscentrum waar geen leraars en diploma’s aan te pas komen, neemt zijn intrek in het Latour de Freyns-kasteel in Ukkel en opent zijn deuren in februari. Het verwelkomt 24/7 zowat 450 studenten tussen 18 en 30 jaar. De Belgische voortrekkers van het project, John Bogaerts (Chairman van de businessclub B19) en Ian Gallienne (de CEO van GBL) besloten de algemene directie toe te vertrouwen aan Stephan Salberter.
 
“Mijn missie omvat zowel het businessplan als de fundraising, maar ook de communicatie, de marketing en het management van deze exclusieve franchise van 42”, aldus de toekomstige DG van 19. “Het project dat gefinancierd wordt door openbare en privébedrijven en –stichtingen, zal jobs creëren in digital, meer bepaald voor de 18-30-jarigen, zonder dat er voorwaarden inzake diploma worden gesteld. Ze zullen kunnen rekenen op een volledig gratis opleiding dankzij de merken die zich engageren.”


en savoir plus


Joyn, een gouden app



Joyn, een gouden app

Scannen, sparen, scoren. Dat is de baseline die kort en bondig vertelt hoe je Joyn gebruikt. Joyn ontstond in september 2016 uit de fusie tussen CityLife, Qustomer en Het Opzet, drie Belgische koplopers op het vlak van smart retail en slimme stadstoepassingen.  De nieuwe speler heeft als missie om het lokale commerciële hart in onze steden te versterken. Om het principe bekend te maken, kunnen alle Joyn-gebruikers in november dagelijks een zogenaamde ‘Gouden Zaak’ doen bij hun lokale handelaar. Elke dag wordt er 1 goudstaaf weggegeven ter waarde van 1000 euro en een goudzoeker kan een goudstaaf ter waarde van 17.500 euro winnen. Het enige wat gebruikers moeten doen om te scoren is scannen en sparen. De actie wordt ondersteund door een campagne van TBWA. Die telt twee tv-spots, print, display en een social media luik. 




en savoir plus


TRAINING&BOOKS

BAM maakt programma van zijn eerste marketing congres bekend



BAM (Belgian Association of Marketing) maakte het volledige programma bekend van zijn eerste editie van het Marketing Congres (het vroegere Stima Congres).  Het overkoepelende thema van het tweedaagse congres luidt ‘De ongemakkelijke waarheden inzake marketing in het digitale tijdperk’. Dat wordt vervolgens onderverdeeld in vier subthema’s. Het eerste is ‘Marketeers kennen hun consumenten niet’. Onder meer Kristof De Wulf (CEO InSites Consulting) en Susan Weinschenk (Consultant) komen daar spreken. De tweede topic luidt ‘De nieuwe economie creëert minder waarde dan de oude economie’. Blikvangers daar zijn Wim Decraene (Managing Director, Accenture Digital BeLux) en Pierre-Olivier Beckers (Voorzitter van het BOIC en verantwoordelijk voor de Coördinatiecommissie van de Olympische Spelen 2024 in Parijs). Derde thema is ‘Technologie haalt de bovenhand op content’ met keynotes van onder meer Maria Garrido (Global Chief Insights & Analytics Officer bij Havas Media Group) en Luc Suykens (Brand Director bij P&G Frankrijk, België en Nederland). De tweede dag wordt afgesloten met het thema ‘De traditionele media zijn springlevend’. Sylvie Irzi (COO bij IPG Mediabrands) en Bernard Marchant (CEO bij Rossel) komen daar aan het woord. Verder zijn er nog keynotes van onder meer Peter Field, Nel Watson en Rory Sutherland. Het BAM Marketing Congres vindt plaats op 7 en 8 december op Brussels Expo. Meer info vind je hier.


en savoir plus


MEDIA

JCDecaux versterkt Malls aanbod



JCDecaux kondigt een uitbreiding van zijn afdeling Malls aan met de verwerving van het contract van Shopping Basilix. Het netwerk telt voortaan 26 shopping centra, 148 digitale ‘totems’ en zes digitale schermen op groot formaat.


