Fr

Campaigns

Publicis aan het fornuis voor Mobistar

Maandag 30 Maart 2015

Publicis aan het fornuis voor Mobistar

Publicis Brussel maakte zijn eerste campagne voor Mobistar. Die viert de eerste verjaardag van de 4G die door de operator wordt aangeboden. In plaats van de champagne te kraken, kookten de creatieven echter liever… soep. 

Ter herinnering, Publicis Brussel erfde het communicatiebudget van Mobistar in januari, na een internationale herschikking. Er kwam dus geen competitie of raadpleging aan te pas, een beetje zoals een gearrangeerd huwelijk. Van vandaag op morgen was het lot van het bureau verbonden aan dat van de adverteerder. En waren ze gelukkig?
 
Het duurde twee maanden voor de eerste grote campagne er kwam en deze vraag beantwoord kon worden. Het gaat om een evenementiële campagne voor de eerste verjaardag van de door de operator aangeboden 4G. Zoals zo vaak in het echte leven hoort bij elke verjaardag een restaurantbezoek, zoals blijkt uit de tv-spot die het bureau voor de gelegenheid maakte.
 
In beeld zien we een ober in een restaurant die filosofeert over het moderne leven en zijn uitwassen. Zoals in het geval van de jonge vrouw en de jongeman die samen aan tafel zitten voor een bord soep dat ze echter niet aanraken. Ze hebben het immers veel te druk met alles wat ze beleven (behalve het moment in kwestie) te delen via de sociale netwerken, met behulp van hun smartphone. Als ze eindelijk terug met hun hoofd bij de tastbare werkelijkheid zijn en aan hun soep willen beginnen, is die natuurlijk koud geworden… Alweer een slachtoffer van 3G, verklapt de ober ons, alvorens ons bij wijze van besluit ten stelligste aan te raden over te schakelen naar de 4G van Mobistar.
 
Maar waarom kozen de creatieven in godsnaam voor een bord soep, en geen hamburger, pizza of een portie garnaalkroketten – al bij al onze nationale trots? Natuurlijk is het een interessant en zelfs een slim concept, maar waren er geen andere ‘modernere gerechten met hoger fungehalte’ om in beeld te brengen? Was het de bedoeling te surfen op het succes van Roy, de emblematische CEO van Royco? Of deed Mobistar de nodige pretests om uit te zoeken wat het snelste koud wordt, soep, een burger, pizza of garnaalkroketten?
 
“Wat een grappige vraag”, aldus het vriendelijke antwoord van de sympathieke CD’s van Publicis, Tom Berth en Geert De Rocker. “We hebben geen diepgaande analyse gevoerd, maar soep leek ons zo banaal, zo typisch en zo herkenbaar. Zo grappig ook… Natuurlijk zou de spot ook werken met spaghetti, een risotto, gegratineerde witloofrolletjes, of eender welk ander warm gerecht. We zijn gewoon vertrokken van de vaststelling dat bijna iedereen tegenwoordig zijn eten ‘deelt’ via Instagram of Facebook. Of het nu gaat om gastronomie of een recept van oma…”
 
Nog even preciseren dat de campagne aangevuld wordt met twee radiospots, een OOH-luik, digital en POS, met vooral een promotionele boodschap. En toegegeven, geen van deze creaties smaakt naar opgewarmde kost! 
Assets :
Credits :
  • Client : Mobistar
  • Contacts : Isabelle Vandeneede, Marie Treguier
  • Agency : Publiganda
  • CD : Tom Berth
  • CD : Geert De Rocker
  • Creation : Marc Vander Heyden
  • Creation : Kermit Cota
  • Creation : Tom Berth
  • Creation : Geert De Rocker
  • Account Team : Frederic Sodermans, Filip Van Der Haegen
  • Strategy : Tom Willemkens, Annemie Goegebuer
  • TV Producers : Marc Van Buggenhout, Tuyen Pham
  • Film Production Company : Czar
  • Director : Joe Van Houtteghem
  • Producer : Maarten De Sutter
  • Radio Producer : Monique Sampermans
  • Radio Production Company : Cobra