en savoir plus


CREATIONS

Havas Life eert Marie Curie voor het ECF



Havas Life eert Marie Curie voor het ECF

Gisteren vierden we de 150ste verjaardag van Marie Curie. Om de verjaardag en de erfenis van deze grote dame te vieren, lanceren Estro Cancer Foundation (ECF) en Havas Life de ‘Campagne pour l’héritage de Marie Curie’. Doelstelling: sensibiliseren rond de voordelen van radiotherapie bij het genezen van kanker. Daar hoort een animatievideo bij die gewijd is aan het leven van de wetenschapster en aan de ontdekking van radium, radioactiviteit en stralingen. Kortom, grote uitvindingen die de weg geplaveid hebben voor nieuwe behandelingen tegen kanker. Het animatiespotje dat geproduceerd is door Trigger Happy Productions Berlin is het werk van de Nederlandse artieste Marlies Van De Wel. We wijzen ook nog op de miniwebsite waarbij bezoekers een videowedstrijd voor patiënten, familie en hulpverleners kunnen vinden en waarop ze uitgenodigd worden om hun verhaal over radiotherapie te delen. De winnaar van de videowedstrijd krijgt 1.500 euro en zijn of haar video zal worden verspreid via alle online van het ECF.




en savoir plus


Oxfam actueel met de Paradise Papers



Oxfam actueel met de Paradise Papers

Oxfam-Solidarité voert momenteel op mondiaal niveau en vooral in België een sensibiliseringscampagne met een actuele boodschap: belastingsontduiking heeft een menselijke kost. Volgens experten bedragen de kosten die nodig zijn voor inentingen, vroedvrouwen of voor de behandeling van diarree op mondiaal niveau 30 miljard euro, ofwel minder dan een derde van de 100 miljard euro die multinationals jaarlijks ontduiken. Als dit niet gebeurde, zouden 7,8 miljoen kinderen en 210.000 vrouwen jaarlijks gered kunnen worden. Oxfam verspreidde de boodschap via een choquerende video die gecreëerd werd door Don’t Panic. Na de video wordt de kijker aangemaand om een online petitie te tekenen.




en savoir plus


Absoluut houdt het niet droog voor 11.11.11



Absoluut houdt het niet droog voor 11.11.11

Absoluut creëerde een tv-spot en radiospot naar aanleiding van de laatste week van de fondsenwervingscampagne ‘#AllemaalMensen’ van 11.11.11. Die gaat over gedwongen migratie. In de spot, geregisseerd door Guy Goossens, zien we een kindje dat verdrinkt, tot het door haar vader uit haar benarde situatie wordt gehaald. De boodschap luidt: ‘laat kinderen niet verdrinken op zee, maar onbezorgd spelen in de rivier. De spots worden nog ondersteund door content op social media.




en savoir plus


Wenneker lanceert online content bureau Explained



Het internationale productiehuis Wenneker Group dat in ons land onder leiding staat van Cris Jansen en gevestigd is in Gent en in Brussel, breidt zijn aanbod uit met een online content bureau dat Explained gedoopt werd. Het nieuwe contentbureau slaat de handen ineen met het team van We Are Digital en gaat zich bezighouden met de strategie, creatie, productie, distributie en optimalisatie van data-driven content Centraal in de positionering van Explained staat het Content Science Model dat inzichten uit gebruikersdata gebruikt om de effectiviteit van content over diverse kanalen te meten en te optimaliseren. Om deze ambitie waar te maken werd Key Accountmanager Emmely Lannoo aangetrokken. Zij was de afgelopen vier jaar actief bij het Londense content bureau Bamm.


en savoir plus


Droga5 NY stelt zich geen vragen voor Google



Droga5 NY stelt zich geen vragen voor Google

Na Samsung dat in zijn laatste reclamespot de de draak stak met Apple en zijn iPhone is het nu de beurt aan Google om zijn smartphone, de Pixel 2, het woord te laten voeren. Dat doet het door een rist vragen af te vuren waarop de smartphone van de zoekrobot vliegensvlug een antwoord op verzint. Soms zelfs vòòr het einde van de vraag. De creatie van ‘Ask more of your phone’ toont Salt Bae, de rapper Young Ma en David LaChapelle. Ze is het werk van Drog5NY. De prachtige productie is het werk van Reset. Kortom, grote klasse.




en savoir plus


Aldi viert Kerstmis met Kevin the Carrot



Aldi viert Kerstmis met Kevin the Carrot

Allerheiligen zit er nog maar net op en daar komen de kerstspotjes al. Ook Aldi onthulde zijn kerstcampagne voor 2017. Die is het werk van McCann en haalt de held van vorig jaar opnieuw voor de camera. Kevin the Carrot bleek niet alleen razend populair, hij zorgde naar verluidt ook voor een verkoopstijging van zo’n 15%.

Het verhaal van de sympathieke jonge wortel die deze keer verliefd wordt op de schattige Katie, wordt verteld door Harry Potter-acteur Jim Broadbent, op de tonen van de soundtrack van Edward Scissorhands. #KevinAndKatie is het eerste van de 14 productgerichte spots die de retailer tijdens de eindejaarsperiode zal releasen.

De lancering werd vorige week aangekondigd via een… fake profiel op de dating app Happn. En wie dacht dat we op de zaken vooruitlopen met dit bericht, moet beslist kijken naar deze best of (‘so far’, I kid you not!) op de website van Campaign.




en savoir plus


PEOPLE

Mieke Van de Gehuchte naar LijnCom



Mieke Van de Gehuchte is de nieuwe Business Development Manager van LijnCom. Ze werkte eerder bij FamousGrey, waar ze onder andere mee instond voor de stressmannetje-campagnes. Daarvoor was ze actief bij Germaine, All that Jazz en Markee.


en savoir plus


Emma Liekens ruilt Think Tomorrow voor Kommaf



Emma Liekens, partner en zaakvoerder van het creatieve bureau Think Tomorrow, neemt afscheid van het bureau en start een bureautje gespecialiseerd in social media. Komaff zal zich bezig houden met content creatie en community management voor bedrijven op social media.


en savoir plus


MOST POPULAR OF THE WEEK

Merit Awards 2019: de genomineerden



Merit Awards 2019: de genomineerden

De finalisten voor de Merit Awards zijn bekend. Te beginnen met die voor de categorie Agency of the Year. Voor de signatuurprijs van de Merits selecteerde de jury voorgezeten door Mieke Debeerst (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius) Happiness Brussels, LDV United en Wunderman Antwerp.
 
Ter herinnering, deze drie finalisten werden geselecteerd uit zes door de bureaus ingediende dossiers. In de categorie Best Newcomer Agency of the Year selecteerde de jury een laureaat uit de drie dossiers die dit jaar ingediend werden.
 
De lijst met de door de redactie van MM geselecteerde finalisten in de andere categorieën werd ook door de jury beoordeeld.  In de categorie Advertiser of the Year gaat het om Delhaize, Orange en Toerisme Vlaanderen. In de categorie Media Compagnie of the Year staan JCDecaux, NGroup en Roularta Media Group op de shortlist. LDV United en Special Olympics met ‘Dare to Sponsor’, FamousGrey en Volvo met ‘Recruiting car’, alsook Bowling en Toerisme Vlaanderen met ‘Social media doesn't want you to see Rubens' paintings’ maken kans op een Merit als Campaign of the Year. De teams Roxane Schneider en Pieter Claeys (ex-Happiness, vandaag bij TBWA), Antoinette Ribas en Gregory Ginterdaele (DDB), alsook Tom Berth en Geert De Rocker (FamousGrey) zijn de finalisten in de categorie Creatives of the Year. In Self Promo tot slot werden geselecteerd: de actie van De Vloer bij de gemeenteraadsverkiezingen, de ‘Roberto Martinez’ van mortierbrigade voor Creative Belgium bij de Cannes Lions en ‘Imagine Impact’ van Dallas.
 
Nog even herhalen dat de jury van de Merit Awards 2019 naast Mieke Debeerst bestond uit Valérie Morfitis (senior European media manager & Belgium country media manager, Unilever), Petra De Roos (managing director, LDV United), Philippe Fass (CD, Happiness), Bert Denis (chief strategy officer, TBWA), alsook Johan Vandepoel (CEO, ACC) en Chris Van Roey (CEO, UBA), als extra leden voor de Agencies-categorieën.
 
Het palmares van de Merit Awards wordt onthuld tijdens de Merit Awards Night die op 31 januari plaatsvindt in Silversquare Triomphe, waar het MM-team voortaan gevestigd is. Opgelet, het aantal plaatsen is beperkt. First in, first served. Inschrijven kan hier.


en savoir plus


Mosquito heet voortaan Intracto



Mosquito dat sinds 2014 deel uitmaakt van de Intracto-groep gaat voortaan als Intracto door het leven. Aan de werking van bureaus dat al samen vanuit Herentals opereerden, verandert niets.

De groep Intracto die in België naast het gelijknamige bureau ook Have A Nice Day en Snackbytes omvat, kondigde ook aan dat hij zijn aanwezigheid in ’t Stad versterkt. Het opent daartoe een campus aan de Rijnkaai (waar Snackbytes gevestigd is), waar het een technologisch team wil uitbouwen dat gespecialiseerd is in PHP, Drupal en Symfony.


en savoir plus


Mini viert zestigste verjaardag op Heizel met al zijn vrienden



Mini viert zestigste verjaardag op Heizel met al zijn vrienden

Mini bestaat 60 jaar. Om dit te vieren, nodigt Mini al zijn vrienden uit voor een groot verjaardagsfeest dat plaatsvindt van 18 tot 27 januari in de Heizel. Het automerk huurde speciaal voor de gelegenheid de iconische locatie af. De uitnodiging werd bekendgemaakt via een filmpje van de hand van TBWA. Via een grote bache op parking C zal Mini de naar schatting 450.000 bezoekers verwelkomen. Voor diegene die er niet live kunnen bij zijn, is er een live streaming van het event die te volgen is op de sociale media van de adverteerder. Tot slot is er nog een wedstrijd op de Facebook-pagina van Mini waar er gratis tickets te winnen zijn.




en savoir plus




PREFERRED PARTNERS




JOBS

More info


AGENDA


CAMPAIGN

FamousGrey onder contract bij Volvo

FamousGrey onder contract bij Volvo  


Belgen die met een elektrische of hybride wagen rijden, doen dat vooral om ecologische redenen. Nochtans geeft meer dan de helft van deze bestuurders toe niet te weten waar de elektriciteit die ze gebruiken om hun auto op te laden vandaan komt. Of ze gebruiken geen groene elektriciteit om hun karretje te laten rijden. Volvo en FamousGrey wilden een einde maken aan deze tegenstrijdigheid en roepen daarom Volts by Volvo in het leven: een voordelig groen energiecontract.


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

mortierbrigade/Bike for Brussels :

mortierbrigade/Bike for Brussels : "Ook fietsers verdienen respect"  


Het is niet altijd even makkelijk om in Brussel te fietsen en wie het doet kan vaak rekenen op weinig respect. Er wordt volop naar fietsers getoeterd en ze krijgen onderweg de nodige beledigingen naar hun kop geslingerd. Die zijn totaal onverdiend, want fietsers betekenen veel voor de mobiliteit en het milieu.


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

Publicis/Orange :

Publicis/Orange : "January Sales"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

FamousGrey/Maxus :

FamousGrey/Maxus : "Keep it burning"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier

mortierbrigade/ING :

mortierbrigade/ING : "New beginnings"  



en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier